De zomer is voorbij, zo ook de zomervakantie. Toch gaan we weer op pad met een stel vrienden! Op het eerste gezicht zijn de Rook Island’s een prachtige, en idyllische plek. Toch is het tropische oord niet wat het lijkt.
Het begon zo mooi, skydiven, feesten, drank, duiken, plezier en relaxen. Tot je met je vriendengroep op een verkeerde plek beland en in de kooien van Vaas, de ‘Koning’ van de piraten terecht komt.

Jij – Jason Brody, je broer Grant, broertje Riley, je vriendin Liza en je vrienden Doug, Oliver, Daisy en Keith bevinden zich op de Rook Islands. Prachtige groene jungles en blauwe zeeën, maar des te dieper je naar de binnenlanden trekt des te meer gevaar er heerst. De piraten nemen langzamerhand het eiland over, en kidnappen je vrienden. Gelukkig word jij- Jason, gered door Dennis Rogers. Hij word je gids en je meester als je wilt overleven in de ruige natuur. Hij leert je omgevingen verkennen, en vertelt je over de Rakyat. De oorspronkelijke inwoners van de Rook Islands die verdreven en onderdrukt worden door de piraten. Je zult deze inwoners helpen, en zij zullen je helpen je vrienden terug te vinden.

Campaign: In de campaign ga je aan de slag om zendmasten te boycotten, natuurlijk je verhaal volgen en missies uitspelen. Ook is het een goed idee om achter Rook Island’s wildlife aan te gaan. De wilde zwijnen, varkens, honden en Komodovaraan varanen zijn handig als voedselbron maar ook om je rugzak of portemonnee ruimte te vergroten door met de huiden nieuwe te maken. Dierenhuiden kun je ook gebruiken om holsters, munitie buidels, pijlkokers, en andere buidels te maken. Handig als je meer mee wilt nemen. Maar je moet ook bloemen en planten vinden voor je injecties die je in je arm kunt spuiten. Er zijn blauwe, groene, amberkleurige, witte en rode planten. Elke plant heeft zijn eigen werking. Ze helpen je beter te jagen, beter te vechten of je te genezen.

Far Cry 3 gaat terug naar zijn Far Cry roots. Net als in de eerste game is stealthen en vijanden rustig afwachten van groot belang. Met je verrekijker kan je vijanden in de omgeving ‘taggen’. Ze krijgen zo een rode of gele schedel boven hun hoofd. Je kan de vijanden hierna door bebossing, struiken en gebouwen zien. Zo weet je precies waar je vijanden lopen. Zolang je gehurkt in de bosjes blijft zitten zullen ze je niet zien. Dankzij de detectiemeter kun je zien of vijanden je door beginnen te krijgen. De detectiemeter is een pijltje dat steeds verder rond loopt des te meer je in gevaar komt om gezien te worden. Als hij rood word ben je gezien. Je kunt de vijand ook afleiden door steentjes te gooien. Je steen-munitie is eindeloos, en dus kun je je vijanden ook wanneer je geen munitie hebt afleiden en ze zo met je mes makkelijk afmaken. Mensen die liever schieten: dit trekt veel aandacht en is meestal af te raden maar, met de keuze uit 43 wapens natuurlijk wel aantrekkelijk.

Naast wapens kan je in de game zendmasten (18), geheugenkaarten (20), relikwieën (120), brieven (20) en recepten (38) verzamelen. Des te meer zendmasten je boycot des te meer je van je map ziet. Mappen kun je overigens zelf ook creëren met de map editor. Als je even de coop, multiplayer of campaign zat bent kun je je urenlang vermaken met het maken van mappen voor multiplayer doeleinden. Naast het customizen van de kale landschappen kun je ook lekker boompjes, huisjes, beestjes en zelfs mensjes ‘planten’ en zo je perfecte multiplayer map creëren en delen.

Voor de mensen die graag rondrijden heb je de keuze uit 12 voertuigen. Verschillende auto’s, boten, jetski’s, quads, hang-gliders en tokkel touwen. Het ene voertuig is wat makkelijker te besturen dan het andere. Persoonlijk vermeed ik quads liever. De campaign map is enorm en gelukkig hoef je niet overal heen te rijden, er zijn verschillende fast-travel punten waar je met één druk op de knop heen kunt, deze moet je natuurlijk wel eerst ontdekken. Scheelt weer rennen, lopen, varen, vliegen of rijden, maar je ziet dan wel minder van de omgeving.

De omgeving mag er zeker wezen! Ik raad dan ook aan soms even stil te staan bovenop bijvoorbeeld zendmasten en even om je heen te kijken. Zendmasten staan over het algemeen op hoge plekken en zijn ook nog eens afwisselend om te beklimmen. Ze bieden een geweldig uitzicht over de eilandjes en zijn zeker de moeite waard om even op rond te lopen. Wel uitkijken dat je er niet af valt natuurlijk. Ook op de grond zijn de graphics enorm gedetailleerd en een lust voor het oog. Elk bosje, struikje, vogeltje, steentje, beekje, het is allemaal net echt. Als je vrienden niet je hulp nodig zouden hebben, zijn de Rook Islands perfect voor een ideale vakantie om te relaxen en omgevingen te fotograferen.

Enfin, je vrienden zijn wel in gevaar en je hebt een missie. Voor een jongen van 25 is Jason behoorlijk vaardig in schieten, besturen van verschillende voertuigen en overleven. We houden het maar even op adrenaline en de wil om verder te gaan. Okay, en misschien het gebruik van paddo’s en rare injectie cocktails. Overigens leert de Rakyat je ook wel wat vaardigheden. Ga voor de vaardigheden van ‘De Reiger’ en vergroot je bewegelijkheid of word beter in eliminaties op grote afstand. Ga je voor de vaardigheden van ‘De Haai’, dan focus je je op agressie en genezen. Als je voor de vaardigheden van ‘De Spin’ gaat, dan kies je voor geruisloosheid en overleven. Natuurlijk kun je mixen in verschillende vaardigheden, wat Jason tot een gevaarlijke toerist maken.

Coop: Coop volgt een ander verhaal dan dat van de campaign. Je kunt coop met vrienden doen of online met willekeurige mensen. Ook leuk, maar je kunt niet altijd op ze vertrouwen. Je ontmoet Tisha, Callum, Leonard en Mikhail die samen op een boot zijn. Wanneer de boot overvallen word door piraten van de Rook Islands gaat de kapitein van hun eigen schip er met hun geld vandoor. Niet cool. Aan deze groep uiteenlopende personen de taak om het geld van de kapitein en piraten terug te halen. Online krijg je 10 seconden de tijd om je uitrusting te kiezen. Dit vond ik op zich wat kort maar het is te doen. Daarna word je met 5 anderen gedropt op een deel van de eilandengroep waar je korte missies moet volgen. Neergeschoten spelers kun je weer tot leven wekken als je op tijd bent, maar let wel, niet iedereen is ook zo aardig voor jou en soms laten ze je liggen. Als iedereen dood is is de missie mislukt. Missies kunnen het beschermen van een kamp zijn, een trein binnen een bepaalde tijd vooruit laten rijden en ondertussen vijanden weren, of vijanden neer snipen vanaf een brug. Leuk en lekker afwisselend.

Multiplayer: Multiplayer heeft verschillende spelmodes en uitdagingen voor punten. Dood een vijand van grote afstand, of dood een vijand met een U100 zijn voorbeelden van uitdagingen die je aan kunt gaan. Alle spelmodes hebben een minimum en maximum van 6 tot14 spelers per map. Wat ik persoonlijk erg leuk vind aan de multiplayer, hoewel je het natuurlijk niet te vaak wilt zien, is de replay van je dood. Je ziet de omgeving, waar de persoon stond die je doodschoot, deze persoon is doorzichtig rood, en je ziet de lijn die de kogel nam, waarna je de replay krijgt van het schot. De mappen zijn allemaal verschillend. Jungle, stadjes, etc. Sommigen staan behoorlijk volgebouwd met veel hoekjes, gaatjes en tunneltjes. Door je Far Cry 3 account te koppelen aan je U-play account haal je het meeste uit Far Cry 3 online.Spelmodes:Overheersing: Verover en verdedig commando posten. Team Deathmatch: Twee teams tegen elkaar.Transmissie: Verover en verdedig zendmasten.Vuurzee: Voorraden van vijanden verbranden.Gouden map: Speler gemaakte maps door Ubisoft uitgekozen.Zilveren map: Speler gemaakte maps beoordeeld door community.Bronzen map: Speler gemaakte maps bijna niet beoordeeld door community.

Mening: Waar te beginnen? De graphics, de gameplay, het verhaal, ik vind het allemaal geweldig. Het lijkt een beetje op de film The Beach, maar dan beter, spannender en leuker. De omgevingen in Far Cry 2 vond ik wat saai. Nu is er ook niet zoveel te beleven op de Savanne maar de jungle omgevingen, stranden en grotten van Far Cry 3 zijn toch wel jawdropping mooi. Far Cry 3 gaat terug naar de eerste game, en verbeterd dit met 100%. De afwisseling tussen dieren zoeken voor hun huid, commando posten infiltreren, hallucinerend door grotten kruipen, bepaalde mensen van een wanted list vermoorden en bloemetjes plukken kan ik lang volhouden. Gooi daar nog een vette map editor bij en een leuke coop optie en je hebt een supergame! Hoewel de Rook Islands gevaarlijk zijn, zijn ze ook een paradijs, eentje waar Vaas de baas is… Totdat jij arriveert.

Heather’s score:

Gameplay: 10 /10
Fun: 10 /10