Het schattige roze… ja, wat is het eigenlijk? Hoe dan ook, Kirby is terug van weggeweest en dit keer komt hij tevoorschijn op de 3DS.

Nintendo heeft natuurlijk een aantal vaste titels waarvan je weet dat deze goed en leuk zijn. Zo weet je dat je op elke console een Mario en een Donkey Kong kan vinden. Het werd dus wel een keertje tijd dat deze schattige roze bol naar de 3DS kwam. De vorige Kirby was voor de Wii en kwam alweer drie jaar geleden uit.Alles voelt vertrouwd, alsof je op je fiets stapt. De game is een echte platformer en wordt van links naar rechts gespeeld. Dit doe je met Kirby, een roze bal die zich in vele gedaantes kan veranderen. Kirby heeft een aantal speciale krachten. Hij kan zichzelf opblazen tot een grote ballon en vliegen maar hij kan ook dingen opzuigen, inslikken of wegspuwen. Zodra Kirby vijanden inslikt krijgt hij dezelfde krachten. Zo kun je onder andere rondrennen met vuur, ijs, zwaarden of pijl en boog. Sommige krachten zijn wat makkelijker dan andere en ik wed dat je al snel een favoriete tegenkomt. In mijn geval was dit Kirby met de zweep omdat deze een redelijk ver bereik heeft.

Iedere wereld bestaat weer uit een aantal levels en elke wereld heeft zijn eigen thema. Zo kun je rennen over het ijs of je begeven in een wereld vol snoep. De kleuren zijn weer fel en schattig; precies hoe het hoort bij een Kirby-spel. Mijn eerste Kirby-game was op de NES en ik weet nog hoe leuk ik het einde van elk level vond. Het was namelijk altijd zo dat je Kirby moest afschieten en als je op precies het goede moment schoot werd Kirby naar de 1e wolk gelanceerd. Ik was dus ontzettend blij dat dit ook weer in deze game terug kwam. Ik vind het deuntje leuk als je op het 1e wolkje terecht komt.

Er moesten natuurlijk wel een aantal vernieuwende elementen zitten in deze eerste Kirby voor de 3DS. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de 3D-functie het merendeel van de tijd uit heb staan, omdat ik in de meeste gevallen wiebelend in de bus of trein zit. Er zijn echter een aantal momenten waarbij de 3D functie super uit de verf komt. Zo zitten er treinen in die recht op je af komen of Kirby die geplet word tegen je scherm. Het is dus zeker de moeite waard om af en toe je 3D functie aan te zetten. Kirby heeft ook een super power in dit deel. Met deze gave kan hij een tijdje hele grote objecten of invasies aan vijanden opzuigen. Met deze power moet je ook een aantal leuke puzzels oplossen. Er zijn bijvoorbeeld grote blokken die verplaatst moeten worden of je moet het hoofd van een sneeuwpop naar zijn romp toe krijgen. Deze kleine puzzels doorbreken het eventueel eentonige effect van de game. Niet alleen met deze gave kun je puzzels oplossen ook zul je gebruik moeten maken van het kantelen van je 3DS. Soms moet je water uit een kom gieten of je moet een karretje verplaatsen door je 3DS schuin te houden. Ze hebben er dus zeker alles aan gedaan om dit ook echt als een 3DS-game aan te laten voelen.

Ben je de verhaallijn een beetje zat aan het worden, dan kun je nog uitwijken naar een aantal mini-games. Om alle krachten van Kirby onder de knie te krijgen kun je een arena gevecht aangaan. Dit kan tegen de computer maar ook als multiplayer. Je kiest jouw Kirby power en gaat het gevecht aan. Mocht je niet zo van vechten houden maar ben je wel muzikaal dan is er ook een mini-game voor jou! In een soort ritme game moet je op de maat van de muziek King Dedede naar het einde van het level bouncen. Ik ben normaal erg goed in dit soort spelletjes maar voor deze had ik toch enige oefening nodig.

Voor de gamers die het spel te makkelijk vinden heb je natuurlijk altijd de collectables nog. In elk level zijn een aantal “sun stones” die je moet verzamelen, en deze zijn soms nog best lastig te vinden. Met genoeg “sun stones” speel je ook de volgende levels vrij, dus ze zijn zeker de moeite waard om te pakken. Mocht je dit nog niet genoeg vinden zijn er een heleboel sleutelhangers te verkrijgen. Sleutelhangers zitten niet alleen in de levels maar kunnen ook door gegeven worden via de streetpass.

Misschien was het nog niet helemaal duidelijk geworden maar ik vond dit echt een hele leuke game. Kirby heeft altijd zijn schattigheid als pluspunt, maar deze game kon ik ook nog eens onderweg spelen. Het gaf mij een nostalgisch gevoel, maar door alle extra’s die deze game bevat was het toch een geheel nieuwe ervaring.

img_road_not_taken_boxartDidi’s Score:
Gameplay: 9/10
Graphics: 7,5/10