Het is oorlog en jij zit er middenin. Gelukkig is het geen realistische, maar een cartooneske waarin je steeds van personage verwisseld. Dit is Valiant Hearts, een geweldige puzzelgame met een tikkeltje historie.Ik heb VMBO gedaan, toen MBO en toen HBO. Ik heb in de tweede op de middelbare school voor het laatst geschiedenis had. En toen ik nog geschiedenis als schoolvak had, draaide het vooral om jagers en verzamelaars en een hele korte periode over de Middeleeuwen. Ik had dan ook grote moeite met Moderne Geschiedenis op de School voor Journalistiek.Wat is het heerlijk dan dat er mensen zijn die games maken zoals Valiant Hearts. Die kunnen je namelijk nog wat leren over hoe het er vroeger aan toe ging. Als je weinig over geschiedenis weet en daardoor veel referenties in series, films, games en kunst mist, dan zul je gaan genieten van Valiant Hearts. Niet alleen ga je je in Valiant Hearts al gamend in een echte oorlog storten, maar ook vind je onderweg flarden informatie met echte feiten over de Eerste Wereldoorlog.

Dat klinkt allemaal heel studieboek-achtig, maar dat is het absoluut niet. Niet alleen omdat het heel cartoonesk is, maar ook omdat de personages je direct vastgrijpen. Het verhaal en vooral de gebeurtenissen (want het verhaal ontpopt zich verder natuurlijk terwijl je gamed) zijn best emotioneel af en toe en het is heel moeilijk om er niet een klein beetje in mee te gaan. Nee, je bijt je waarschijnlijk meteen vast in Valiant Hearts en komt er uren later achter dat je thee koud is. Zo’n game is dit. Het heeft heel veel hart omdat hij is gebaseerd op echte brieven uit die oorlog. Je volgt deze vierjarige oorlog door de ogen van vier personages, namelijk Émile, Freddie, Karl, Anna en de hond. Allemaal hebben ze zo hun eigen specialiteiten. Zo heeft Freddie bijvoorbeeld een soort betonschaar bij zich waarmee hij wegversperringen van prikkeldraad kan doorknippen. Je kunt niet zelf kiezen met wie je wanneer speelt, want dat wordt over het algemeen door de game gedaan.

Hoewel het de feel van een indiegame heeft, is dit toch echt een game die bij Ubisoft vandaan komt. Hij past dan ook in het rijtje met Rayman Origins en Child of Light. Hij speelt ook heel lekker weg. Soms moet je rondwandelen en zorgen dat je niet wordt geraakt door een kogelregen die op je wordt afgevuurd, maar je bent vooral bezig met puzzelen. Zorgen dat een mijnkarretje op de juiste positie wordt gezet om een pijplijn met stoom te reperaren bijvoorbeeld. Je schakelt ook vaak je hond in om je te helpen bij klusjes op afstand. Het is eerst even rommelen hoe je hem precies bestuurt, maar uiteindelijk kun je hem goed gebruiken. Je moet wel oppassen dat je niet te gehecht aan hem raakt, want er staan hem een aantal Warhorse-achtige taferelen te wachten. Het meest verrassende aan Valiant Hearts is echt dat hij zo ontzettend lieflijk is. Je bent in oorlog, je bent in een geanimeerde omgeving en toch pakt dit spel je hart compleet in.

Laat je dus ook niet wegjagen door het woord puzzelen als je niet zo’n puzzelaar bent. Het is echt de moeite waard om Valiant Hearts te proberen, welk genre je normaliter ook speelt. De game is ook niet belachelijk lang, waardoor hij lekker behapbaar blijft. De besturing is heel gemakkelijk, en als je er even niet uitkomt, dan kun je altijd om een hint vragen. Eigenlijk is er geen enkele reden te bedenken om de game niet te proberen, want ook de prijs ligt lekker laag. Valiant Hearts: The Great War is door ons gereviewed op Xbox One, maar hij is ook uit op PlayStation 4, Xbox 360 en de PC (Windows).

Laura’s Score:
Fun: 8/10
Levensduur: 7/10