Deze week is niet alleen de E3, ook verschijnt eindelijk een nieuw deel in de Animal Crossing-franchise. Op de handheld is de laatste Animal Crossing die uit 2006, Wild World, maar eindelijk is er nu een nieuwe en die heet New Leaf. Is het wat? Je leest het hier.Eerst een waarschuwing, want Animal Crossing is niet zomaar een game waarmee je meteen van start gaat en waarin je alles begrijpt enzovoorts. Zoals ik in mijn column al schreef, is het een spel waarin je virtueel aan het rondhangen bent. Natuurlijk werk je wel ergens naartoe, maar dat merk je niet direct en daar moet je dus wel even doorheen.

Gelukkig zit er genoeg interessants in Animal Crossing om je ook zover te krijgen. In eerste instantie lijkt de game erg op zijn voorganger op de DS, maar wie goed heeft opgelet zal toch merken dat er verschillen zijn. Daarover later meer, eerst wat meer over hoe de game van start gaat. Dat is in de trein. Je bent al een figuurtje, daarin heb je geen keuze. Een ander personage uit de game stelt je wat vragen, waardoor duidelijk wordt hoe je stad heet (dat kies je wel zelf) en wanneer je jarig bent, wat je sekse is en natuurlijk je naam (ook dat kies je zelf). Je kiest overigens ook zelf uit diverse landkaartjes welke stad je wil.Als je aankomt in je stadje, dan word je gelukkig niet meteen aan je lot overgelaten. Isabelle staat al voor je klaar, een hondje dat in het gemeentehuis werkt en je meer uitlegt over het reilen en zeilen in het stadje. Je hebt al meteen je eigen stoel en eigen bureau, dus dat is heel prettig. Er wordt ook al meteen een huis voor je neer geplant. Je moet daar wel voor betalen, maar dat komt later wel.

Eerst moet je natuurlijk weten hoe je aan geld komt. Dat kun je in principe meteen al voor jezelf regelen, want je wandelt naar het strand en je pakt wat schelpen, je brengt ze naar een van de winkels die voor verkopers openstaan en je krijgt er geld voor. Wel even goed opletten wat de ene winkel je voor je waar biedt en dat vergelijken met de andere winkel. Ik wilde eerst iets bij het neefje van Tom Nook (ja, vroeger deed oom Nook dat zelf, maar die regelt nu huizen!) achterlaten, maar daar kreeg ik 600 Bells (het geld in Animal Crossing) minder dan bij het recycle center. Dat was te verwachten van een wasbeer natuurlijk.Wat dan vooral belangrijk is, is dat je veel geld binnen haalt. Je kunt kersen uit bomen schudden en zoals genoemd schelpjes op het strand, inruilen voor geld. Heel handig, want van dat geld koop je weer een netje om insecten te vangen, een hengel om te vissen en een schep om dingen uit de grond te halen. Ook die dingen kun je allemaal weer inruilen voor Bells, al kun je fossielen of bijzondere dieren ook kwijt in het museum in je stadje. Nadeel is wel dat dat een donatie is, dus geld verdien je er niet mee. Maar ja, je hebt zo van die verzamelaars onder gamers, die maar al te graag een museum vullen met dinosaurusbotten en gekke vlinders.

Je moet als burgemeester zorgen dat je burgers blij met je zijn. Je kunt te allen tijde bij Isabelle checken hoe het zit met je populariteit en als je een bouwvergunning wilt, dan moet die populariteit zelfs 100 procent zijn. Verder is het de bedoeling dat je het stadje mooier maakt met bankjes en andere schattige en/of handige attributen. En natuurlijk het sociale aspect, steeds met allerlei beesten praten. De grootste bullshit komt voorbij, maar het is wel grappig. Elk dier heeft zo zijn eigen karakter en sommige beesten vind je op een gegeven moment echt leuk om tegen het lijf te lopen, terwijl je bij anderen liever een blokje omgaat..Waarom zou je dit riedeltje van praten, werken, omruilen, dingen bouwen, volhouden? Dat is niet zo moeilijk. Elke keer dat je in die game komt, is er weer wat nieuws te constateren. Steeds word je verrast, alsof je een nieuw tijdschrift leest of een doos bonbons leeg eet zonder uitlegblaadje. Ik vind het altijd erg fascinerend hoe zo’n rondhang-achtige game die niet een heel strak doel heeft, toch boeiend blijft. De game houdt ook van alles in de gaten: dag, nacht, feestdagen, en zelfs als je de game hebt afgesloten zonder op te slaan, dan krijg je daar opmerkingen over.

Er zijn ook nadelen aan die echte tijd die in de game tikt, want de reden dat mijn review wat later komt dan ik had gepland, is omdat ik vaak pas om 11 uur ‘s avonds aan het spel toekwam. Precies op een tijdstip dat de winkels in de game dicht zijn, waardoor je soms weinig kunt doen. Erg lastig. Natuurlijk kun je wel ‘cheaten’ en de tijd in de game veranderen, maar ook dat heeft de game in de gaten. Sommige aanbiedingen vervallen zelfs als je de tijd verzet. Het is aan de ene kant dus heel erg leuk dat je met kerst een kerstmuts krijgt en met je verjaardag cadeautjes. Ook dat het donker is ‘s avonds vind ik heel grappig. Maar verder? Als je een fulltime baan hebt en een gezinsleven of hobby’s als sporten enzo, dan zul je soms moeite hebben om verder te komen in de game.Maar ja, wat zijn nou de verschillen ten opzichte van andere Animal Crossing-games? Vooral het feit dat je meer zelf in de hand hebt, het begint al bij het kiezen van het landkaartje van je stadje, maar het gaat natuurlijk veel verder omdat je je hele stadje zelf kunt inrichten. Zelfs de buitenkant van je huis kan nu ook gepimpt worden, in plaats van slechts de binnenkant. Ik denk dat het een hele goede keuze is geweest om de game wat creatiever te maken, want daardoor is alles een stuk vrijer. Je kiest steeds meer zelf hoe je invulling geeft aan je game, maar dus ook aan je stad.

Ik zie deze game een beetje als The Sims. Ook daarin zijn verschillende gamers actief: mensen die hun familiestamboom namaken, mensen die juist architect spelen en gekke gebouwen maken en dan zijn er nog mensen die juist de sims tot leven laten komen en ze in al hun wensen willen voorzien. Ook in Animal Crossing zijn verschillende type spelers te vinden en eigenlijk is er voor iedereen wel iets aantrekkelijks te vinden in het spel.

Elke dag ga je eventjes de game in om zaakjes te regelen en om de een of andere reden is dat heel ontspannend. Je hebt echt het gevoel dat je even rustig in je eigen wereldje rond wandeld, ver weg van de boze, echte wereld. Is gamen escapisme? Voor Animal Crossing gaat die vlieger zeker op. Is dat slecht? Nee, want ik zie het als een soort meditatie: even tot jezelf komen, je even terugtrekken na een lange dag werken.Laura’s Score: Gameplay: 8,5/10 Fun: 9,5/10 Levensduur: 10/10 Graphics: 9/10 Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 9

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.