Daar gaan we weer! Deze aap gaat nog lang niet met pensioen en alle games waar hij in voorkomt gaan als zoete broodjes de toonbank over.

In Donkey Kong Country Returns 3D gaan we weer op avontuur met Donkey Kong echter is dit niet een geheel nieuw avontuur want we konden deze zelfde game al bewonderen op de Wii. Als aap in de jungle is er natuurlijk maar één ding waar je mee bezig bent en dat is het eten van bananen. Maar wat als gemene maskers van de Tiki Tak stam jou enorme tros bananen steelt. En alsof dat nog niet erg genoeg was zetten ze ook nog eens alle beesten in de jungle tegen je op. Ja, dan moet je natuurlijk van je luie apen reet afkomen om deze terug te vinden.

En als iemand dat kan is het Donkey Kong wel natuurlijk krijgt hij hulp van zijn handlanger Diddy en samen rennen, springen en vliegen ze de jungle door opzoek naar de bananen. De game bestaat uit verschillende landen en in ieder land zitten een aantal levels. Je kunt pas naar het volgende land als je de eindbaas hebt verslagen. Lekker old skool, dus iets waardoor we altijd het kind bij ons naar boven voelen komen, want opgegroeid met de oude Nintendo consoles is er niks leukers dan platform spellen a la Mario en Donkey Kong.

Waar er een aantal mensen klaagden over de moeilijkheidsgraad van het spel op de Wii heeft Nintendo hier dit keer goed naar geluisterd. Er zijn twee verschillende spel mogelijkheden. Je kunt hem spelen zoals op de Wii dit is de Original mode, maar je kunt ook op de New mode zetten. In de laatste modus krijg je extra hartjes waardoor je toch net die ene keer extra geraakt kan worden. Ook de besturing is nu met de 3DS een stuk makkelijker geworden dan zwiepend en zwaaiend met je Wii remote. Eigenlijk is het voor een remake wonderbaarlijk positief uitgepakt. Waar we normaal altijd een beetje moeilijk doen bij titels die we al kennen is deze alleen maar verbeterd.

Grafisch is hij gewoon leuk, al die felle kleuren en lieve beestjes blijven schattig om naar te kijken. En natuurlijk word je ook weer verblijd door de leuke Donkey Kong liedjes die je door de jungle heen helpen.

Donkey Kong Country 3D is weer een geslaagd DK verhaal voor alle leeftijden. Je speelt het spel uit en dan wil je eigenlijk alweer opnieuw beginnen, Je kunt er ook voor kiezen alle collectable items te halen. Zo zitten er in elk level de letters K-O-N-G verstopt en onder iedere rotsblok,krat of boom kan een puzzelstukje verstopt zitten dus naast het uitspelen ben je zeker nog uren zoet met de extra items verzamelen.

Didi’s Score:
Gameplay: 8,5/10
Originaliteit: 8,5/10