Gears of War Judgement is het vierde deel in de Gears reeks. Ditmaal is het echter geen vervolg met Marcus en zijn groep in de hoofdrol maar een prequel die gaat over Baird en Kilo Squad.CampaignWe bevinden ons vlak na E-Day, de dag dat de Locust voor het eerst tevoorschijn kwamen. Kilo Squad bestaande uit Damon Baird de leider van Kilo Squad, Augustus `The Cole Train´ Cole een zeer bekende Thrasball Speler, Sofia Hendrik een Onyx Guard Rookie en Garron Paduk een voormalige UIR soldaat, wordt voor het recht gesleept omdat zij bepaalde orders niet zouden hebben opgevolgd. Ze krijgen allemaal hun kans om te vertellen wat er is gebeurt en waarom het gegaan is zoals het gegaan is.

Het verhaallijn van Judgement zijn in feite de verklaringen die Kilo Squad geeft. Baird moet zich als eerste verantwoorden en het geen wat hij vertelt speel je na. Iedereen van Kilo Squad komt aan de beurt om zijn of haar bevindingen te vertellen. Op deze manier bestaat de campaign uit kleine stukken met heel veel actie. Na elke verklaring krijg je een filmpje te zien van het gerechtshuis en krijg je te horen dat de Locust steeds dichterbij komen, waarna je verder gaat met de volgende verklaring. Nadat iedereen een verklaring heeft gegeven en Baird zijn laatste, stormen de Locust het gerechtsgebouw binnen waarna we in plaats van een verklaring na te spelen gewoon in de tegenwoordige tijd spelen.

Tijdens elke hoofdstuk kan je drie sterren proberen te halen. Met deze sterren kan je andere dingen unlocken zoals armor skins of een Aftermath, een ander campaign gedeelte. Om de drie sterren te halen moet je goed opletten met wat je doet en proberen om zoveel mogelijk Ribbons te halen. Ik vindt dat de hoofdstukken vrij veel afwisseling hebben. In sommige missies moet je op een bepaald punt standhouden en verdedigen tegen waves van Locust. Je hebt dan turrets in de buurt staan die je kan gebruiken en om ervoor te zorgen dat de Locust niet bij je komen staan er ook bijvoorbeeld prikkeldraadbarrières zodat de Locust niet gelijk naast je staan.Maar het kan ook zijn dat je inplaats van stand te moeten houden iets moet verdedigen tegen die waves van Locust, zoals een klein robotje. Je kan er ook voor kiezen om een Declassified Mission aan te zetten. Dit zorgt voor een extra moeilijkheidsgraad. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je maar 3 minuten krijgt om het hele level uit te spelen of dat je alleen maar Shotguns mag gebruiken. Met een Declassified krijg je sneller je sterren maar word het een stuk moeilijker om het level uit te spelen.

Aftermath is een gedeelte van de Campaign die je kan unlocken met de sterren die je hebt verdient. Aftermath dient als een soort van brug tussen Judgement en Gears of War 3. Tijdens Gears of War 3 worden Baird en Cole ergens heen gestuurd en je ziet ze eigenlijk pas weer op het einde met versterking terug. Ik heb mij dus altijd afgevraagd wat ze hadden gedaan en waar ze waren en hoopte stiekem op een DLC in Gears of War 3. In Aftermath wordt er dus verteld waar ze heen waren gegaan en hoe ze aan het schip zijn gekomen. Dit gedeelte van de Campaign speelt ook hetzelfde als Gears of War 3, de mappen zijn een stuk groter en de levels uitgebreider. Het is minder chaotisch en meer op het verhaal gericht.

GameplayVoor mij persoonlijk is het heel goed te merken dat ook een andere studio er zich mee heeft bemoeid. Voor People Can Fly is dit de eerste Gears of War waarin zij hebben meegewerkt en jammer genoeg merkte ik gelijk dat mijn controller niet helemaal Gears meer is. Even snel mijn wapen wisselen met de D-Pad kan niet meer want dat is verander in Y, Granaten is ook niet meer met de D-Pad maar gewoon met LB. In het begin vond ik dit enorm storend maar vooral jammer dat het verandert was, voor heel veel andere gamers zal het misschien wat fijner zijn omdat deze controls in de meeste shooters gebruikt worden.Van wapen wisselen is ook verandert waar je voorheen kon kiezen tussen een geweer, een shotgun en een pistool kan je in Judgement alleen nog maar kiezen tussen of een geweer of een shotgun en pistool.

MultiplayerOok de multiplayer heeft een paar veranderingen ondergaan zo bestaan King of the Hill en Horde niet meer in Gears of War Judgement maar zijn er een paar andere dingen voor in de plaats terug gekomen. Nu is er een Overrun en Surivival en voor het eerst een Free For All en Domination. Er zijn mensen die beweren dat King of the Hill hetzelfde was als Domination maar dat is niet het geval. Ja, in beide modus moet je een punt capture en behouden, alleen was het in King of the Hill zo dat je 1 punt had en die moest veroveren die verdween na een tijdje, en dan verscheen er een andere enzovoort. Bij Domination is het gewoon zoals Domination is. Je hebt 3 verschillende punten op de map en die moet je veroveren en behouden, ze verdwijnen niet en gaan ook niet naar een andere plaats. Overrun en Survival zijn ongeveer hetzelfde maar in Survival moet je proberen 10 waves te overleven terwijl je E-Hole beschermt en uiteindelijk als dat faalt de generator. In Overrun speel je met 10 man. 5 spelen als Gears en de andere 5 spelen als Locust, ook hier moet je weer de E-hole als Gears zijnde beschermen en zorgen dat hij gesloten blijft en als Locust moet je juist proberen om hem open te maken. De rollen worden ook weer omgedraaid en degene met de snelste tijd wint. Wat ik zelf leuk vindt aan deze modus zijn de pre-made classes. Zo heb je een healer, soldier, sniper en engineer. Iedere class heeft zo zijn of haar voordelen en als je wilt winnen heb je bijvoorbeeld altijd wel een van hun nodig. Als een team besluit om alle 5 een soldier te spelen is de kans groot dat je niet wint omdat je dan niemand hebt die je kan genezen of weer levend maken en heb je niemand die de barrières weer kan maken. Hierdoor wordt het vaak ook uitdagend om het te halen omdat iedereen zijn of haar rol goed moet kunnen spelen.

ConclusieGears of War Judgement is een prachtige game en ik denk dat ook veel mensen die niets hadden met de eerste Gears of War, deze misschien wel leuk zullen vinden maar zo zijn er ook echte die hard Gears fans die deze misschien niet zo leuk vinden omdat veel van wat echt in hun ogen Gears was is weggehaald. Zelf ben ik ook niet zo blij met dat Horde weg is gehaald of dat de controls anders zijn. Ook voelt de multiplayer heel anders. Maar ik vind de campaign wel leuk is een keer iets anders om zo te spelen. En dankzij de Declassified Missions is het ook leuk om ze wat vaker te doen. Er moeten ook nog veel verbeteren in de multiplayer komen om het voor iedereen leuk te maken maar ik ben er van overtuigd dat het allemaal wel goed komt. Svenja’s score:Gameplay: 9/10Fun: 8/10Levensduur: 7/10Graphics: 8,5/10Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 8