Als je kinderen hebt, dan ben je ongetwijfeld al naar deze film geweest. Disney’s nieuwste animatiefilm over vliegtuigen met oogjes zal natuurlijk weer een merchandise-kanon worden, waarvan de game Disney’s Planes het begin is. Een vliegende start?Op Wii U bevat Disney’s Planes the Video Game verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld het verhaal spelen, vrij vliegen en ballonprikken. Natuurlijk draait de game toch altijd om het hoofdonderdeel en dat is in dit geval het verhaal. In eerste instantie zie je daarin een filmpje waarin Dusty via andere vliegtuigen wordt geïntroduceerd. Vind ik wel grappig, want dat is natuurlijk een stuk origineler dan meteen Dusty in laten vliegen (sorry voor de woordgrap) en hup, gamen.Als Dusty eenmaal wel verschijnt, dan moet je aan de bak, want dan ga je eerst een soort tutorial door. Daarin wordt op gemakkelijke wijze met een heleboel pijlen uitgelegd hoe je vliegt, stunts doet en natuurlijk weer veilig landt. Het is een verademing om te vliegen met Dusty, want mijn laatste vliegervaringen dateren van My Sims Sky Heroes en dat was niet best. Dusty is gemakkelijk te besturen. Ik was er verrassend snel aan gewend dat je omhoog gaat als je het linkerpookje naar beneden doet en andersom.

Daarna gebeurde er iets geks. Ik had verwacht dat er iets naars zou gebeuren en dat ik dan Dusty moest besturen om te zorgen dat het kwaad weg zou gaan. Niets was minder waar. Ik kon ineens uit meerdere vliegtuigen kiezen en vervolgens startte ik een heel ander avontuur. Ik moest in een soort fort-achtig gebouw fakkels aansteken door vuur op stokken te schieten. Op zich leuk om te doen hoor, want ik kon meteen in praktijk brengen wat ik in de tutorial had geleerd. Aan de andere kant zit het me toch dwars dat ik de ‘verhaallijn’ speel, maar er helemaal geen verhaal in te bekennen is. Ik heb de film nog niet gezien omdat hij in de bioscoop alleen maar in het Nederlands draait, dus ik heb geen idee wat er wanneer gebeurt en met wie. Het vliegtuig dat ik gekozen had (genaamd Bulldog) werd ook helemaal niet geïntroduceerd verder en ik vond het allemaal nogal uit de lucht komen vallen (alweer sorry voor de woordgrap).

Behalve dat is Planes wel een hele leuke game voor kinderen. De graphics laten wat te wensen over, maar zijn niet afgrijselijk. Kinderen zullen hun favoriete personages direct herkennen en helemaal met de game weglopen. De besturing is heel natuurlijk en het geeft een lekker gevoel om zo lekker tussen de wolken te vliegen. Ook zitten er stukjes in die best wel veel actie met zich meebrengen en ik kan me voorstellen dat ukkies daarbij echt op het puntje van hun stoel met de tong uit de mond zullen zitten gamen. Verder vond ik de Planes-game erg lijken op de tweede game van Cars, een spel dat ik heb gespeeld op 3DS en waarvan ik best genoten heb. Er zat daarin wel wat meer verhaal, maar verder kent het ongeveer dezelfde soort missies waarbij je soms juist snel moet zijn en anders gewoon goed moet richten en schieten. De games zijn allebei lekker kleurrijk en zullen allebei ontzettend veel gekocht worden door ouders die hun kinderen eens lekker willen verwennen met de feestdagen.

Het is niet makkelijk om een vliegtuig-game te maken die goed bestuurbaar is, zo hebben we gemerkt met My Sims Sky Heroes, dus ik vind het een grote plus dat dat bij Planes wel is gelukt. Alleen is de verhaallijn dus opgeknipt omdat je zelf een ander personage kiest en je dan de missies van dat personage krijgt en niet een chronologische volgorde krijgt van de film. Jammer, want kinderen die dol zijn op de film, willen dat verhaal natuurlijk maar al te graag naspelen en dat kan nu niet zo makkelijk.Er kan trouwens ook een ander kindje meespelen, want er is een drop-in/drop-out-systeem in de game vindbaar waardoor een tweede speler elk moment kan meespelen of kan stoppen. Perfect natuurlijk, want het is heel irritant als iemand geen zin meer heeft en de hele game daardoor stil gelegd moet worden. Ook is het mogelijk om off-tv te spelen, mocht de player 2 het zat zijn en iets op televisie willen kijken. Ik zal eerlijk zijn, Planes ga je niet spelen als je een hardcore gamer bent. Sterker nog, ik denk dat je deze game sowieso links moet laten liggen als je ouder bent dan 12 jaar. Dit is echt een game voor de kleintjes, de kinderen die na Cars met net zoveel enthousiasme naar de lachende vliegtuigjes kijken en er alles van willen hebben. Planes is geen slechte game, maar ook geen hele goede. Dat het vliegen toch een soort vrijheidsgevoel geeft omdat de besturing heel naturel aanvoelt, heeft voor mij dan ook doorslag gegeven om dit spel een voldoende te geven. Daardoor had zelfs ik (ruim 2x ouder dan 12 jaar) er af en toe best een beetje lol in.Laura’s Score
Gameplay: 6/10Fun: 7/10Levensduur: 6/10Graphics: 5/10Originaliteit: 6/10Totaalscore volgens reviewer: 6,0