In de tijd dat de PlayStation 1 mijn enige spelcomputer was, speelde ik graag met Micro Machines. Aan die game heb ik dus leuke herinneringen. Anno 2014 probeert Playrise Digital Ltd. die mooie tijden terug te brengen met de release van Table Top Racing op de PS Vita. De game kwam in 2013 al uit voor iOS en Android en heeft door zijn succes op deze platformen zijn weg gevonden naar de handheld van Sony.

Er is maar een doel in het spel, dat is eerste worden in alle races. Een leuke bijkomstigheid is om bij alle events te proberen drie sterren te scoren. Dit is een eenvoudig uitgangspunt dat iedereen begrijpt. Table Top Racing heeft een erg makkelijke besturing, die je zo onder de knie hebt. Of je nu de camera achter de auto wilt, of de retro top-down camerastand hebt ingesteld, beide zijn goed speelbaar. Zelf koos ik voor de retro top-down camerastand.
img_TableTopRacing1
Racen over tafels is leuk! Je miniatuur-autootje scheurt over en langs allerlei spullen die je in het dagelijkse leven ook wel op tafel hebt staan. Ik hoop trouwens dat jullie tafel niet zo’n chaotisch zootje is als in deze game, want deze digitale tafels zijn niet bepaald opgeruimd. Table Top Racing biedt een aantal speelopties; Championship, Drift events en Special events. In Championship moet je allerlei verschillende races rijden. Als je uiteindelijk de finale wint, krijg je nieuwe autootjes in je garage. Elke race die je rijdt, geeft je aan het eind een sterranking. Hoe meer sterren je wint, hoe meer muntjes en ervaringspunten je uiteindelijk ontvangt, maar er is een maximum van drie per race.

img_TableTopRacing2

In de Drift events moet je een zo hoog mogelijke score halen in een bepaalde tijd en de Special events geven de races een extra leuke draai. Ook heb je nog de optie Quick race waarin je gemakkelijk en snel een race selecteert. De game bevat acht racebanen die je ook nog eens in een achteruitrijdmodus te spelen zijn en dan nog meer wagentjes die dan weer te upgraden zijn. Dit upgraden en kopen van de autootjes doe je met in-game geld. Als je elke auto wilt kopen en upgraden, dan ben je wel even aan het racen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de muntjes te kopen met echt geld in de PlayStation Store.
img_TableTopRacing3
Grafisch is Taple Top Racing prima, zeker als je weet dat het eigenlijk een game was voor Android en iOS. De PS Vita kan natuurlijk grafisch veel meer aan, maar dat is voor deze game helemaal niet nodig. Ook beschikt de game over een multiplayer. Helaas heb ik dit niet kunnen testen omdat er op dat moment niemand online was.

Table Top Racing geeft mij een nostalgisch gevoel. Helaas werd de game mij al snel te saai, simpelweg omdat ik er snel en makkelijk doorheen ging. Op een gegeven moment zie je er geen uitdaging meer in. Toch is het een zeer leuke game voor beginnende gamers en kinderen. Voor € 6,99 kun je Table Top Racing kopen in de PlayStation Store, maar hij is gratis te downloaden voor Android en iOS.

img_TableTopRacingBoxArtMirjams Score:
Gameplay: 7.5/10
Fun: 7/10