Ik herinner het me nog als de dag van gisteren, 28 oktober 1962, de dag dat de Aliens Amerika binnen vielen! Okay, okay, misschien niet helemaal, want ik werd pas 25 jaar later geboren, oh ja, en voor zover ik weet zijn er nooit Aliens Amerika binnen gevallen.
Hoe dan ook, in de game The Bureau XCOM Declassified gebeurd dit wel. (Voor het gemak noem ik de game de rest van de review gewoon The Bureau). En de Amerikanen zijn dan ook de lul, en stiekem verwachten ze het al.Wie nog erger de lul is, is William Carter, voormalige oorlogsheld en CIA agent, ik gok ongeveer 45 jaar oud en met lage stem waar Batman U tegen zegt. In het Russisch klinkt hij overigens erg sexy. Hij krijgt de mooie taak om Amerika en eigenlijk ook de rest van de wereld van zijn Alien probleem af te helpen. Overigens noemen wij Aliens in de game niet Aliens maar Outsiders. Carter mag aan het begin van de game een speciaal apparaat naar een geheime basis brengen genaamd Groom Range. Eigenlijk is Groom Range ook niet zo geheim, want je kan alle ins en outs over deze basis via Wikipedia vinden. Enfin, natuurlijk zijn de Alie..uh Outsiders, Carter voor en openen het koffertje waar het apparaat in zit nog voor hij het kan afleveren. Lang verhaal kort, Carter gaat naar Groom Range, Groom Range wordt aangevallen door de Outsiders er zijn zes overlevenden, waaronder Carter.


Director Faulke neemt contact op met Carter, neemt hem onder zijn hoede en begeleid hem naar wel een geheime basis, namelijk The Bureau. Deze basis was ooit bestemd om de De Sovjet-Unie, ook wel Rusland genoemd, in de gaten te houden, maar is omgetoverd tot oorlogsbasis tegen de Outsiders. In de ondergrondse basis word informatie verzameld over de Ousiders en hun vooruitgang in het overnemen van Amerika. Vanuit The Bureau worden teams omhoog gestuurd om op tactische plekken de strijd aan te gaan tegen de Outsiders.


The Bureau houd niet alleen Amerika in de gaten, maar houd zich ook bezig met het verzamelen van Outsider wapens om voor eigen doeleinden te gebruiken. Carter is dan ook de man die alle nieuwe technologische snufjes uit mag proberen! Naast zijn gewone wapens als de M14 Rifle, M1911 Pistol, M1892 Shotgun kan hij zich dus ook uitleven op de Outsiders met hun eigen wapens die hippe namen meekrijgen als Scatter Laser, Laser Pistol, Blaster Launcher en nog veel meer. Niet alleen de wapen technologie word van de Outsiders gestolen, maar zodra ze een levende Outsider (een Zudjari) gevangen nemen, krijgen ze ook een kijkje in hun brein. Handig! Want zo kan Carter opeens Outsiders ‘liften’ (omhoog laten zweven in de lucht), of mind controllen. Hieronder kun je alle Research projecten zien.

De Zudjari zijn de leiders van de invasie op Aarde. Mensen met een dirty mind, zoals ik, zullen al snel merken dat hun gezicht wat weg heeft van een pratende “vah jayjay”. Er zijn verschillende Zudjari, zo heb je de gewone, de Elite, de Tech Commanders en Shield Commanders. Ook zijn er nog andere vijanden die wat moeilijker neergaan zoals Muton, Sectopod’s en Beserkers. In totaal heb je naast de Zudjari nog zo’n achttien verschillende vijanden. Je krijgt ook te maken met Sleepwalkers. Dit zijn gewone mensen die geïnfecteerd zijn met het Sleepwalker virus, hierdoor komen ze in de ban van de Outsiders. Ze blijven in een bepaalde bezigheid hangen en blijven dit constant herhalen. Ze vormen geen bedreiging voor je wanneer het virus nog niet volledig in ze is verspreid. Maar wanneer het virus ze compleet heeft overgenomen zullen ze je wel aanvallen, hoe je het verschil ziet is lastig en het is altijd maar afwachten.


Moet Carter dan helemaal in zijn eentje de wereld redden? Nee joh! Hij mag dan wel over Outsider technologie beschikken, maar in z’n eentje redt hij het nooit. Vanaf het begin van de game word hij bijgestaan door twee ‘agents’. Met z’n drieën vorm je een team. Het leuke aan dit soort games is dat je je team kan sturen. Elke agent heeft zijn eigen specialiteit en eigenschappen. Via een wielmenu kun je ze voor een aanval aansturen (twee aanvallen per agent tegelijk). Belangrijk is om zo lang mogelijk uit het zicht van de Outsiders te blijven zodat je een plan kan opzetten. Welke agent neemt welke target? Moet hij een Turret neerzetten of Stims gooien? Je kunt je teamleden ook healen en als het moet weer tot leven wekken als ze neer gaan, doe dit wel op tijd want dood is dood. Je kan je team volledig customizen. Namen, hoofden, kleding, kleuren, geweren, gadgets. Alles kan je in het hoofdkwartier van The Bureau aanpassen. Elke agent van elke class heeft weer zijn eigen abilities. Ik wilde elke class en elke ability hier uit gaan leggen, maar dat duurde me te lang dus heb ik het even voor jullie in Photoshop gefixed. De abilities staan er niet allemaal bij, maar zo krijg je een beetje een idee wat je kan mixen.

Je kunt in totaal steeds twee agents meenemen op je Secondary of Primary missies, maar je kan ook een samengesteld team van agents eropuit sturen naar kleinere Dispatch missies, zodat je zelf op een andere missie kan focussen. De missie geeft zelf aan hoeveel agenten je nodig hebt, dit verschilt per missie. De agenten komen na een tijdje zelf terug naar de basis. De agenten levelen zelf omhoog in de Dispatch missies en je loopt geen risico dat ze (dood is dood) omkomen. Je stuurt je team(s) vanuit de basis via een plattegrond van Amerika eropuit. Ook zelf kies je vanuit hier op de plattegrond de missie die je wilt doen. Er zijn ook kleine side missies die je soms uit kan voeren in The Bureau zelf. Aan het einde van een eigen missie krijg je je overview te zien met Squad stats, welke Outsider soorten je gedood hebt en de technologie die je gevonden hebt.


Communiceren doe je via tekst wheels. Echt uitgebreid zoals in Mass Effect is dit niet maar je kan kiezen uit een aantal vragen die je wilt stellen, of het gesprek beëindigen. Over Mass Effect gesproken, sommige omgevingen van de game lijken erg veel op een mix van Mass Effect en Half Life 2. Zo kom je op een gegeven moment in een basis van de Outsiders waarin je een toren beklimt en deze lijkt verdacht veel op de Citadel van Half Life 2, maar dan vreemd genoeg zonder vijanden (op de top na). In deze basis zijn zelfs ook Pods te vinden met mensen erin die door de toren worden vervoerd en zelfs de bruggen lijken en werken hetzelfde, hoewel je hier niet met een Gravity Gun op een gaatje hoeft te richten aan de overkant, Carter kan gewoon een knop indrukken. Ook lijken de eerste tonen van het titelscherm muziek erg veel op de muziek in L.A. Noire.


Door de game heen verzamel je foto’s, recordings, letters en notes. Deze objecten lichten fel wit op. Zodra je ze gezien of gelezen hebt gaat de gloed er vanaf. Als je recordings afluistert moet je wel in de buurt blijven staan wat wel irritant is. Ook word het geluid slechter als je met je gezicht van de recorder afdraait. In de game kan je tot level 5 komen met je agents en Carter’s hoogste level is 8. Elk level biedt nieuwe upgrades of nieuwe abilities voor je agents en Carter. Elke ability heeft ook de mogelijkheid om uit te breiden naar bonus.


Helaas heeft de game naast de campaign geen extra’s. Ik vond het irritant dat wanneer je door een deur gaat, de game even moet laden voor je je interface weer ziet en weer verder kan lopen. Dit duurt ongeveer maar twee seconden maar is wel een beetje irritant. Ook kan Carter in The Bureau niet harder rennen en op andere plekken soms ook niet. Hoewel je soms je agents een schop onder hun kont moet geven doen ze wat ze moeten doen. Conclusie is dat The Bureau XCOM Declassified een game is met veel herkenbare elementen van andere games. Toch is de game ook op zijn eigen manier origineel door er zijn eigen twist aan te geven maar het is en blijft een XCOM tactische shooter.

 

Heather’s Score:
Gameplay: 8/10
Fun: 7/10
Levensduur: 8/10
Graphics: 6/10
Originaliteit: 6/10
Totaalscore volgens reviewer: 7

About MsMarvel

Woont in Groningen en heeft 4 ratjes (Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael) en 2 katten Loki & Dunya. Heather is 'in charge of the news' en helpt ook mee in de eindredactie. Is dol op de Marvel comics. Favoriete consoles zijn de PC, Wii U en Xbox360.

View all posts by MsMarvel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.