De game die de afgelopen maanden het meeste stof heeft doen opwaaien. Niemand zal het ontgaan zijn dat GTA V uitgekomen is, uitverkocht was en niet aan te slepen is. Van jong tot oud, van jongen tot meisje: iedereen speelt de game.

Ondanks dat Rockstar vaak hun games uitstelt, creëren ze hiermee zo’n hype dat hun game, of hij nu de moeite waard is of niet, sowieso al een voorsprong heeft. Maanden zo niet jaren wordt er naartoe geleefd en als hij er dan eindelijk is, vindt ook niemand 60 euro te veel voor een spelletje. Na een drukke nachtopening kon ik dan ook eindelijk zelf aan de slag met deze game. Ik moest nog even mijn PlayStation upgraden, maar daar ging ik. Het downloaden en installeren van de game leek uren in beslag te nemen, maar dit wist ik van te voren. GTA V is een groot spel. Hoeveel teleurgestelde kinderen ik in de winkel heb gehad met een PlayStation van 12GB of een Xbox360 van 4GB nadat ze er thuis achter kwamen dat GTA V er niet meer op paste.

Als je denkt GTA V even snel op te starten, dan heb je het mis. Het laden van de wereld duurt bij het opstarten eventjes. Maar dit geeft niks, dit betekent namelijk dat je in de game zo goed als geen laadtijden hebt. Dus niet net zoals vroeger, waar je van plaats naar plaats een laadscherm kreeg.

De verhaallijn draait om drie personages: Michael, Franklin en Trevor. Drie totaal verschillende personages met allemaal hun eigen motivatie om bij elkaar te komen. Dit is de eerste GTA waarbij je dus met meer dan één hoofdpersoon speelt. Je kunt in de vrije uurtjes zelf switchen wanneer je maar wilt en dit gaat wonderbaarlijk soepel. De persoon waar je naartoe switched zal ook lekker zijn eigen ding doen en daardoor kom je soms in wat gekke situaties terecht. Zo gebeurt het vaak als ik naar Trevor switch dat de politie achter mij aan zit en Michael zit eigenlijk altijd wel met iemand in zijn auto. Met z’n drieën ga je dus achter het geld aan. Van kleine missies tot grote overvallen, het hoort er allemaal bij. Als je alleen de hoofdmissies speelt, zul je er redelijk vlot doorheen gaan. De game is binnen enkele dagen uit te spelen, maar dit is dan ook niet de reden dat de meeste mensen GTA kopen. Ondanks dat ik de verhaallijn echt heel leuk vind met name door de dynamiek die de meerdere personages met zich meebrengen speel je de game voor de grote wereld. Uren kun je door de wereld heen rijden en steeds zul je nieuwe dingen tegenkomen. Winkels die je nog niet kende of straatjes waar je nog nooit eerder bent geweest. Hier en daar poppen random missies op waarbij je bijvoorbeeld snel een zakkenroller te grazen moet nemen. Ook kun je kleinere missies spelen, naar de kapper gaan, de stripclub bezoeken of gewoon alle panden in de buurt opkopen en de beste zakenman van Los Santos worden.

Het leuke aan GTA is dat iedereen het op zijn eigen manier speelt. Ik ben iemand die graag de ouders voorziet van wat extra informatie als hun kinderen van 10 het spel willen hebben. Maar natuurlijk weet ik ook dat die voornamelijk in auto’s zullen rijden en hier bewust of onbewust een aantal poppetjes mee dood rijden. Dit is hoe ik het vroeger ook speelde, hoewel ik volgens mij een jaar of 12/13 was toen ik voor het eerst in aanraking kwam met een GTA spel. Ook tussen de volwassen spelers zit er verschil, zo neem ik graag mijn hoofdpersonages mee naar de stripclubs en heb ik ook mijn favoriete dame die ik hier altijd bezoek. Als zij op dat moment niet aan het werk is kom ik op een ander tijdstip terug, waar mijn collega Heather nog geen stripclub bezocht heeft. Dit betekent dat het voor iedereen een andere ervaring is wat natuurlijk ontzettend leuk is. Ik ben zelf alleen altijd bang dat ik iets mis en wil het liefst alles gezien hebben. En ja, dat kan vast maar dat duurt wel heel erg lang. Dus deze gedachte heb ik maar moeten uitschakelen.

De eerste dagen dat de game uit was kwam er natuurlijk een vloedgolf aanmeldingen binnen. Installaties die niet werkten en bugs in de game. Dit is natuurlijk heel erg vervelend voor de mensen die hier last van hadden, maar niet geheel onbegrijpelijk want de game is zoveel verkocht dat misschien het percentage fouten wel gelijk ligt aan andere games, maar dit trof in dit geval veel meer mensen. Grafisch gezien is de game er ten opzichte van de vorige delen gruwelijk op vooruit gegaan. Het is niet het beste wat je ooit hebt gezien, maar dit is ook niet nodig want dat heeft GTA niet nodig. De game is realistischer geworden, meer dingen kunnen kapot en animaties lopen soepeler. Dit is alles wat er verbeterd moest worden, al is het om ons het gevoel te geven dat we niet een uitbreiding van een van de vorige delen aan het spelen zijn. Wat ik wel echt heel tof vind, is dat elke poppetje dat je op straat tegen komt een doel heeft. Ze lopen ergens naar toe en komen ergens vandaan en dus geeft dat de stad leven. In de echte wereld lopen we ook niet de hele dag hetzelfde rondje, maar zijn we ook druk met van alles en nog wat.Ik denk dat niemand het in zijn hoofd zal halen om GTA V een slecht cijfer te geven en er zijn talloze discussies geweest of hij de hoge cijfers wel verdiend heeft. Maar hoe kun je een game die zo uniek is en die nog nooit door een soortgelijke game geëvenaard is een onvoldoende geven? Nee, dat gaat simpelweg niet. Als je naar een game op zoek gaat met een open realistische wereld, waar je auto’s kan jatten, dan kom je vanzelf bij GTA uit. Deze game gaat weer jaren verkocht worden en zal nog heel erg lang van die productieband afrollen. Dit betekent dat elk minder aspect hierdoor gecompenseerd word.

Didi’s Score:
Gameplay: 9/10
Fun: 10/10