Af en toe is het heerlijk om ontspannen in bed nog een spelletje op de iPad te doen voor het slapen gaan. Hoe ontspannen ik Meerkatz Challenge voor de iPad vond, lees je hier.
Volgens de makers is Meerkatz Challenge een uitdagende puzzelgame met schattige stokstaartjes. Dat de puzzels een uitdaging zijn, daar moet ik ze gelijk in geven. Het even rustig ontspannen spelen op de iPad voor het slapen gaan zit er dus niet in. Sommige levels waren vrij lastig en frustrerend genoeg om te zorgen dat ik er van droomde hoe ik het nu moest oplossen.

In het begin van een level springen de stokstaartjes uit hun gezellige holletje en lopen ze flink door tot jij ze een actie geeft; een soort Lemmings dus. Dat ze hierdoor soms zichzelf naar de zevende hemel lopen vinden ze niet erg. De kleine diertjes veranderen dan in lieve engeltjes die aandoenlijk naar boven vliegen. Ik heb inmiddels heel veel stokstaart-engeltjes gemaakt.

In iedere level krijg je meer acties om uit te kiezen. Je begint heel makkelijk met alleen een springactie en al snel breidt dit zich uit tot rennen, graven, drijven en nog veel meer. Aan jou de taak om deze acties op de juiste manier in te zetten om zo de finish, de ingang van een ander gezellig holletje, te bereiken. Gelukkig hoef je er niet voor te zorgen dat alle meerkatten (stokstaartje in het Afrikaans) de finish halen. Als drie stokstaartjes de ingang van het andere holletje hebben bereikt, is je level geslaagd. Uiteraard krijg je voor ieder aangekomen stokstaartje extra punten.

De levels zijn opgebouwd in een Afrikaans sfeertje. Zo wandel je in het begin door de steppe, de jungle, grotten en een berg-achtig gebied waar Simba nooit mocht komen om uiteindelijk bij een Afrikaans levendig gebied met een beekje te belanden. Ieder gebied heeft zo zijn eigen gevaren, zoals drijfzand of gevaarlijke slangen en uitdagingen die wat graafwerk vergen. Dit zorgt ervoor dat ieder level verrassend blijft en je hersens kraken.

Om je helemaal in Afrikaanse sferen te brengen en je een beetje op je zenuwen te werken, hoor je vrolijke panfluitmuziek op de achtergrond. De stokstaartjes zien er ontzettend schattig uit en doen je al snel denken aan Timon van The Lion King. Hakuna Matata!

Hoewel het spel er op het eerste oog makkelijk uitziet, vergt het toch best wat puzzelwerk. Fans van de puzzelgame Lemmings zullen veel herkenning hebben met Meerkatz Challenge. Ieder level is op een leuke manier opgebouwd en omdat de meerkatjes stug doorlopen, word je uitgedaagd om snel actie te ondernemen.

Ondanks dat sommige stokstaartjes naar de hemel vliegen, is het wel een leuke game om samen met je kind te spelen. Ik raad je wel aan om dit samen te doen want sommige levels zijn nog best lastig. Op dit moment is het zo dat als je vastloopt, je toch echt de hulp van puzzelvrienden moet inschakelen want er zijn nog niet veel walkthroughs op internet te vinden. Heb je veel geduld, vind je Lemmings leuk en hou je van uitdagende puzzels dan is Meerkatz Challenge zeker een aanrader.