Hoewel ik vegetariër ben, heb ik niet veel verstand van gras. Toch weet ik waarschijnlijk meer van gras, dan van golfen. De game The Golf Club zou dus wel eens een interessante uitdaging kunnen worden…

Ik weet nu in elk geval dat de “Rough”; donkergroen gras is, de “Fairway”; lichtgroen gras en de “Green”; heel erg lichtgroen gras. Of dit nu betekend dat mijn kennis van gras hiermee uitgebreid is of mijn kennis over golfen? Ik ben er nog niet helemaal over uit. Wist je trouwens dat er meer dan één golfclub is? Ik niet. Je hebt Sand Wedges voor als je bal in een zandbank of bunker ligt en je hebt houten of ijzeren golfclubs. Gelukkig wist ik wel dat je met een Putter moet putten. Zo leer je nog eens wat van een game!

img_TheGolfClub6
The Golf Club heeft voor zover ik heb kunnen zien geen uitleg, vandaar dat ik nog als een kip zonder kop over golfen praat. Je kunt gewoon een game beginnen of voor Tee-off kiezen. Daarnaast kun je ook toernooien maken of je eigen course creëren met de Greg Norman Course Designer. Greg Norman is een Australische golfspeler. Hij was een van de meest succesvolle golfspelers ter wereld in de jaren 1980-1990, maar dit alles heb ik ook maar van Wikipedia. Weer wat geleerd. Wanneer je zelf je course gaat maken kun je alles, maar dan ook alles aanpassen. Het aantal holes, omgeving, water, zand, moeilijkheidsgraad, dag, nacht, hoogtes en nog veel meer. Als golf-noobie is dit wat overweldigend en ben ik hier niet heel lang in blijven hangen.

img_TheGolfClub1

Je kunt kiezen uit zeven vaste competities op bestaande golfbanen zoals de Knoll Down Golf Club, of je kunt zelf een competitie of golfbaan maken. Ook heb je de keuze om online of offline te spelen en je hebt de keuze om bepaalde golfbanen als favoriet aan te wijzen. Je hebt Play Round, Play Tour en Tournament. Elke map geeft het aantal yards, holes en het aantal par aan. Par is het gemiddelde aantal slagen waarmee een golfer zijn golfbal in een hole zou moeten kunnen krijgen. Ik kwam vaak niet eens in de buurt van het aantal par dat gegeven werd, maar het is leuk om te weten dat er mensen zijn die het dus in zeven à twintig slagen minder doen.

img_TheGolfClub2img_TheGolfClub5

De graphics van de game zijn niet denderend. Ze zijn niet heel slecht maar er waren wat boompjes en dergelijke die niet meteen laden en opeens knipperend verschenen. Ook lijken veel boompjes verdacht veel op elkaar. Verder glijdt je karakter soms kleine stukjes over het gras zonder te lopen. Wel leuk is dat je zelf kunt kiezen of je met een man of vrouw golft en welke kleding deze persoon draagt. Ook kun je kiezen of je karakter links- of rechtshandig is.

img_TheGolfClub3

Het spelen zelf ging bij mij persoonlijk best moeilijk. Je slaat met je muis en vaak zet je teveel kracht of land je golfclub nogal raar tegen de bal waardoor je al snel in de bosjes staat met je balletje. Dit kan aan de game liggen, maar hoogstwaarschijnlijk ligt dit aan mijzelf. Voor je gaat slaan kies je de juiste golfclub. Vaak pakt de game automatisch al de juiste voor je uit. Let vooral ook op waar de wind vandaan komt! Om een beter zicht te krijgen heb je verschillende camerastanden zoals Scout en Approach. Dit helpt mij voor geen ene meter maar mensen met wat meer golfgame-ervaring zullen dit wel prettig vinden. Ook zie je een raster op de Green bij het putten. Deze laat hobbels en kuilen zien met rood, oranje en groene kleuren.

img_TheGolfClub4

Terwijl je aan het golfen bent voorziet ene John je van commentaar. John geeft goed commentaar, maar John mag soms wel wat origineler zijn. Hij valt soms in de herhaling. Toch kan ik vaak erg hard lachen om John zijn grapjes. Leuk weetje: John is John McCarthy, Senior Audio Designer van de game. Hij spreekt zelf het commentaar in. Verder is de game heerlijk stil, zodat je je goed kunt concentreren.

img_TheGolfClub7

Je merkt aan alles dat de makers grote golfliefhebbers zijn, maar helaas is dit in zijn nadeel voor de onervaren speler. Naar mijn mening zijn de makers er vanuit gegaan dat de speler van The Golf Club toch enige basiskennis van golfen heeft en het gebrek aan uitleg is dan ook wat mij als onervaren speler wat laat afhaken. Toch ga ik op mijn vakantie zeker proberen een balletje te slaan vanuit de Tee box. Dat ik net zo hard ga falen, al dan niet harder dan in de game, is zeer aannemelijk. Gelukkig kan ik altijd nog terugvallen op het eten in plaats van het bespelen van het gras. En anders is er nog midgetgolf.

img_TheGolfClubBoxartHeathers Score:

Gameplay: 6/10
Fun: 7/10