Het derde deel van de Skylanders reeks is natuurlijk Swap Force en ligt inmiddels in de winkels. Sinds het tweede deel (Skylanders Giants) ben ik fan en was ook erg nieuwsgierig naar het derde deel.

Het opstarten en daadwerkelijk spelen heeft nog wel wat voeten in aarde gehad. Bij mij was de taal op de een of andere manier in het Frans, na veel herstarten en uiteindelijk mijn console instellingen op Nederlands zetten kon ik aan de slag. De starterskit voor de Wii bevat een nieuw, dunner plateau en drie Skylanders. Twee van de nieuwe Swap Force, Wash Buckler en Blast Zone en de kleine Ninja Stealth Elf. En wat zien ze er weer leuk uit en de Swap Force poppetjes zijn ook nog van boven- en onderlichaam te wisselen. Maar daar later meer over. Natuurlijk heb ik mijn eerdere verzamelde Skylanders er ook bij gepakt om zoveel mogelijk uit het spel te halen.

Want ook nu heb je weer verschillende karakters nodig van verschillende elementen als vuur, water, aarde, leven, lucht, tech, magie en ondood om een level (verhaal) zo volledig mogelijk te kunnen halen. Maar waar gaat het eigenlijk om in Skylanders Swap Force? Generaties lang beschermde de SWAP Force de vulkaan die de magie op Skylands aanvult. Totdat ze in een krachtige uitbarsting terechtkwamen die ze uit elkaar blies. Alleen jij kunt hun boven- en onderkant verwisselen, ze op de Portal of Power plaatsen en Skylands redden.

De vaste vrienden Eon, de verteller, Chaos, de gemenerik en Flynn, van het vliegende schip, zijn ook weer van de partij. Het voelt meteen weer erg vertrouwd aan en Flynn is nog geen steek veranderd, hij is nog steeds bijdehand, vindt zichzelf fantastisch en is zoals gewoonlijk erg irritant. Wat ik ook irritant vind op de Wii zijn de controls. De nunchuck en de controller zijn niet mijn beste vrienden. Helemaal als ik mijn skills uit ga breiden in het verhaal en je steeds meer knoppen moet gebruiken.Er is in de levels, verhalen, hoofdstukken weer van alles te verzamelen om deze op 100% uit te spelen. Zo kan je je collecties met verzamel dingen ook weer flink aanvullen. Ook zijn er ‘eerdoelen’ (Quests) die je kan halen als; speel 12 SWAP Zone uitvoeringen vrij, open 30 gigantkisten in een verhaal, een Skylander niveau 20 laten halen en nog veel meer. Zo heb ik inmiddels weer een nieuwe collectie hoofddeksels maar zijn er ook nieuwe gebieden die je kan ontdekken met de nieuwe Skylanders, schatten die je kan verzamelen, zieljuwelen opsporen en nog heel erg veel meer. In mijn geval speel ik niet op de typische mannenmanier, snel naar het einde van de level, de snelste tijd behalen. Nee! Ik wil verzamelen, alles hebben en ontdekken, wat mijn man soms erg irritant vind als hij samen met mij Skylanders speelt.

Daarbij vind ik het weer vervelend dat ik niet alles helemaal kan ontdekken. Gelukkig heb ik al een aantal Skylanders kunnen verzamelen, ik heb er zeven nu, ik heb niet van elk soort een om bepaalde gebieden binnen te mogen. En hoe verder je komt in het verhaal, hoe meer je geneigd bent om de nieuwe SWAP Force karakters aan te schaffen om zo het hele spel volledig uit te kunnen spelen. Een superhandige marketing stunt, want wie wil er nu niet meedoen aan de Skylanders-hype (die vooral op basisscholen voorkomt volgens mij) en ze allemaal verzamelen. En dat gaat je een flinke duit kosten! Zo blijft de game zeer uitgebreid en bijna oneindig.

Voor het eerste Skylanders avontuur had je een aantal gewone kleine karakters. Bij de Skylanders Giants kwamen er nog eens een aantal giganten bij die de zwaardere taken konden doen, ook kwamen er weer een lading kleine karakters bij om de giganten te helpen. Nu bij SWAP Force zijn er zo’n 16 verwisselbare karakters bijgekomen en zie ik door de bomen het bos niet meer, want er zijn ook nieuwe kleine karakters volgens mij. Wie hoort bij welke serie? Maar dat is ook niet belangrijk, het gaat er om dat je door het verwisselen (SWAP) van een boven en onderlichaam je nieuwe gebieden in kan en zo meer kan ontdekken en kan vechten!

Je maakt dus gebruik van de nieuwe SWAP Force karakters, maar hebt ook momenten dat een Gigant uit de Giants serie uitkomst kan bieden. Sowieso kan je alle kleine karakters erbij graaien om alles te kunnen ontdekken. Er is nog iets nieuws, de SWAP Force karakters hebben naast een element ook nog een tekentje voorop staan. In het geval van Wash Buckler een trapje die je weer in een nieuw stukje van de kaart brengt waar anderen nooit zullen komen.Dat er voor dit nieuwe verhaal een eiland van Schotland als inspiratie is gebruikt is me nog niet echt opgevallen. Maar wie weet komt dit omdat ik nog nooit in Schotland ben geweest. De werelden zijn mooi gekleurd en zijn leuk om doorheen te wandelen. Al met al een leuk nieuw verhaal, mooie omgevingen en wederom verslavend om te spelen. Ik vind de game wel fijner spelen met een gewone controller op deWii, maar ondanks dat is het zeker weer een aanrader en zie ik dit bij menig kids op de verlanglijstjes voorbij komen!
Patricia’s Score
Totaalscore volgens reviewer: 8,4