Sherlock Holmes is populair. Dat kan haast niet anders met de briljante televisieserie van de BBC, die niet eens zo heel slecht wordt nagedaan door het Amerikaanse Elementary. Genoeg over televisieseries, hoe is de detective in een game?

Sherlock is een bijdehante man. Hij weet alles beter, is super arrogant en weet ook nog eens altijd zijn gelijk te halen. In de game The Testament of Sherlock Holmes is dat niet anders. Dit avontuur van de Britse slimmerik is gemaakt door Frogwares en Focus Home Interactive. Frogwares is een ontwikkelaar die meerdere Sherlock-games heeft gemaakt, dus dat zou wel goed moeten zitten.Ik val meteen met de deur in huis, we zien de detective van zijn allerduisterste kant. Het is zelfs de vraag of hij het verhaal wel zal overleven. Ik moet zeggen, Frogwares heeft hem goed neergezet. Zijn personage is geloofwaardig en ziet er heel echt uit. Alleen de ogen van alle personages zijn heel lelijk geanimeerd, maar dat went wel na een tijdje. Hoe dan ook, Sherlock Holmes weet wel te overtuigen door de grappige, slimme en arrogante opmerkingen die hij maakt.

Echter, wie juist ergerlijk dom overkomt is zijn eeuwige hulpje Watson. Het is een irritante besnorde man die je soms wel moet besturen, er wordt namelijk af en toe gewisseld tussen de twee. Hoe dan ook, het is wel verstandig om meteen op te letten. Meestal zit ik aan het begin van een game nog een beetje in een ongeduldige ‘ja ja, laten we nou maar beginnen’-modus, maar dat is niet handig. Het verhaal begint namelijk meteen met een zaak die niet zo belangrijk lijkt, maar dat dus wel is. Ik zal er niet te veel van verklappen, maar net als Sherlock het allemaal heeft opgelost, dan zit er toch weer een kink in de kabel waardoor het duo steeds dieper en dieper in ingewikkelde materie terechtkomt. Stop daar ook nog wat vreemde figuren, brute moorden en een bemoeierige politiemacht bij en het verhaal van The Testament of Sherlock Holmes is compleet.

Maar ja, je wil vast weten wat de bedoeling is in deze game. Dat is eigenlijk vooral puzzelen en onderzoeken. Je bent steeds in ruimtes waarin je met je vergrootglas bepaalde items kunt onderzoeken en zo steeds meer van het verhaal bij elkaar puzzelt. Tenminste, dat is niet het enige puzzelen, want je moet ook Professor Layton-achtige legpuzzels en raadsels oplossen die af en toe behoorlijk pittig zijn.

Op het eerste gezicht lijkt Sherlock Holmes een dertien in dozijn game van slechte kwaliteit, maar de game verrast je. Niet alleen qua moeilijkheidsgraad en qua graphics (denk aan gedetailleerde omgevingen), maar ook is er duidelijk nagedacht over het karakter van de detective en zijn hulpje. Het is jammer dat de ogen zo lelijk zijn waardoor je toch wordt afgeleid, maar verder valt er weinig op te merken aan het uitdagende The Testament of Sherlock Holmes. Mijn score:Gameplay: 7 /10Fun: 8 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 6 /10Originaliteit: 7 /10Totaal volgens reviewer: 7,2