Je kent ze vast wel, die schiettent in de Efteling. Niet die ene waarbij met name mannen willen laten zien wat ze in huis hebben, maar die ene voor kinderen, waarbij er allemaal grappige dingen gebeuren als je met lucht de bullseye ‘raakt’. Toy Story Mania is zo’n schiettent, maar dan virtueel.
Je kunt hem met Kinect spelen maar ook met de controller. Die laatste heeft mijn voorkeur, want dan kun je lekker op de bank blijven zitten en hoef je je geen zorgen te maken over de registratie. Reken wel op spierpijn in de wijsvinger, want je moet voortdurend de rechterschouderknop indrukken.

Als je dat doet, dan vuur je namelijk taarten, ringen en balletjes af, afhankelijk van welke setting je hebt gekozen. Je staat echt in een schiettent en de thema’s die bijvoorbeeld te kiezen zijn, zijn de ruimte, het leger, western en een schattige bloemetjeswereld met ballonnen van schapenmeisje Bo Peep. Het spel is geïnspireerd op een Amerikaanse Disney-attractie, maar hij heeft ook wel iets weg van Disneyland Parijs’ Buzz Lightyear Laser Blast.De besturing is heel simpel, met het linkerpookje richt je je vizier, met het rechterpookje ontwijk je taarten waarvan in elk spelletje eenmaal een horde op je afkomt en zoals gezegd gebruik je je rechtertrigger om dingen af te vuren. Ik vond vooral de ruimtewereld van Buzz Lightyear leuk, want daarin moest je ringen om iets heen gooien en dat betekent dat je dus iets boven je doelwit moet richten in plaats van er precies op.

Je bent wel snel door de avonturenmodus heen, want in anderhalf uur heb je het wel gehad. Toch is dit een spel dat je vooral met kinderen keer op keer weer kunt spelen. Normaliter zou ik snel zeggen dat iets eentonig was, maar er gebeuren bij Toy Story Mania genoeg dingen in beeld om je interesse vast te houden. In elk thema doe je een stuk of tien spelletjes en die variëren steeds. Over het algemeen komt het wel vaak op richten en schieten neer, maar elk thema kent ook zijn eigen unieke spelletje.Zo moet je in de westernwereld van Woody een soort ballen rolspel doen en varkentje Hamm heeft in zijn dierenwereld een uitdaging voor je in petto waarbij je eieren moet vangen met een mandje. Het speciale spelletje van Bo Peep vond ik het leukste, want daarmee moet je met haar haak schaapjes uit een veld redden. Hoe verder je een schaapje pakt, hoe meer punten het oplevert want dat is waar het in deze game uiteindelijk om draait.

Er zijn steeds ballonnen, schoteltjes, schietschijven enzovoorts van 100 tot en met wel 5.000 punten te schieten en het is natuurlijk aan jou om snel te bekijken waar de hoogste punten te behalen zijn. Het is ergens wel jammer dat je geen strafpunten krijgt als je mis schiet, want hierdoor is er niet echt een straf verbonden aan de game. Je kunt niet doodgaan, je verliest nooit punten en dat maakt het allemaal wel erg makkelijk.Verder ziet het spel er ontzettend leuk uit en daar moet het het wel van hebben. Vooral kleine kinderen zullen het geweldig vinden om de figuren uit Toy Story in een game te zien en het is bovendien leuk om tegen een volwassene te strijden in een potje multiplayer. Het is simpel, in zowel besturing, diversiteit aan gameplay en modi, maar om maar even met een cliché te komen: het is voor kleine gamertjes die het met een Xbox moeten doen, wel een vermakelijke kindergame met geliefde personages, voor op een regenachtige zondagmiddag. Mijn Score: Gameplay: 6/10 Fun: 6/10 Levensduur: 6/10 Graphics: 8/10 Originaliteit: 6/10Totaalscore volgens reviewer: 6,4