Keer terug als El Presidente naar Tropico in Tropico 5. Ben jij een goede leider? Geliefd bij je onderdanen? Of geef jij vooral veel liefde aan je Zwitserse bankrekening?

Tropico 5, de naam zegt het al, het is game nummer vijf in de serie. Is het Haemimont Games gelukt om weer een nieuwe, uitdagende game neer te zetten? Of valt Tropico 5 in de herhaling van de vorige games? Er zijn in elk geval wat nieuwe dingen aan Tropico 5 toegevoegd. Wanneer je begint met een nieuw eiland moet je eerst een nieuwe Presidente customizen. Naam, kleding, haar, accessoires en kleuren. De keuze is behoorlijk groot. Het lijkt een beetje op een Sims 3 paskamer maar met minder opties. Een andere nieuwe optie is de skill van je Presidente. Er zijn bijna twintig skills waar je Presidente uit kan kiezen. Door een skill te kiezen krijg je een bepaalde bonus mee in je game. Deze bonus kan bijvoorbeeld Celebrity zijn waardoor je 10% meer hulp van andere landen krijgt. Je kunt ook voor Cheapskate gaan en al je gebouwen 4% goedkoper krijgen en zo zijn er nog veel meer opties.

Wanneer je tevreden bent met je aankomende heerser kun je jouw eiland een naam geven. Ook krijg je de keuze om zelf te bepalen hoe moeilijk de economie en politiek is en met welke regelmaat er rampen op je eiland gaan gebeuren. De campaign modus van de game heet Changing the World en laat je door alle tijdperken die in de game zitten heengaan. Er zijn in totaal vier tijdperken: Colonial Era, World Wars, Cold War en Modern Times. Elk tijdperk brengt nieuwe opties en gebouwen met zich mee. Je kunt kiezen uit campaign modus, sandbox of multiplayer. Wanneer je multiplayer speelt kun je tegen elkaar spelen of samenwerken met vrienden. Je hebt de keuze tussen snelle VS match of snelle coöp match. De werkelijke keuze is dus eigenlijk: heb ik zin om een oorlog met mijn vrienden te starten of niet?

Vanaf het moment dat je in de campaigngame komt is het weer old skool Tropico. Je Presidente loopt over het eiland en houd een oogje in het zeil terwijl jij een economie en stad probeert op te bouwen zonder ten onder te gaan aan aanvallen van andere eilanden, tsunami’s en hittegolven. De economie is in Tropico 5 heel wat uitgebreider. Zo kun je via je dok schepen op bepaalde routes laten varen en zo beter je export beheren. Een andere nieuwe optie in de game is de Dynasty. Niet te verwarren met die Amerikaanse soap uit de jaren ’80 maar wel met net zoveel leuke personen. Je Dynasty is namelijk je familie. Op bepaalde momenten in de game kan het zo zijn dat je zus, neefje, broertje, oom of wie dan ook aanklopt om je te helpen met regeren. Uiteraard moet je deze persoon dan ook helemaal customizen en daarna kan deze persoon je helpen met onder andere je international business door op staatsbezoek te gaan en aan te pappen met vijanden en vrienden. Ook lokaal draagt je familie hun steentje bij.

In Tropico 5 is het niet vanzelfsprekend dat je meteen een heel eiland tot je beschikking hebt. Het grootste gedeelte is afschermt door dichte mist. Voor een redelijk bedrag kun je je Nationale garde erop uit sturen om zo nieuwe gebieden te ontdekken. Dit gaat overigens redelijk gemakkelijk. Nog een nieuw ding is het research en renovation systeem. In je research tab kun je nieuwe technologieën onderzoeken. Hiermee speel je nieuwe gebouwen en andere dingen vrij in de tijdsperiode waarin je leeft. De volgorde waarin je dingen onderzoekt mag je zelf bepalen. Onderzoekspunten (die je nodig hebt om dingen te onderzoeken) krijg je via bepaalde gebouwen. Renovation kun je later in de game gebruiken. Met renovation kun je gebouwen upgraden. Dit kan een tegelijk of alle gebouwen van hetzelfde type in een keer.

Hoewel ik imperiums opbouwen erg leuk vind, vind ik gek genoeg de economie, vooruitgang en upgrades in Tropico 5 leuker om bij te houden. Dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden die je van tevoren kunt kiezen is het voor iedere speler een uitdaging. Je hebt verschillende upgrades voor alle gebouwen en leuke boosts die je kunt kiezen wanneer je korte doelstellingen haalt. De boosts verschillen van geld voor je land tot geld voor je Zwitserse bankrekening en x% extra import korting of export winst. In de campaign krijg je bepaalde grote doelstellingen die je moet halen en wanneer je de eerste grote doelstelling gehaald hebt krijg je nog een eiland. Daarna kun je switchen tussen je eilanden en de meest geschikte pakken voor je volgende grote doelstelling. In sommige missies moet je je Zwitserse bankrekening lekker spekken en andere missies vragen bepaalde economische doelen van je.

In de loop van de tijd zie je inwoners met bepaalde logo’s boven hun hoofd op je eiland lopen. Dit kunnen Crime Lords, Communist Leaders maar ook Royalist Leaders zijn. Houd deze mensen in de gaten! Ze kunnen gaan protesteren, rebellenbewegingen opstarten en andere ongein uit gaan halen. Nog een nieuw dingetje zijn de managers. Je kunt voor elk gebouw dat winst maakt een manager aanstellen. Managers hebben net als de leden van je Dynasty bepaalde voordeeltjes. Ze zorgen voor een sneller werktempo, meer winst of ze sluizen geld naar jouw Zwitserse bankrekening. De graphics zijn op hoge settings heel mooi en wanneer je flink inzoomed krijg je steeds meer van het reilen en zeilen op het eiland te zien. Soms betrap ik mij erop dat ik bepaalde inwoners zoek om ze even in de gaten te houden. De muziek zit in een loopje dus na 4 keer zet je die negen van de tien keer uit. Wanneer er nieuwe dingen gebeuren op het eiland hoor je iemand in een komische variant er verslag van doen zoals we gewend waren van de vorige games. De interface is niet te druk en je kunt er gemakkelijk in navigeren.

Ook zonder tutorial heb je de game snel onder de knie. Mechanisch gezien zit de game niet altijd even goed in elkaar, zo zijn statistieken en procenten soms heel onlogisch en niet reëel. Ook vragen sommige gebouwen zoals het observatie centrum een hoge plek om geplaatst te worden, alleen kun je in Tropico 5 niet op de bergen bouwen. Beetje jammer. Wegen bouwen gaat iets beter maar bochten en andere draaien zijn vaak meer random dan dat je ze echt goed kunt mikken. Wat ik ook jammer vind is dat je geplaatste gebouwen niet kunt verplaatsen. Slopen en opnieuw ergens anders opbouwen is je enige optie. Een ander pijnlijk ding is dat je opnieuw kan beginnen wanneer je een hoofdmissie niet slaagt te voltooien. Weg is je lange, harde werk van je campaign.

Hoewel Tropico 5 met een aantal nieuwe opties komt blijft het toch Tropico 4… Met een aantal nieuwe opties. Zonder DLC’s is op dit moment Tropico 4 uitgebreider qua gebouwen dan Tropico 5. Als ik zou moeten kiezen tussen Tropico 4 of 5 zou ik toch voor Tropico 5 gaan omdat de nieuwe opties mij persoonlijk erg aanspreken. Ik vind de managers en de voortgang en doelstellingen van de campaign erg leuk en deze kun je meerdere keren met plezier spelen. Als de nieuwe opties van Tropico 5 ook in Tropico 4 hadden gezeten, dan was ik voor Tropico 4 gegaan want de gebouwen en andere opties in die game vond ik beter. Enfin, ik krijg net het bericht dat Amerika mijn eiland wil binnenvallen maar behalve dat akkefietje is mijn eiland een prima vakantiebestemming, dus kom gerust eens langs.

Heathers Score:

Fun: 7/10
Levensduur: 8/10