Een vage intro met foto’s zonder tekst doen je al vermoeden dat je oom of opa technische snufjes heeft bedacht om het boerderijleven een stukje gemakkelijker te maken.
Helaas krijgt hij hier zelf de kans niet voor om in uitvoering te brengen en daar ben jij! In dit geval, daar was ik!! Wat is nu een leuke boerennaam voor mij en hoe zal ik de boerderij noemen? Henk (ach, waarom ook niet) van de Boerderie lijkt me wel wat en zo kan ik als boerinnetje door het leven gaan.

Funky Barn is eigenlijk een casual strategie/time-management game, maar dan voor de Nintendo Wii U en biedt twee verschillende speelopties. Je kan een eigen boerderij beginnen of aan de slag gaan met de boerderij uitdagingen waar ik later op terug zal komen. Met het starten van een eigen boerderij zijn er maar drie opties; makkelijk, gemiddeld en moeilijk.Mijn eerste dag op de boerderij gaat van start en ik heb gekozen voor een makkelijke start, de rest moet eerst vrijgespeeld worden. Ik ben nieuw als boerin en weet dus nog niet wat me te wachten staat. Helemaal omdat het om een ‘Funky Barn’ gaat staat je een hoop gekkigheid te wachten. Je levelt tijdens het spel en per level krijg je meer mogelijkheden of uitbreidingen voor de boerderij. Ik ben gelukkig niet alleen, er is een boer (was hij nu familie?) die me uitleg geeft over hoe ik bepaalde dingen moet doen.

Je start met een kip die door de ooievaar afgeleverd wordt. Deze ooievaar is niet zo goed in landen en crasht vrijwel altijd. Hij ligt dan gevloerd met zijn vleugels gespreid met je pakketje in de snavel en daar begint de gekkigheid al mee. De kip die gedropt is, is eigenlijk nog een lief klein kuikentje die meteen al wensen heeft. Door de wolkjes boven het hoofd van de dieren kan je zien waar ze behoefte aan hebben. Al snel zijn ze behoorlijk veeleisend en kan het stressen beginnen. Je beesten hebben behoefte aan een trog met water en voedsel. Maar een warm huisje is ook wel fijn, ook wat bomen, beplanting en decoratie zijn welkom. Wat dacht je van een hek om andere dieren buiten te houden en als het niet teveel moeite is het stukje land niet te vol proppen. De ooievaar brengt steeds nieuwe kuikens en zodra je naar een volgend level gaat mag je zelf kiezen welk beest je graag wilt hebben.Om naar een volgend level te gaan heb je een aantal doelen. Deze zijn heel erg gemakkelijk te halen. Dus ik dacht die zit in de pocket en ik kan door naar een volgend level. Nou, dat was dus niet zo. In het beeldscherm van de Gamepad zie je een groene balk, deze moest ik ook nog vol hebben voor ik door mocht. Dit is vol te krijgen door je boerderij te laten groeien. Een enkele keer gaat het andersom, dan is je balk al vol maar heb je nog niet je doelen gehaald.

Er zijn in totaal zeven levels. Per level krijg je een nieuw ras beesten erbij. Je start met de kip, dan volgen onder andere de schapen, koeien, eenden en alpaca’s. Elk dier produceert een product en jij moet deze verzamelen om geld te verdienen, je doelen te halen en je boerderij uit te breiden. Je boerderij wordt steeds groter en het is bijna onmogelijk alle geproduceerde goederen zelf op te rapen. En dan komen de machines in het spel. Deze helpen je met het verzamelen en verkopen. Je moet ze soms wel in de gaten houden, want een eieren-raper doet dit bij de kippen, maar ook bij de eenden. Die van de eend levert meer op, dus moet je eigenlijk die het eerste verkopen.Om extra geld binnen te halen komen je (onzichtbare buren) je om goederen vragen. Zo zijn Chester Clapool en Peggy Jane gretige afnemers van mijn producten en komen ze geregeld langs. Ze willen bijvoorbeeld drie melkpakken en 15 eieren, je moet dit binnen een bepaalde tijd halen en krijgt fors betaald.

Niet alles is koek en ei in Funky Barn. Je krijgt ook flinke tegenslagen voor je kiezen. Zo zijn de vossen dol op je kippen en proberen ze deze te stelen. Als je er snel genoeg bij bent kan je de kip nog pakken en gaat de vos weer weg. Lukt dit niet dan gaan deze naar de eeuwige jachtvelden… Dus, koop je een hond om je lieve diertjes te beschermen. Maar de koeien zijn weer erg geliefd door de aliens en zo komt er af en toe een UFO langs die je koe omhoog straalt. Ook hier kan je bescherming voor aanschaffen. Maar dit kost wel allemaal geld en dat is niet altijd voor handen. Dus moet je goed opletten.Ook krijg je last van wervelstormen die flink huishouden op je boerderij. Hekken gaat eraan en als je jouw dieren niet op tijd in hun huisje roept zijn ze ten dode opgeschreven en sleurt de storm ze mee. Onweersbuien zijn ook niet leuk. Deze slaan altijd ergens in op je huis of machines die je dan weer moet repareren voordat ze ontploffen. Gewoon lekker stressen dus. En als je boerderijdieren niet tevreden zijn gaan ze er vandoor. Door middel van een grote ballon vliegen ze van je boerderij af, zo de lucht in. Laat je ook je handjes wapperen met het omhakken van de paddenstoelen, deze geven vreemde effecten bij je dieren en kunnen soms niet goed uitpakken.

Negeer de wensen dus niet van je dieren! Hebben ze zin in eten, gooi dan de bakken vol. Willen ze slapen, upgrade de hokken. Moeten ze eerder producten leveren (eieren leggen of wol produceren) of opgevrolijkt worden, ga ze dan knuffelen! Naast de dieren kan je ook nog wat fruitbomen planten en door machines laten plukken of een stuk grond aanleggen met graan erop.Funky Barn is te zien op je tv scherm en op de gamepad heb je hetzelfde beeld, alleen dan als een soort röntgenzicht. Je kan door de bomen en gebouwtjes heen kijken of er nog producten liggen die je op moet rapen of paddenstoelen die omgehakt moeten worden. Bij het tikken op je Gamepad op de voorwerpen op je land krijg je bij praktisch alles meerdere opties om te doen. Zo kun je iets upgraden of gewoon aanvullen, het is zo simpel. De hele besturing is eigen heel gemakkelijk, dit krijg je allemaal uitgelegd. Gelukkig is er ook altijd ‘de boer’ die je tips geeft. Hoewel hij soms als een zenuwachtig mannetje op mijn Gamepad staat te knipperen. Om nog even terug te komen op de boerderijen met uitdagingen gameoptie, deze zijn er ook in drie verschillende moeilijkheidsniveaus en zijn al bestaande boerderijen. De gebouwen zijn kapot, machines werken niet meer en de dieren zijn allemaal depri. Of ik dat allemaal even op wil lossen. Zodra alles weer als een zonnetje draait ben je klaar en mag je door naar een volgende uitdaging. Er zijn er maar drie, dus kan je telkens weer proberen je eigen highscore te verbeteren.

Tja, veel meer opties zijn er niet. Zodra je alle levels hebt gespeeld en gehaald houdt het op. Je kan alles opnieuw spelen, maar dan is het lang zo uitdagend niet meer. Het levelen in het spel is leuk en dat je per level dat je omhoog gaat meer uit verschillende beesten kan kiezen is ook leuk. Zo krijg je een gevarieerde boerderij en is het doel natuurlijk flink geld binnen te halen om uit te breiden en te groeien. Hoe de koeien of schapen eerst in de machines gezogen worden (upgraden) en weer uit de machines gespuugd worden is grappig! De pleister die je op de schapen vindt na een scheerbehandeling is een lollige of ‘funky’ toevoeging.Maar om Funky Barn nu voor de volle prijs aan te schaffen? Daar biedt het eigenlijk niet genoeg uitdaging voor. Dan vind ik het spel eigenlijk te duur ook al ben je er wel een aantal dagen zoet mee, daarna is de uitdaging eigenlijk wel weg. Een casual game voor de console, het idee is leuk, maar meer uitdaging zorgt ervoor dat je echt waar voor je geld krijgt.

Mijn Score:
Fun: 7/10
Levensduur: 4/10