We zitten weer in de maand november en dat betekent een nieuwe Call of Duty. We kunnen de klok er op gelijk zetten. Geweren, oorlog en oh ja, een multiplayer. Dit jaar was het de beurt aan Infinity Ward om er weer iets moois van te maken.

Je hoort het overal om je heen de Call of Duty serie is uitmelkerij. Maar waarom stoppen met een serie die miljoenen keren over de toonbank gaat en waarvoor een 14 jarige zijn moeder nog uit haar bed gesleurd krijgt. Dit omdat de game perse in de stromende regen om 12 uur ‘s nachts opgehaald moet worden. Ik denk dat we dit jaar voor het eerst echt zagen dat de stormloop minder was. Maar waarschijnlijk had dit alles te maken met GTA V, die zijn gezicht net iets eerder dit jaar liet zien. Want deze Call of Duty doet gek genoeg iets anders. Iets wat we misschien niet van Call of Duty gewend zijn.

Als eerste begon ik aan de singleplayer. Hoe graag ik ook gelijk wilde gaan knallen, ik vind het wel zo belangrijk eerst die paar uurtjes in de singleplayer te stoppen. En mijn mond viel zo ver open van verbazing dat ik me struikelend naar de kast begaf, om Black Ops II er bij te pakken en de graphics te vergelijken. Dit zag er verbazingwekkend goed uit, deze Call of Duty heeft allure. Ik zag het ineens ook helemaal voor me als de next-gen game. En dat terwijl ik een beetje sceptisch ben tegenover de games die nu voor zowel de huidige als de next-gen uitkomen. Deze games zijn tenslotte niet voor niets gemaakt voor de huidige generatie.

Nadat ik van de schrik bekomen was en weer lekker op de bank zat, mocht ik gaan beginnen. In de singleplayer speel je Logan en ga je samen met je broer Hesh en een hond genaamd Riley op pad. Waar de game dit keer afwijkt van de vorige games is dat Amerika hier niet meer neergezet wordt als machtig land. In tegendeel, de Federation heeft het nu voor het zeggen en dit allemaal onder leiding van Diego Almagro. Langzaam heeft hij alle grote steden in zijn macht. Jij gaat als Logan de strijd aan tegen de Federation. Dit doe je natuurlijk niet alleen, uiteindelijk is er een groep Amerikanen die al plannen gemaakt hadden tegen de Federation, deze groep noemt zich de Ghosts. Maar natuurlijk zitten er genoeg haken en ogen aan al deze organisaties en complotten. En deze zul je ongeveer binnen zes uur allemaal kennen.

Het verhaal is anders dan normaal en al helemaal anders dan de modern warfare reeks waar we Infinity Ward van kennen. En ja, ik was erg te spreken over de grafische aspecten van de game, maar wat dacht je van alle vernieuwing in de gameplay. Zo heb ik in de ruimte gespeeld en mocht ik onder water duiken. Dit vond ik overigens echt heel leuk om te doen en het werkte zo gemakkelijk. Ik heb in helikopters gevlogen en met tanks gereden. Iets wat ik eigenlijk totaal niet gewend ben en waarvan ik eerst zo iets had van als ik voertuigen wil dan speel ik wel Battlefield, maar uiteindelijk viel dit allemaal op zijn plaats en was het nog niet zo verkeerd.

Uiteindelijk speelt bijna iedereen Call of Duty voor de multiplayer en daarbij zal Ghosts geen uitzondering zijn. Het eerste waar wij als dames natuurlijk lyrisch over worden is dat Ghosts het mogelijk maakt een eigen character te kiezen. Je kunt door punten bij elkaar te spelen verschillende personages kopen en hiermee je multiplayer potjes betreden. Hier zit voor het eerst een dame in. Ja, je hoort het goed eindelijk kun je met een chick spelen. Helaas duurt het wel eventjes voordat je haar vrij hebt gespeeld, want net zo als vrouwen in het echte leven is ze niet goedkoop.

Ook de multiplayer zit in een ander jasje zo zijn er verschillende modi uitgehaald zoals de Hardcore Domination die toch wel erg geliefd was onder de meeste spelers. Wel zitten de modi zoals Team Deathmatch, Kill Confirmed en Free For All er natuurlijk nog in. Éen van de nieuwe is Infected. Hierbij strijd je allemaal tegen de geïnfecteerde personen. Zodra deze jou te pakken hebben ben je ook geïnfecteerd en zul je andere mensen moeten infecteren, dit tot dat de laatste gepakt is. Ik vond dit best een leuke toevoeging al kennen we het al van Modern Warfare 3.

Omdat we bij Infinity Ward geen zombies hebben, komen ze met Aliens. In de modi Extinction kun je alleen of met een andere speler het opnemen tegen de aliens. Deze modus is pas te spelen nadat je de singleplayer hebt uitgespeeld, maar of dit net zo’n hype word als de zombies, weet ik niet. Ik vond er niet zo heel veel aan, maar ik koop Call of Duty voor het schieten in oorlog stijl en niet voor zombies of aliens.De maps zijn weer chaos zoals van ouds, maar dit maakt het er niet minder leuk om. We kunnen weer lekker gaan knallen en niemand zal er dan ook op letten dat de multiplayer grafisch er niet zo heel veel op vooruit is gegaan. Of je het nu uitmelkerij vindt of niet, we kunnen nu wel weer een jaartje vooruit, op naar volgend jaar november.

img_road_not_taken_boxartDidi’s Score:
Fun: 8,5/10
Levensduur: 8,5/10