Reaper of Souls is gearriveerd. Eindelijk heb ik de uitbreiding voor Diablo 3 mogen spelen. De weken voorafgaand aan deze release heb ik nog snel wat karakters klaargemaakt voor deze expansion. Nu is het eindelijk tijd voor nieuwe content en dit keer is het niet alleen demonisch gespuis waar je het tegen op zal moeten nemen.Een levelcap (70), nieuwe vijanden, nieuwe gebieden zoals Westmarch en Pandemonium zorgen weer voor velen uren vermaak. Naast de nieuwe gebieden en de Crusader class is er ook een Adventure Mode beschikbaar.WestmarchWestmarch is een deel van Sanctuary die we nog niet eerder hebben kunnen bekijken in Diablo 3. Dit is de hoofdstad van de Western Kingdoms. Geen lava, geen zandvlaktes of grotten maar een donkere stad vol met vluchtelingen en vijanden.

Pandemonium is bekend bij de spelers van Diablo 2 en zij zullen blij zijn dat dit gebied weer terugkeert. Dit is het laatste gebied in de expansion.

Een nieuwe vijand: MalthaelNadat de prime evil -Diablo- door de Nephalem werd verslagen en zijn ziel werd opgenomen door de Black Soul Stone heeft de aartsengel Malthael de kans gegrepen om zijn plannen uit te voeren. De Black Soul Stone heeft hij gestolen uit handen van zijn broeders en dit kan alleen maar slechte bedoelingen hebben. Malthael was ooit de engel der wijsheid maar mag zich vanaf nu de engel des doods noemen. Dit laat hij in Westmarch goed merken daar hij letterlijk bijna elke levende NPC die je tegenkomt om zal keren tot je vijand.

De Crusader class:Zoals in de Diablo 3 review is verteld hak en beuk ik mijzelf het liefst met een melee class door Sanctuary heen. Tijdens het oprichten van Westmarch is in het geheim De Orde van de Crusaders opgericht die het doel heeft de wereld van al het kwade te verlossen. Na eeuwen van afwezigheid laten zij nu eindelijk hun gezicht zien in de Eastern Kingdoms. Al die tijd hebben zij zich bezig gehouden met het bestrijden van het kwaad in het oosten van Sanctuary. De Orde van de Crusaders is klein maar machtig en hun vechtkunsten worden doorgegeven van meester op leerling.

De Crusader is beschikbaar voor zowel de expansion als de originele content. Het is echter wel zo dat je alle quests vanaf het begin zal moeten spelen om de Crusader mee te nemen naar Westmarch en Pandemonium. Deze heilige krijger maakt gebruik van een wapen en schild en gebruikt voor zijn aanvallen wrath als energiebron. De Crusader is met zijn skills gemaakt om meer klappen op te vangen dan elke andere class en mag hierdoor gerust een echte tank genoemd worden. Ideaal voor party play dus. De Crusader komt veel overeen met de oude Paladin class uit Diablo 2 en dit is terug te zien in de skills die je kunt gebruiken. Adventure mode:In Diablo 3 was er buiten de story mode verder weinig te doen zodra je de laatste boss had verslagen. Eindeloos farmen ging snel vervelen en dit is in Reaper of Souls prima opgelost met het inbrengen van de Adventure Mode.De Adventure Mode wordt vrijgespeeld als men de laatste boss heeft verslagen en is eigenlijk een mengelmoes van oude en nieuwe content. Alle waypoints zijn vrijgegeven zodat je overal in het spel kan gaan wanneer jij daar zin in hebt. Zo zal je onder andere vijanden tegenkomen op gebieden die je daar nog nooit eerder hebt gezien.In de Adventure Mode is het mogelijk om bounties te verzamelen en Nephalem Rifts te openen. Waar het op neer komt is dat je willekeurige quests kan krijgen om een bepaalde boss of elite vijand te verslaan voor goud, experience en natuurlijk items! Zo kan je nadat je level 70 bent dus makkelijk je spullen bij elkaar zoeken en doorgaan met het behalen van experience. De quest experience is leuk en aardig maar we gaan natuurlijk voor de legendary items. De echt goede items zul je dan ook voornamelijk vinden tijdens het spelen van de Adventure Mode.De Nephalem Rifts brengen je naar een willekeurige wereld die nooit hetzelfde zal zijn. Zo zullen gebieden overgaan naar stukken die je kent uit verschillende delen van het spel wat zorgt voor weer een nieuw avontuur. Naast dat hierin weer van alles kapot te slaan is wat loot geeft zal je dus de meest rare combinaties van monsters en gebieden tegen komen.

In deze expansion heeft Blizzard hun minpunten uit de originele game meer dan goed gemaakt. Het is leuker dan ooit tevoren om te blijven farmen en de tijd die je in het zoeken naar items steekt zal worden beloond. Meer items, meer events en meer end content. Het is mogelijk om de game nu te spelen zoals je zelf wilt. Het blijft nu maar weer gissen op wat Blizzard in de toekomst zal brengen. Het verhaal van Reaper of Souls is duister en meeslepend maar hints naar de volgende expansion worden al vrijgegeven.

Yvonne’s Score
Gameplay: 9/10
Originaliteit: 9/10