Criminal Minds kennen sommigen van jullie vast wel van tv. De succesvolle serie loopt al acht seizoenen en nu is er bij Denda Games een spel van verschenen. Als fan van de serie moest ik deze game natuurlijk reviewen!
Denda Games staat bekend om haar casual titels en deze Criminal Minds-game past dan ook goed bij de uitgever. Je speelt afwisselend als de bekende leden van het “Behavioral Analysis Unit” uit de serie. Rossi, Hotchner, Prentiss, Morgan, J.J. en Reid, ze komen allemaal voorbij. Ook heb je contact met Garcia via de PC’s in het spel.

Je kunt kiezen uit twee moeilijkheidsgraden, namelijk casual en expert. Het verschil zit hem in hoe makkelijk je hints kunt gebruiken en puzzels kunt skippen. Voor je met de eerste zaak begint, krijg je net als in de serie een quote te lezen. De eerste zaak heet “A Dying Art” en begint in het privéjet van het BAU team. Het team krijgt informatie over een rituele moordenaar die in Austin, Texas actief is. De rituelen die de moordenaar gebruikt, komen overeen met een moordenaar die 2 jaar geleden in Louisiana actief was. Aan het team de taak om een profiel van de UNSUB (unknown subject), ook wel dader, te maken en hem op te sporen voor hij weer een moord pleegt.

Al snel krijg je je eerste puzzel voor je kiezen. Je moet een doorlopende lijn maken vanaf de gegevens die je hebt gekregen naar het daderprofiel. Als dit gelukt is, krijg je een samenvatting van de gegevens die je tot nu toe over de dader hebt. De eerste moordenaar heeft de gewoonte om schilderijen van zijn slachtoffers achter te laten. Gezien hij of zij net zo te werk gaat als de moordenaar uit Louisiana, kan het BAU team elke dag een nieuwe moord verwachten en dit willen ze natuurlijk tegengaan.

Nadat het vliegtuig is geland, vervolg je je weg naar de moordplek en het slachtoffer. Bepaalde objecten zullen oplichten en je zo helpen interessante voorwerpen aan te wijzen. Sommige voorwerpen zul je alleen kunnen oppakken om later te gebruiken en andere voorwerpen zullen je doorverwijzen naar een zoek-en-vind-plaatje. Deze plaatjes zijn iedere keer weer anders maar houden wel verband met de plek waar je op dat moment bent. In de zoekplaatjes kun je onder andere nieuwe aanwijzingen en bewijsmateriaal vinden.

Ook moet je soms verdachten ondervragen. Schoonmakers; leraren; barmedewerkers; ziekenhuismedewerkers; zwervers… Veel mensen kan je al snel van je verdachtenlijst strepen, maar sommige figuren moet je in het oog houden. In je interface heb je naast de binnenkant van je koffer, waar al je bewijsmateriaal en andere voorwerpen in terechtkomen, ook nog een notitieboekje met taken. De taken geven je hints over je volgende stap. Terug naar het politiebureau? Of toch nog die ene verdachte weer spreken? Als je het even niet meer weet kan je in je taken kijken om zo weer op het goede pad terecht te komen. Ook kan je in de FBI-files kijken, hier staat verder niet echt iets bruikbaars in behalve de profielen van het BAU team.

Bij de zoekplaatjes krijg je een klipbord onderaan je beeldscherm te zien waarom woorden staan van voorwerpen die je moet zoeken. Sommige woorden zijn blauw en staan gehusseld waardoor de letters door elkaar staan. Je kunt, of zelf gaan raden wat het woord moet zijn door goed te kijken, maar als je er niet uit komt, kun je ook vraagtekens in het plaatje zoeken. Als je op de vraagtekens klikt, worden per vraagteken de letters in goede volgorde gezet en krijg je het woord te zien.

De eerste zaak brengt je op veel verschillende plekken en de mensen die je als verdacht beschouwde, zouden je wel eens kunnen verrassen en het tegendeel bewijzen. Naast de zoekplaatjes en lijnpuzzels krijg je ook codes om onder andere deuren en kluizen mee te openen en mahjongpuzzels om verhoren tot een goed einde te brengen. Daarnaast moet je soms verscheurde brieven goed leggen, of met kapotte scherven een raam maken. Genoeg puzzelvariatie dus!

Als je de eerste zaak heb opgelost ga je door naar de tweede zaak genaamd “No Spark”. In deze zaak ga je met het BAU team achter een terrorist aan die van plan is een bom te plaatsen.In de tweede zaak zijn de uitdagingen iets pittiger. Met name de lijnpuzzels zijn wat ingewikkelder.

De game heeft in totaal 25 locaties en 40 puzzels en uitdagingen. De karakters zijn mooi vormgegeven en duidelijk herkenbaar. De beelden van de tussenstukjes zijn helaas van iets minder hoge kwaliteit. Ik heb in totaal 5 uur over de twee zaken gedaan. Beide verhalen zijn boeiend, maar bij de puzzels valt de gameplay soms wat in herhaling. Toch is het erg leuk om samen met de sterren van de serie de zaken op te lossen. De game is Nederlands gesproken en makkelijk te volgen gezien je zelf doorklikt. Als je niet uit de puzzels komt en op casual speelt, kun je na een korte periode ervoor kiezen de puzzel over te slaan en verder te gaan zonder hem op te lossen. Morgan heeft mij helaas niet zijn babygirl genoemd, maar dat vergeef ik hem voor deze keer.Je kunt Criminal Minds hier voor € 4,99 kopen.