Afgelopen weekend heb ik de mistige kust- en moerasgebieden van Engeland bezocht om daar het mysterie van The Lost Crown, met kippenvel over mijn lijf, op te lossen.
Wanneer ik The Lost Crown opstart voel ik de adrenaline al in mijn lijf opborrelen. Dit gaat een heerlijk horror avontuur worden, terwijl ik de tarotkaarten en kraaien op mijn scherm zie verschijnen. Het beeld blijft zwart wit met hier en daar wat details in kleur, voor mijn gevoel geeft dat een extra griezelige sfeer. Mijn personage Nigel Danvers strand op een klein verlaten station in het midden van een moerasgebied. De trein rijd niet verder vanwege wat problemen met het spoor. Na het vinden van een portemonnee die van de enige andere passagier blijkt te zijn besluit ik om haar op te sporen en de portemonnee terug te geven. Deze goede daad brengt mij naar het verlaten spookachtige havenstadje Saxton.

Saxton blijkt een trekpleister te zijn voor schatzoekers. Iets wat verbazingwekkend is aangezien alles er vies, kapot en verwaarloosd uit ziet. Na een praatje met de lokale innkeeper krijg ik de sleutel van de Harbor cottage. Mijn eerste nacht verloopt nogal onrustig en het duurt niet lang of ik krijg het vermoeden dat mijn tijdelijke thuis een waar spookhuis is. Spullen verplaatsen zich, haren verschijnen in mijn badkuip -ieuw!- en mijn dekenkist begint te schudden terwijl ik iemand om hulp hoor roepen. Nee, ik weet het wel zeker. Ik verblijf in een spookhuis. Tijd dus om te ontdekken waarom het hier spookt en waar die verborgen schat is die alle schatzoekers hier hopen te vinden.

Eerlijk toegegeven in het begin is het nog vrij mild wat betreft griezeligheid. Zodra je een mysterieus pakketje van je baas hebt gekregen begint het pas echt. Fans van haunting shows zullen de meetapparatuur herkennen. Gewapend met een nacht visie filmcamera, fotocamera, recorder en uiteraard een EMF (electro, magnetic, field) meter, kan je zoektocht pas echt beginnen. Hoe meer puzzels je oplost hoe groter je map word en hoe meer je ontdekt over Saxton en zijn soms wat terughoudende en norse inwoners. De puzzels zijn heel verschillend, het ene moment help je met koken en het andere moment verzamel je bewijs door foto’s van geestverschijningen te maken. Het is erg belangrijk dat je de boeken, scrolls en alle andere hints goed onthoud om zo verder in de game puzzels op te kunnen lossen. Net als in de meeste point & click games krijg je al hints terwijl je met je muis over je scherm heen gaat. Zo weet je waar je op moet klikken om meer te weten te komen of om een puzzel te starten. Door gesprekken met de bewoners aan te gaan ontdek je wat je volgende stap hoort te zijn. Maar soms is het gewoonweg zoeken en er zeker van zijn dat je op alles geklikt hebt om tot de volgende stap te kunnen komen.

De sfeer is goed neergezet in een typisch Engels uitziend havenstadje compleet met mist en verschillende steegjes. In de game kom je ook echte Engelse recepten (voornamelijk vis) tegen en uiteraard mag een rode phonebooth niet ontbreken. In ieder gebouw vind je heerlijk griezelige oude portretfoto’s en schilderijen waarop mysterieuze figuren verschijnen. Hoe leuk de omgeving ook is gedaan soms vind ik dat Nigel best wel zijn wandeltempo wat omhoog mag schroeven. The Lost Crown heeft al een vrij lange speelduur en de wandeltochtjes die Nigel maakt naar de richting die jij hem opstuurt maken het er niet korter op. Het voordeel hiervan is wel dat terwijl Nigel lekker rustig aan het lopen is je nog kan bedenken dat hij eigenlijk een andere weg in moet slaan.

Wat is een horror adventure game zonder goed getimede griezelige geluiden? Het geluid en de muziek bij The Lost Crown hebben ze goed aangepakt. De verschillende geluidseffecten zorgt er voor dat de spanning goed word opgebouwd door gepaste stiltes en angstaanjagende fluisterende stemmen om je heen. De verschillende deuntjes laten je weten dat je een hint hebt gevonden en op de goede weg bent. Ook de recorder zorgt voor een aantal kippenvel momenten wanneer je de opgenomen bandjes later terug luistert.

Heb je geduld, doorzettingsvermogen, interesse in het bovennatuurlijke en ben je een enorme puzzelaar dan kun je heel wat uren plezier hebben in deze game. Het is geen spel om even op een zondagmiddag uit te spelen en eerlijk gezegd zou dat ook zonde van het goed doordachte verhaal zijn. Zelf heb ik erg genoten van de griezelige foto’s en het spook jagen. Dus horror en puzzel fans point en klik snel naar Steam om deze game op je PC te downloaden en help Nigel “The Lost Crown” te vinden of niet…Sams Score:Gameplay: 6/10Fun: 7/10Levensduur: 8/10Graphics: 8/10Originaliteit: 6/10Totaalscore volgens reviewer: 7