De game Rayman Legends van Ubisoft komt op 29 augustus uit. De afgelopen tijd hebben we al wat trailers en nieuwtjes over deze game gehoord. Ik heb de game al mogen spelen en deel graag mijn ervaring.
Rayman Legends ligt in het verlengde van Rayman Origins en is ook al het vervolg genoemd. Dat betekent dat we in ieder geval weer te maken hebben met een 2D-platformer. Dit gegeven lijkt bijna te verdwijnen. Mario en Sonic rennen inmiddels in 3D werelden rond. Maar Rayman blijft boeiend en uitdagend als 2D-platformer. Rayman, Globox en de Teensies ontdekken een tent met allemaal schilderijen. De schilderijen laten allerlei landschappen zien. Maar plotseling worden de Teensies de schilderijen in gezogen. Aan Rayman de nobele taak om alle Teensies te bevrijden. Lekker luchtige verhaallijn.

De Teensies zitten in ieder level verstopt en opgesloten in kooien. Houd je ogen en oren goed open, want je kunt de Teensies namelijk “Help me” horen roepen. Het teken dat je dat stukje level even iets beter moet bekijken. Dat is geen vervelende klus, want de graphics zien er echt weer prachtig uit. De kleuren, de bewegingen en de cartoonachtige stijl zijn dik in orde. De Teensies kunnen goed verborgen zitten. In eerste instantie zie je ze niet, maar dan word je door een toeter kleiner gemaakt (ik lieg niet) en kun je door een gaatje in een meloen. Er verdwijnt dan een stuk van de meloen en dan zie je de om hulp roepende Teensie. De eerste paar levels ben je nog heel stoer en denk je dat je in ieder level al die Teensies wel even verzameld. Na een level of 7 dacht ik daar toch wel anders over. Ik was al blij dat ik de eindstreep überhaupt haalde.

Want een platformer draait natuurlijk om behendigheid. De verschillende levels in Rayman bieden genoeg diversiteit om je behendigheid tot een kunst te verheven. Soms heb je alle tijd, soms word je achterna gezeten door een beest of vuur. De ene keer mag je op je gemak klimmen, de andere keer verschuiven delen van het level snel de grond in. De controls voelen goed en zitten logisch in elkaar. Rayman reageert goed en op tijd. En gelukkig krijg je regelmatig hulp van Murfy, de vleesvlieg. Hij kan touwen doorsnijden, plateaus omhoog of omlaag schuiven en vijanden kietelen. Wat mij betreft is hij een zegen en een vloek. Je hoeft alleen maar op de button “rondje” te drukken om hen zijn handeling te laten doen. Maar soms gebeurt er zoveel tegelijk. Je springt, slaat een vijand neer, bevrijd een Teensie en wilt dan ergens landen. Maar je bent tussendoor vergeten om Murfy een plateau te laten verschijnen. Helaas, begin maar opnieuw.

De kroon op deze game vind ik toch wel de muzieklevels. Aan het einde van iedere wereld kom je er één tegen. Ik had ze wel vaker willen terugzien, want ze zijn hilarisch, chaotisch en helemaal te gek! Je hoort bijvoorbeeld het lied “Eye of the Tiger”. De maat en ritme van dit nummer bepalen wanneer je moet springen of slaan. Daarbij kun je die levels alleen rennend doen. Dus het gaat behoorlijk snel en er gebeurt heel veel. De eerste keer dat ik zo’n muzieklevel had gespeeld zat ik echt zo van: “Wow, wat is er eigenlijk allemaal gebeurd?”

Er zijn genoeg extra’s vrij te spelen in Rayman Legends. Characters, creatures en levels van Rayman Origins. En door het spelen van levels kun je de zogeheten Invaded levels vrij spelen. Deze verschijnen in de verschillende werelden. Als je dit spel nog niet uitdagend genoeg vindt, mag je in deze levels Teensies binnen een bepaalde tijd gaan zoeken in een level met veel vijanden en obstakels. Door al deze extra’s is Rayman Legends een game waarmee je na de verhaallijn nog genoeg uren gameplezier mee kunt beleven.

Ik raad je deze game aan als je fan bent van Rayman en van platformers en niet bang bent voor een uitdaging. Je zult je af en toe ergeren, maar wel met een glimlach en voldaan terugdenken aan dit spel. Omdat het zo mooi, zo uitdagend en zo te gek is.

Diana’s Score:
Gameplay: 9/10
Graphics: 9/10