Een nieuw deel in de Ratchet and Clank serie. Knallend door de ruimte in een spetterend actie avonturenspel. Ik heb mijn astronauten-uitrusting afgestoft om deze game te reviewen.
Dit deel heet Nexus. Ik ben op het internet ook de titel Into the Nexus tegengekomen. Echter op de site van PlayStation en het hoesje zelf staat Nexus. Dus dat houd ik maar aan. Insomniac Games heeft dit deel aangekondigd als vervolg op de Future-serie. Eerdere delen van de Future-serie zijn: Tools of Destrution, Quest for Booty en A Crack In Time. Ik heb alleen Tools of Destruction gespeeld en had toen binnen 5 minuten enorme ruzie met de camera. Van Nexus zag de trailer er zo gaaf uit, dat ik er toch wel weer eens aan wilde beginnen.

Het spel start op een ruimteschip waarop jij de zwaartekracht moet herstellen. Dit is het moment waarop meteen de controls uit worden gelegd. Nu kun je nog even rustig oefenen en wennen, voordat de actie losbarst. Daar hoef je overigens niet heel lang op te wachten. Omdat er dus geen zwaartekracht is, moet je met behulp van je superspeciale laarzen van krachtveld naar krachtveld zweven. Hierbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de 3D-wereld. Heel erg leuk gedaan.Het verhaal draait om Vendra en haar tweelingbroer Neftin Prog. Zij zijn in de oneindige ruimte snode plannen aan het smeden en die moet jij natuurlijk zien te voorkomen. Puzzelend, zwevend en vechtend ontrafel je het mysterie. Het is geen heel diep verhaal met allemaal vreemde plotwendingen. Het is de strijd tussen goed en kwaad, wat wel interessant genoeg gemaakt is. Je wilt wel graag doorspelen.

Eigenlijk werkt alles gewoon goed in deze game. De actie, de leuke humor en de fijne gameplay dragen stuk voor stuk bij aan het speelplezier. Wat mij ook meteen opvalt is dat ik nu geen ruzie heb met de camera. Hij beweegt wel automatisch met me mee, maar ik kan ‘m verzetten mocht ik dat nodig vinden. Heel erg prettig en wat mij betreft een vooruitgang.Een nieuwe toevoeging zijn de zweefbanen. Door twee punten aan elkaar te verbinden, krijg je een mooie, roze zweefbaan. Zo zijn afstanden die je niet kunt overbruggen door te springen of te gliden toch ineens bereikbaar. Een andere nieuwe toevoeging is de Nethers Rift. De Rift (splijting) zit in een rotswand, waar je met Ratchet niet door heen kan. Hier is een speciale rol voor Clank weggelegd. Hij teleporteert naar een 2D platformwereld. Deze is donker met neonkleuren vormgegeven en ik vind het erg mooi. Het is een soort puzzel level, waarin je door de zwaartekracht te manipuleren verder komt. Halverwege kom je een beest tegen dat je mee moet lokken naar het begin. Hij ramt zich dan door de portal, waardoor de weg vrijkomt voor Ratchet.

Ik vind de graphics in deze game heel erg prettig om naar te kijken. Alles is tekenfilmachtig, maar zonder meteen kinderachtig over te komen. Sterker nog, het deed me regelmatig denken aan de landschappen van Enslaved. Insomniac Games gooit vaak hoge ogen met het bedenken van gekke, opvallende wapens. Ze zien er stuk voor stuk geweldig uit in deze game. Ik vond de Nightmare Box en de Netherblades erg goed bedacht. Ik, shotgun fan, werd op mijn wenken bedient met een krachtige Temporal Repulsar. Je wapens kun je zoals gewoonlijk upgraden, mits je genoeg uranium-erts verzameld. Hou je ogen dus goed open en doorzoek alle hoeken.

Ik ben erg enthousiast over deze game. Hij is mooi gemaakt, alles klopt en het verhaal houdt je geboeid. In een wereld waarin de games soms heel realistisch, eng en luguber zijn, vind ik Ratchet and Clank en prettige afwisseling.

Diana’s Score
Gameplay: 9/10
Fun: 9/10