Het is alweer even geleden dat wij voor het laatst een review publiceerden en dat is niet voor niets, het is komkommertijd. Een erg goed moment van Nintendo om Pikmin 3 uit te brengen. Is deze schattige virtuele wereld wederom de moeite waard?

Dit Wii U-exclusieve spel is gemaakt door Nintendo en Monolith Soft. De gameplay is redelijk hetzelfde gebleven, alleen kun je nu wel honderd Pikmin met je meenemen in een level. De gamepad wordt vooral gebruikt als map, maar ook als beeldtelefoon zoals je wellicht uit LEGO City Undercover kent. In 2007 zei Miyamoto al dat hij nog niet klaar was met Pikmin, en nu is het eindelijk zover om onze tanden te zetten in Pikmin 3.Zelfs als je nog nooit een Pikmin-game hebt gespeeld, dan ken je de Pikmin-diertjes ongetwijfeld wel. Vooral de rode en gele variant zijn bekend. Ik heb bijvoorbeeld uit de Nintendo Sterrencatalogus een keer een hele lieve knuffel van een gele Pikmin gekocht en ik ben er nog steeds erg blij mee. De Pikmin zien er ontzettend bijzonder uit, en hoewel ze een redelijk simpel design hebben, blijven ze fascinerend om naar te kijken.

Sowieso moet een ding voorop staan in deze review: Pikmin 3 is in zijn geheel zeer fascinerend om naar te kijken. Ik heb al best veel games op Wii U gespeeld, maar nog nooit eentje waar ik zo stil van werd. Natuurlijk zag LEGO City Undercover er ook zeer goed uit en New Super Mario Bros ook, maar omdat je in Pikmin 3 echt tussen de blaadjes loopt die redelijk realistisch zijn, zie je pas echt de kracht van Wii U’s graphicmogelijkheden. Een genot om naar te kijken, maar is het ook een genot om te spelen? De verhaallijn is vrij kort en ietwat stressvol. Dat komt omdat in dit verhaal een groep kapiteins met hun ruimteschip crashen op een planeet waar de Pikmin wonen. Ze zijn elkaar alle drie kwijt, dus het is aan jou om te zorgen dat ze elkaar terugvinden. Je hebt je collega’s namelijk nodig om verder te komen in dit spel. Je kunt niet springen, dus je moet je collega’s soms op heuveltjes gooien met een stel Pikmin, zodat je kunt wisselen en met dat personage verder kunt spelen.

Pikmin is een game waarin verkennen heel belangrijk is. Je moet het gebied goed uitkammen om te zorgen dat je nieuwe Pikmin vindt (deze krijg je door een Pikmin op een speciale bloem te gooien, waarna hij het Pikmin-ei naar de broedplaats brengt), maar ook fruit. Fruit is van levensbelang, want hiervan wordt brandstof gemaakt waardoor alles blijft werken. Er wordt gewerkt met dagen, waarin je slechts vijf minuten de tijd krijgt om te zorgen dat je zoveel mogelijk verkent en fruit meeneemt. Het kan ook een kwartier zijn trouwens, want het is altijd moeilijk om tijd te schatten als je wordt opgeslurpt door een game. Een dag geen fruit, is eigenlijk een dag niet geleefd, want elke dag moet er gevlogen en gegeten worden. Elke dag stijgt het ruimteschip weer op en het is verschrikkelijk naar om te zien dat sommige Pikmin ergens zijn achtergebleven. Die zie je dan namelijk opgegeten worden door hun natuurlijke vijand. Aaww.. Nu zul je misschien denken: ik fluit alle Pikmin gewoon bij elkaar en dan komt het wel goed, maar als je er honderd achter je aan hebt waggelen en je loopt de bocht om, dan bestaat de kans dat ze zegmaar blijven haken. Dat is niet alleen heel zielig, maar ook heel vervelend. Je gaat er natuurlijk vanuit dat alle mannetjes gewoon achter je aan blijven gaan en dan kom je er gaandeweg achter dat dat niet het geval is. Zeer pijnlijk.

Misschien komt Pikmin nu ietwat negatief over, maar die tijdsspanne en het feit dat de Pikmin niet altijd even handig te werk gaan, zijn slechts dingen waar je aan moet wennen. De game is ontzettend verslavend, dus dat wennen komt echt wel goed. Bovendien kun je een dag opnieuw doen, als je niet tevreden bent over je eindresultaat. Wees trouwens niet al te bang om af en toe een Pikmin te verliezen aan een vijand (of per ongeluk door verdrinking in water). Je krijgt namelijk een heleboel nieuwe Pikmin terwijl je bezig bent. Het is ook niet zo dat als je eenmaal op een bepaald stuk Pikmin hebt ‘geplukt’, daar de volgende dag niets te halen is.Pikmin 3 is een game die heel anders is dan andere games. Je wordt echt meegenomen in dat vreemde, buitenaardse wereldje en het is erg genieten om te zien hoe je Pikmin achter je aan benen met hun plantenblaadjes meebewegend boven hun koppies. Het is ook leuk om ze lekker aan het werk te zetten en bijvoorbeeld bepaalde poorten neer te halen. De doortikkende tijd zal je op het begin misschien afschrikken, maar uiteindelijk zal de verslaving echt de overhand nemen en zorgen die Pikmin ervoor dat je compleet wordt ingepakt door hunzelf en hun collega’s. Laura’s Score:Gameplay: 9/10Fun: 8/10Levensduur: 8/10Graphics: 10/10Originaliteit: 9/10Totaalscore volgens reviewer: 8,8