Mijn favoriete Need for Speed was altijd al Carbon. Ik heb deze met veel plezier gespeeld met mijn eigen gepimpte wagen. Need for Speed: Most Wanted werkt toch wel anders dan mijn favo voorganger. Hoewel deze NFS: MW dezelfde naam heeft als zijn zeven jaar oude voorganger Most Wanted is het wel een andere game. Niet de eerste keer dat een game dezelfde naam draagt toch?

Zodra je het spel opent weet je dat dit anders gaat werken dan eerdere Need for Speeds. Geen verhaallijn of dikke intro. Je staat gelijk in de open wereld van Most Wanted. Je begint met een uitleg over de EasyDrive. Dit is een in game menu welke je helpt races te vinden, mijlpijlen te tracken of je gebruikt hem simpelweg als TomTom naar je volgende bestemming.

Zo verteld EasyDrive me dat er een andere auto in de buurt staat welke ik mag meenemen en brengt ze me gelijk naar mijn eerste race. Je kunt blijven rijden wat je wilt, dat is het voordeel van de grote open wereld. Maar als je net als ik snel verdwaald en de straat die je al tien keer gehad hebt nog niet herkend, dan is EasyDrive de oplossing om je weg naar events te vinden. EasyDrive maakt onderscheid in hoe lastig een opdracht is. Groen is makkelijk, rood is erg lastig. Wil je overigens echt iets uit deze races halen, dan moet je in de top 3 eindigen. Zo unlock je bijvoorbeeld nitro voor je huidige auto of off-road banden. Dit lukt mij op dit moment voor geen meter. Maar ze zouden ook niet nodig moeten zijn om in eerste instantie te kunnen winnen. Weer in je EasyDrive menu > Auto Aanpassen. Wil je graag weten waar je je nitro unlocked dan kun je dit hier vinden. Eigenlijk alles wat je nodig hebt vindt je in je EasyDrive.

Wissel je van auto dan weet ik niet hoe de locatie bepaald wordt, maar je staat dan ineens ergens in the-middle-of-nowhere. Ik heb nu een aantal auto’s en heb een beetje gespeeld met ruilen, ze staan wel steeds op dezelfde plaats, maar niet waar je hem had achter gelaten en zelfs niet in de kleur waarin je hem had achter gelaten. Voor mijn gevoel stuurt Most Wanted niet zoals ik gewend ben van mijn oude NFS’s. Ik crash overal tegenaan en moet vele malen harder en vaker remmen wil ik niet uit de bocht vliegen. Iedere auto die ik raak is een crash en ik begin me af te vragen of ik niet liever Burnout was gaan spelen. Op naar de volgende race. Ik heb weer verloren. Jammer, maar gelukkig kun je via EasyDrive gelijk kiezen voor ‘herhaal laatste race’. Zo kan mijn noobie zelf het nog een keer proberen. Wil je een andere race doen geen probleem, zet hem in je TomTom of druk op start race, dan hoef je er niet eens naar toe te rijden! Dit vind ik wel een heel handige functie hoe vaker ik de race doe, hoe beter ik er in word. Ik leer hoe je moet rijden en wat ik moet vermijden. Zo heb ik eindelijk mijn eerste race als eerste geëindigd. Dan win je gelijk de 1e en 2e prijs rewards. Mijn eerste auto heeft haar off-road banden en de nitro functie, woohoo!

Voor nu sta ik eindelijk 10e in mijn Most Wanted list. Tien AI’s en helaas heb ik geen vrienden die deze game spelen, anders zou ik waarschijnlijk 12e of 15e in mijn lijst staan. Dit moet een groot pluspunt zijn van deze NFS. De sociale interactie met je vrienden. Je kunt werkelijk alles vergelijken. Je langste drift, je beste tijd in een race, de hoogst gemaakte sprong en hoe veel kilometers je hebt spook gereden. Wat je ook bedenkt je kunt er een wedstrijdje van maken. Wel jammer dat ik dit niet zelf in actie kan zien. Als je genoeg speed punten haalt door te racen en te winnen dan mag je een Most Wanted race gaan doen. Dan race je tegen de eerst volgende op de lijst. Je kunt zijn auto winnen en werkt je omhoog op de ranglijst! Dus op het moment dat ik 10e werd moest ik racen tegen de dan nummer 11. Dit is een één op één race waarbij je uiteraard 1e moet worden. Deze Most Wanted list is overigens het doel van de game. Wordt de nummer 1 en neem zijn auto in beslag. Dit is de manier om het spel ‘uit te spelen’. Tussen haakjes, want uitspelen is een relatieve term. Je kunt je wagens blijven upgraden door alles vrij te spelen in elke race voor elke auto. Ook kun jij je vrienden blijven verslaan, hebben zij iets beter gedaan? Pak ze terug en versla is in wat het ook is. Wel mis ik tot nu toe de politie actie. Ik word een paar keer geflitst en hoor over de politiescanner dat er politie zou moeten aankomen, maar na 2 minuten een beetje rijden ben ik ze al kwijt voor ik ze gezien heb. Waar zijn mijn mega 10 minuten rijden, ontwijken en politie auto’s rammen acties? Hoort dit niet moeilijker te zijn? Ik ga op zoek naar nog meer flitspalen. Ik wil mijn politie actie terug! Deze actie krijg ik tot nu toe alleen na een Most Wanted race.

Ook staat er in de informatie bij mijn game: ‘Racen zonder regels’. Elke race heeft een start en finish, maar hoe je rijdt en welke vaardigheden je inzet bepaal je zelf. Mis je tijdens je race één controlepunt omdat je afsnijdt of anders rijdt dan je bent gelijk laatste. Zo heb ik de ‘Jumping Jacks’ race meerde malen moeten doen omdat ik net iets anders reed dan de rest van de groep. En ook al klink ik nu vrij negatief. Je kunt natuurlijk blijven racen. De open wereld zorgt ervoor dat je kunt racen tot je niet meer kan. Je kunt op zoek gaan naar andere betere auto’s. Een kat en muis spelletje spelen met de politie of net als ik crashen tot je een ons weegt. Rijd een beetje rond met een leuke radio zender op de achtergrond of ga op zoek naar iedere simpele of lastige race die je vinden kan. Het voordeel van al mijn gecrash is dat er toch een keer politie gaat komen die me gaat vertellen dat ik dat niet mag doen. Ik ga op zoek naar een auto die hopelijk fijner rijdt dan de Porsche waar ik nu in rijd. Mijn mening:Need for Speed: Most Wanted komt voor mij niet boven Carbon uit. Er zit iets in de controle van je auto dat ik hem niet altijd lekker vind rijden. Toch met veel oefenen en van auto wisselen kom je wel echt verder. Ook denk ik dat het wel per auto verschilt, want met mijn starter Porsche kwam ik minder ver dan met de Mitsubishi waar ik nu in race. Ook mis ik het old school tunen. Ik had in oudere NFS games een dikke roze auto met bodykits en afbeeldingen erop. Nu heb ik een standaard gevonden auto met nitro of body-kit als ik deze weet te unlocken in een race. Het echte old school tunen zit er niet meer in. Als je de kleur van je wagen niet leuk vindt, dan kun je hem overigens gewoon door de repair rijden, dan krijg je een nieuwe paint-job, maar dat is het. En ondanks dat alles vind ik het toch ook een toffe game. Ik kan me heel goed voorstellen dat het sociale aspect wat ze nieuw hebben toegevoegd een grote uitdaging is. Als ik zou zien dat een van mijn vrienden een race 2 seconden sneller gespeeld heeft, dan zou ik de uitdaging aangaan om hem of haar te verslaan. Zo ook met andere uitdagingen. Ik ben competitief genoeg om dan beter te willen zijn. Ik ga zeker nog meer overtredingen maken om een flinke politie achtervolging te creëren en wie weet vind ik nog wel iemand om tegen te racen. Ik ben Need for Speed: Most Wanted voor nu geëindigd met een rijtje aan mogelijke achievements en ik wil er meer!!!Mijn score:Gameplay: 7 /10Fun: 7 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 7 /10Originaliteit: 8 /10Totaal volgens reviewer: 7,4