Het mag dan een van mijn goede voornemens te zijn om voor mijn vakantie naar Indonesie bikini-ready te zijn, ik haat sporten. Er zijn maar weinig manieren om in beweging te komen die mij aantrekken: paardrijden, snowboarden en dansgames. Kan Your Shape: Fitness Evolved 2013 aan dit lijstje worden toegevoegd?

Volmondig zeg ik daar ja op. Je hebt weliswaar te maken met het feit dat alleen je rechterarm wordt geregistreerd, maar aan de andere kant betekent dat wel dat je weinig registratieproblemen hebt die je met Kinect soms wel tegenkomt. Niet dat het altijd duidelijk is in de game waarom je soms een matige OK krijgt en anders Awesome. Een ander groot nadeel vind ik dat de game niet ziet of jij wel goed beweegt en je kunt je trainingsposities verkeerd aannemen en dat kan negatieve gevolgen hebben. Het is een vrij groot nadeel, maar verder heb ik weinig tot niets aan te merken op Your Shape. Ook werkt de game verder leuk samen met de GamePad. Daarop zit namelijk je menu, nadat je er eerst op hebt ingevuld wat je lengte en je gewicht is. Ook moet je even een foto maken met je GamePad, voor je (online) profiel waarin je voortgang wordt bijgehouden.

Het is mogelijk om te kiezen voor diverse fitnessprogramma’s, die varieren van jezelf compleet afbeulen voor spierkracht of een iets rustiger programma om af te vallen. Ik kies natuurlijk de laatste en waar ik meestal in andere fitnessgames alsnog schrik van de zwaarte van de training, gaat Your Shape: Fitness Evolved 2013 lekker rustig van start. De game verwacht als een van de weinige fitnessgames niet dat je push-ups kunt, hoera! Verder leuke, originele work-outs en veel afwisseling. Je hoeft in eerste instantie drie keer per week voor 4 weken lang slechts een kwartiertje per dag te sporten, maar er zijn uitdagingen te kiezen waardoor je nog wat langer door kunt gaan.Uiteraard kun je ook zelf losse activiteiten kiezen, en ik als dansfanaat was blij verrast om te zien dat je op onder andere nummers van Rihanna en LMFAO aerobics-achtige dansjes kunt doen. Het leuke is dat je, wanneer je die uitdagingen goed doet, extra muntjes krijgt, waarmee je nieuwe dansroutines kunt vrijspelen. Het gaat niet heel snel, dus je moet echt wel even sparen, maar het is toch een leuke beloning voor je harde werk. Een andere beloning zijn de medailles, een soort achievements. Het stelt natuurlijk weinig voor, maar als je serieus aan de slag wilt dan zul je merken dat je stiekem toch al die medailles wilt binnenslepen.

Verder zijn er veel sportactiviteiten vertegenwoordigd. Yoga, vechten, vanalles. Eigenlijk doe je alle games met de gewone Remote, alleen is er een soort ademhalingsspel genaamd Zen Flow, waarin de gyroscoop van de GamePad wordt gebruikt. Sowieso is deze game best zen. De stem die alles uitlegt is heel rustig en heel motiverend. Ze roept geen achterlijke dingen naar je, maar gewoon af en toe wat vriendelijke woorden om je op de been te houden.Het allerleukste vind ik dat deze game nog verder gaat. Er zitten namelijk tientallen recepten in voor een gezonde leefstijl. Misschien denk je nu; ik kan ook wel gezonde gerechten online vinden, maar voor mensen die willen afvallen is het heel goed om houvast te hebben aan een medium in plaats van op vijf verschillende plekken te moeten komen. Gewoon een pakket waarmee je uit de voeten kunt, ik vind het een goede toevoeging. Bovendien zitten er een paar heerlijke smoothies tussen, mjam.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn bikini-foto’s er later dit jaar uit komen te zien, maar aan de motivatie door Your Shape: Fitness Evolved 2013 kan het in ieder geval niet liggen. De game ziet er goed uit, zit geweldig in elkaar en er straalt een bepaalde kwaliteit vanaf waardoor je niet alleen vertrouwen krijgt in de fitnessprogramma’s van het spel, maar ook in jezelf. Mijn Score:Gameplay: 9/10Fun: 8/10Levensduur: 9/10Graphics: 8/10Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 8,4