Ooit was Munin een raaf en trouwe boodschapper van Odin. Loki heeft haar veren van haar afgenomen en haar getransformeerd in een normaal meisje. Munin gaat op zoek naar haar veren om terug te keren naar Asgard.

Ik word altijd erg blij wanneer Daedalic Entertainment nieuwe games op de markt brengt. De makers van Munin: Gojira- en de stijl van Daedalic Entertainment games passen perfect bij elkaar. De game is een must voor het oog. Prachtig getekende levels en achtergronden maken dit een prima Daedalic game die ook een beetje Child of Light-achtig lijkt. Zal Munin al haar veren terug kunnen vinden in Yggdrasil?

Al snel word mij duidelijk dat Munin een hersenkraker is. De 2D werelden waar Munin doorheen moet om haar veren terug te krijgen lijken in eerste instantie gemakkelijk. Gelukkig is niets minder waar en blijken de levels interactief te zijn en per stukje 360° te kunnen roteren. Soms is een level verdeeld in drie vlakken, soms in vier of meer. Door de vierkante stukjes te draaien creëer je een geheel nieuwe level. Munin kan vaak niet aan een stuk doorlopen om bij haar veren te komen, het is dus cruciaal dat je een level zo draait dat Munin overal bij kan. Hoog springen is niet haar ding en vliegen kan ze ook niet meer, dus alle hulp is welkom.

Om het je nog moeilijker te maken worden er in sommige levels rollende ballen, water en liften toegevoegd. Voor de rollende ballen moet je uitkijken want wanneer die over je heen rollen kun je opnieuw beginnen. Via laddertjes en opstapjes moet je soms je level zo draaien dat ballen op de juiste plekken rollen zodat je verder kan. Ook liften kun je in werking zetten of stoppen door de stukken levels te draaien. Logisch nadenken en een beetje verstand van natuurkunde is handig. Wanneer je alle veren in een level gehaald hebt word je opgetild door een raaf en naar een volgend level gevlogen.

Munin heeft 77 levels in negen werelden. Voordat je alle levels doorlopen hebt ben je wel een paar uurtjes verder. Elke wereld heeft weer zijn eigen looks en uitdagingen. Ik moet toegeven dat ik wat laat door had dat Munin een meisje is. Ze deed mij vooral denken aan Warpath uit de X-men film Days of Future Past. Nu ik weet dat Munin een meisje is, vind ik de game alleen nog maar cooler. Enfin, opletten dus wanneer je het verhaal leest, want een verhaal zit er zeker in deze game, een soort Noorse mythologie 2.0… Maar dan niet saai enzo. De besturing is gemakkelijk maar soms is het wat irritant dat je de draaibare stukjes maar één kant op kunt draaien. Ga je te ver? Dan moet je gewoon weer verder klikken tot het stukje weer opnieuw verder draait en goed staat.

Als je van puzzelgames houdt, 2D games met mooie graphics en een leuk verhaal, dan is Munin jouw game! Heb je geen zin om je hersenen te kraken, word je snel boos en gefrustreerd? Laat dan voor je eigen veiligheid deze game links liggen. Wat is er nou fijner dan weten dat je gewoon “eigenlijk wel slim” bent wanneer je de 77 uitdagende levels door bent gekomen? Nou een mooi einde is ook wel fijn en die krijg je ook nog erbij! Zeg die veren van de Plus en Gerard Joling maar gedag en ga lekker voor Munin veren verzamelen, want dat is veel leuker.

Heathers Score:

Fun: 7/10
Originaliteit: 6/10