Het is het zoveelste deel in de New Super Mario Bros-serie en wederom grijpt de game terug op de begindagen van Mario door diverse elementen uit zijn allereerste games in een nieuw jasje te stoppen. Is dit weer de volgende NSMB of heeft Nintendo die oldschool elementen toch wel zo goed toegepast dat dit een heel verfrissende game is?

Hoewel ik een beetje New Super Mario Bros-moe begin te worden, heb ik me heel erg goed vermaakt met deze nieuwe game op de Wii U. Er zijn weliswaar heel veel dingen hetzelfde gebleven. Denk aan het vechten tegen Bowser en zijn kinderen, het platformen en zo’n beetje alle power-ups. Toch zijn er ook nieuwe elementen aan toegevoegd, waarvan de mogelijkheid om een eekhoorntje te worden de belangrijkste is.Het lijkt een beetje op het wasbeertjespak, maar is iets minder makkelijk in gebruik. Als eekhoorntje heb je geen lange staart om tegenstanders uit te schakelen en kun je niet vliegen, maar je kunt wel zweven en een soort speciale sprongen doen. Het is een grappige toevoeging waar je best even aan moet wennen, dus dat biedt al wat broodnodige afwisseling in deze nieuwe New Super Mario Bros-game.

De game ziet er bovendien snoeperig uit. Dat hadden zijn voorgangers ook al, maar de bomen vol eikeltjes (waarmee je dus eekhoorntje kunt worden) zien er geweldig uit en sowieso ziet alles er weer helemaal piekfijn in orde uit. Het mag dan wel meer van hetzelfde lijken, het is wel meer van het kwalitatief geweldige fijne. Wat ik ook leuk vond, was dat deze game weer een beetje voelde als mijn favoriete Mario’s allertijden, Super Mario World en Super Mario 3.Dat komt niet alleen door de toevoeging van Yoshi, want dat hadden eerdere games ook. Maar mijn lievelingswereld uit Mario 3 komt terug, namelijk die waarin alle vijanden, buizen enzovoorts reuzen zijn geworden. Ook de boswereld is terug en meer van die kleine dingetjes. Wat nieuw is, en zeer indrukwekkend, was de spookwereld, waarin de achtergrond lijkt op een schilderij van Van Gogh (Starry Night, voor de kunstkenners). Prachtig om te zien en pittige levels, dus je krijgt veel tijd om die mooie achtergrond te bestuderen.Wat nieuw is en in multiplayer van belang is, is de mogelijkheid om op de GamePad plateaus te maken. Je tikt op de gamepad en er verschijnt op het scherm een platformpje dat na een tijdje weer wegflitst. Het is een handige manier om bij moeilijk bereikbare sterrenmunten te komen (want die blijven belangrijk, elk level telt er drie), maar je kunt hem ook gebruiken om medespelers lekker dwars te zitten en buizen te blokkeren enzovoorts.

Deze Mario is namelijk -net als zijn voorgangers- vooral leuk om samen te spelen. Hoewel het heel moeilijk is om niet steeds op iemands hoofd te springen als je solospel gewend bent, is het absoluut de moeite waard om iemand anders bij de game te betrekken. Samen kun je veel meer en ga je minder vaak game over, omdat degene die af is gegaan in een luchtbel weer terugkomt. Springt de ander tegen die luchtbel aan, dan is die persoon weer helemaal terug. En dat zal best regelmatig gebeuren, want godzijdank is deze Mario weer een stuk moeilijker dan zijn voorgangers. Daar ben ik erg blij om, want het werd makkelijker en makkelijker en bovendien ook korter en korter. Deze New Super Mario Bros. U is weer goed lang en je zal regelmatig afgaan door alle interessante uitdagingen die voorbij komen. Ik blijf er wel bij dat de vijanden wel iets spannender hadden gemogen, maar verder is er in de meeste levels wel een stukje te vinden dat pittig is. In de spookhuizen helemaal, want ook die zijn weer terug. Helaas is de muziek hetzelfde gebleven als in eerdere delen, want ik moet zeggen dat ik daar inmiddels wel een beetje klaar mee ben. Even weer een nieuw, spannend en grappig spookhuismuziekje mag voor de volgende game wel. Hoe dan ook, de griezelhuizen zijn weer een grote puzzel. Vijftien deurtjes later kom je erachter dat je niet de juiste keuzes hebt gemaakt en dat betekent dat je moet uitvinden hoe je er dan uit gaat komen. Meestal zijn er in muren geheime ruimtes waar de juiste deurtjes zich bevinden, maar meer zal ik niet verklappen.

Deze Mario is een feest der herkenning voor Mario-fans van het eerste uur, en zal vooral voor beginners een enorme uitdaging zijn. Ik denk dat deze game voor die laatste categorie het leukste is om te spelen met een ervarener Mario-gamer, maar ook voor de deskundige speler is deze game er best eentje om je tanden in te zetten. Vooral als je ongeduldig bent en/of zo soepel mogelijk door de levels wilt heen vliegen, dan zul je jezelf regelmatig tegenkomen.New Super Mario Bros. U is na zoveel delen misschien niet direct de game om je Wii U voor aan te schaffen, toch is dit spel weer vol kleine verrassinkjes gecombineerd met de klassieke Mario-games. Ik raad je af om dit spel te doen net nadat je New Super Mario Bros. op de Wii of DS hebt gespeeld want hij is in velen opzichten meer van hetzelfde, maar verder is dit uiteindelijk toch weer een must-have voor je Wii U. Ik hoop dat Nintendo ook weer een heel vernieuwende Mario in de maak heeft zoals Galaxy dat was op de Wii, maar tot die tijd vermaak ik me nog wel met het te pakken krijgen van die sterrenmunten in deze NSMBU.Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 9/10Levensduur: 7,5/10 Graphics: 7 /10Originaliteit: 9/10Totaal volgens reviewer: 8,1