Het is jaren geleden dat we de burgemeester van onze eigen stad mochten zijn, maar eindelijk is het zover en kunnen we onze Simoleons verdienen en uitgeven tijdens het creëren van jou Utopia.

Tien jaar lang hebben we moeten wachten op deze nieuwe SimCity. Er zijn wat delen tussendoor verschenen voor onder andere de DS maar dat was toch altijd anders, want wat wil je bij SimCity? Grote steden bouwen waar je uren van je tijd mee kwijt bent om van kleine huisjes wolkenkrabbers te maken. Er is inmiddels een hele nieuwe generatie die er mee aan de slag gaat en zo ook een nieuwe manier van spelen.

Niemand zal het ontgaan zijn dat de SimCity servers de eerste week volledig plat lagen en bijna niemand kon spelen. Als je dan een plekje bemachtigd had moest je jezelf afvragen voor hoelang je in het spel kon blijven zonder er uit gekicked te worden. Mensen klaagden nog erger dan bij Diablo, maar goed we wilden allemaal spelen dus bleven het proberen. Gelukkig is EA zo aardig om al deze mensen een gratis game te geven, dit verzacht de wonden natuurlijk een beetje. Maar ook nu vind ik de servers vervelend. Als eerste koos ik een server waarbij ik samen kon spelen met een aantal journalisten, dit was hartstikke leuk maar een tijd later gingen ook mijn collega’s van mijn werk het spel spelen en wou ik ook graag een stad in hun server bouwen. Maar wat denk je? Server vol. Dus zodra je vrienden in een server zitten die vol is kun je er niet meer bij, dit houd in dat of jij alleen moet gaan spelen of je vrienden moeten hun dierbare stad verlaten en met jou in een server gaan zitten die nog niet vol is. Dit is natuurlijk een heel klein beetje jammer aangezien SimCity alleen maar online te spelen is en de sociale interactie een groot ding is voor EA.

Maar als je dan een server te pakken hebt kun je beginnen. Eerst speel je een korte uitleg, deze kun je gelukkig ook overslaan voor de mensen die net als mij al meerdere malen de beta hebben gespeeld. En dan komt het lastigste, ga je een nieuw spel starten en een eigen regio aanmaken? Of join je een regio van een van je vrienden, of misschien wel van mensen die je helemaal niet kent? Eigenlijk moet je een regio zien als een wereld en binnen die wereld heb je verschillende landen. Deze landen zijn van verschillende eigenaren en deze bouwen elk op hun eigen manier. Ook hebben deze landen hun eigen sterke punten. Zo heeft de één veel water en de ander veel olie. Zo kun je van tevoren bepalen welke producten je zou willen verhandelen. In een regio samen werken brengt zowel nadelen als voordelen met zich mee. Als jou buren veel industrie hebben en de wind jou richting op waait kan het zijn dat jou bevolking klaagt over luchtvervuiling. Maar wil je echt geen riool systeem in je stad hebben dan stuur je gewoon alle poep naar je buurlanden.

Je stad begint natuurlijk met het aanleggen van een weg, een tip van mij: zorg ervoor dat je direct een weg kiest die je tot het maximale kan upgraden anders staat je stad zo vol met allemaal files. Hierna ga je bouwen. Je kunt kiezen uit drie verschillende zones: commercieel, industrie of woningen. Hiermee ga je de stad bouwen en later krijg je er een stadhuis bij en kan de pret pas echt beginnen. Als burgemeester zijnde moet je er natuurlijk voor zorgen dat er water, elektriciteit maar ook een politiebureau, ziekenhuis en brandweer aanwezig zijn in je stad. Met dit soort gebouwen breid je je stad uit en moet je er voor zorgen dat de bevolking tevreden is. Hoe meer mensen er tevreden zijn en hoe beter het financieel met de stad gaat hoe meer er gebouwd en verbouwd gaat worden. De kleine camper woningen zullen uitgebreid worden naar alleenstaande huisjes en hierna zelfs naar wolkenkrabbers. Ook de industrie zal zich evalueren en als je goede scholing aanbied word deze zelfs schoner. Zo zijn er heel veel mogelijkheden om je stad zo te bouwen als je zelf wilt. Je moet waarschijnlijk eerst drie steden bouwen om echt door te hebben wat je allemaal kan en dan nog zijn er dingen die je nog nooit hebt gedaan. Zo zijn er een aantal dingen alleen maar speelbaar wanneer je bepaalde achievements hebt gehaald. Verschillende natuurrampen bijvoorbeeld waarmee je de helft van je stad verwoest. Deze klinken stom maar kunnen soms erg handig zijn als je toch een deel opnieuw wilt bouwen.

In deze SimCity kun je ook voor het eerst aan de slag gaan met gebogen wegen. Zo kun je vormen maken in je stad en bestaat deze niet alleen uit blokken. Dit geeft een leuk aanzien zo had ik mijn stadhuis in een cirkel gezet, gewoon omdat het kon. Het nadeel van cirkels en gebogen wegen is dat als je kleine huisjes hebt die groter willen worden deze dat niet kunnen. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat een cirkel van buiten breder is dan van binnen. Dit brengt me gelijk op het volgende punt, de steden die je kunt bouwen zijn redelijk klein. Ja, je kunt proberen zoveel mogelijk de hoogte in te bouwen maar binnen een klein uurtje heb je jou stad vol staan. Ik had gehoopt dat ze de gebieden net zo groot hadden gelaten als in het vorige deel. Misschien dat ze dit nog gaan uitbreiden, laten we het hopen. Door gebruik te maken van parken en openbare plekken kun je de gebieden waar stank overlast heerst of grondvervuiling iets aantrekkelijker maken voor de bewoners. Want als iemand een tip heeft voor de grond vervuiling dan hoor ik die graag. Er zitten een aantal leuke toeristen trekkers in. Van Hollandse molens tot de Franse Eiffeltoren. Maar ook mijn lievelingsgebouw de Dom toren uit Keulen. Het zijn geen goedkope items maar als je er voor spaart dan heb je ook iets.

Als je jezelf geen doelen stelt kan de game op een gegeven moment een beetje saai worden. Af en toe zullen er kleine missies verschijnen in je beeld. Zo vragen mensen of ze vuurwerk mogen afsteken, hiervoor zul je dan met geld beloont worden. Of de brandweer vraagt je een grotere brandweer kazerne te bouwen. Deze missies zijn leuk maar niet erg uitdagend. Dus stel jezelf een doel met waar je heen wilt met je stad en je zult er langer plezier mee hebben.Uiteindelijk denk ik dat iedereen zich wel kan vermaken met SimCity ze hebben het spel makkelijk toegankelijk gehouden en aan de menu’s ben je zo gewend. Zelfs voor iemand die niet met cijfers om kan gaan (ik dus) is het financiële plaatje duidelijk. Mocht je dus nog twijfels hebben over of je de game gaat kopen. Inmiddels kun je gewoon online en als je de tijd hebt zou ik zeker deze game aanraden.

Didi’s Score:
Fun: 8,5/10
Levensduur: 8,5/10