Dit is mijn eerste review waarin ik eigenlijk drie verschillende games onder de loep neem. Divinity Anthology bestaat namelijk uit meerdere games, Divine Divinity, Beyond Divinity en Divinity II.
Divine Divinity

Laat ik beginnen met Divine Divinity. Dit is de eerste game van Larian Studio’s. De game stamt uit het jaar 2002 en is te vergelijken met Diablo II, gelukkig is de game geremasterd (versie1.4) dus zijn de graphics ook geschikt voor hogere resoluties. Een old skool game als deze is altijd weer even wennen, maar na een uurtje zit je er waarschijnlijk wel helemaal in. Voor mij was het mijn eerste RPG van dit soort, het was dan ook even zoeken en uitvogelen wat precies de bedoeling was.


Je begint met een class kiezen, Warrior, Mage of Survivor. Ook heb je de keuze om als man of als vrouw op avontuur te gaan in het land van Rivellon. Na wat beperkte uiterlijke kenmerken en naam die je kunt veranderen word je gedumpt in een donker huisje en mag je rond gaan lopen en dingen gaan ontdekken. Je komt te weten dat er duistere krachten bezig zijn om Rivellon kapot te maken. Aan jou natuurlijk de taak dit tegen te gaan. Er is één hoop om Land of Divinity te redden, en dat is de Divine Savior van de Seven Races.


De game is enorm en zit vol met verstopte items en luiken. Je moet echt achter elke hooibaal en in elk kastje kijken. Gelukkig hoef je niet in elke ton te kijken want als je er met je muis boven gaat hangen krijg je vanzelf te zien of er wat in zit of niet. De grote mappen bestaan uit steden, bossen, donkere kelders, riolen en andere omgevingen en zijn zwart gekleurd tot je verder loopt en zo de map ‘open’ speelt. Als je met karakters praat kun je zelf uit een aantal zinnen kiezen hoe je wilt reageren of wat je wilt vragen. Je merkt vanaf het begin al meteen dat deze game een enorm uitgebreid verhaal heeft. Het aantal boeken en brieven dat je vindt is erg groot. Er zijn speciale boeken en brieven die deel uitmaken van een quest en anderen helpen je met je stats of skillpoints. Ook zijn er veel armor sets te vinden maar ook veel losse wapens en armor. Je kunt tot ongeveer level 50 levelen maar er zijn ook echte diehards die level 90 gehaald hebben. Dan moet je wel alle quests doen en alle vijanden doden. Hier gaan dan ook heel wat uurtjes in zitten.


Wat een tijdje bij mij geduurd heeft is het feit dat je na elk item, elke quest, elk kwartier en liever nog elke vijf minuten moet OPSLAAN! In de tijd van savegames die automatisch gaan had ik er de eerste drie uur niet aan gedacht, en toen ik dood ging, kon ik opnieuw beginnen want ik had nog geen één keer opgeslagen. Een harde maar wijze les. Hotkey die safeoptie! Je gaat verder waar je het laatst hebt opgeslagen.

Mijn score:Gameplay: 8 /10
Fun: 7 /10
Levensduur: 9 /10
Graphics: 7 /10
Originaliteit: 7 /10
Totaal volgens reviewer: 7,6

Beyond Divinity

Over naar Beyond Divinity! Het vervolg op Divine Divinity werd gereleased in 2004. Al snel word duidelijk dat de graphics een flinke sprong vooruit hebben gemaakt. Het spel werkt over het algemeen hetzelfde als Divine Divinity. Nieuw is het customizen van je karakter, je kunt nu niet alleen kiezen tussen man of vrouw maar ook kind. De keuze in uiterlijke kenmerken is ook heel wat uitgebreider dan in de eerste game. Haarkleur, dik, dun, gezichten, je kunt je karakter in Beyond Divinity nog meer naar je eigen wensen kneden.


Dan iets anders wat ook nieuw is, je speelt namelijk vanaf dat je de game binnenkomt met twee karakters. Jij bent een Paladin en een Death-Knight tegelijk. Je kunt switchen tussen de twee maar jullie ziel zit aan elkaar gelinkt. En daar moet je dan ook rekening mee houden als je een gevecht aan gaat. Is je Paladin bijna dood? Dan gaat de Death-Knight ook dood, en andersom werkt het net zo. Hoezo zit je opeens aan een Death-Knight vast?


Nou, 20 jaar na de gebeurtenissen in Divine Divinity ben jij, de held (en Paladin) in een gevecht met een Necromancer verwikkeld. Tijdens dat gevecht grijpt een demon genaamd Samuel je en sleurt je mee naar een ander universum waar hij je aan de Death-Knight linkt met je ziel. Aan jou de taak om je pad te blijven volgen, als je dit niet lukt zul je voor altijd aan de Death-Knight vast blijven zitten met je ziel.


In het begin kun je niet echt free roamen, je zit vast in een kerker met je Death-Knight buddy en je moet ze er samen zien uit te komen. Daarna krijg je wat meer bewegingsvrijheid. Je krijgt ook summoning dolls die in verschillende delen van de game je kunnen helpen met vechten of die je als pakezel kunt gebruiken.


Voor de rest werkt de game net als Divine Divinity. Quests, gevechten, items zoeken, verhalen ontrafelen en levelen. Ook kun je net als in de eerste game ongeveer tot rond de level 50
levelen. Ook ditmaal geldt, OPSLAAN! Sla je niet op, dan kun je opnieuw beginnen, en sla je niet vaak genoeg op, dan kun je zo 2 uur terug gezet worden.
Mijn score:
Gameplay: 7 /10
Fun: 7 /10
Levensduur: 9 /10
Graphics: 7 /10
Originaliteit: 7 /10
Totaal volgens reviewer: 7,4

Divinity II The directors cut

En dan -drumroll- Divinity II, ook wel Divinity II: Ego Draconis uit 2009. We gaan van een RPG van bovenaf opeens naar 3D. Even wennen, het voelt eigenlijk als een totaal andere game. Het customizen van je karakter is weer iets uitgebreider geworden. Vrouw of man, haar, tatoeages of niet.


Ook in deze game bevinden we ons weer in de wereld van Rivellon. Onze held is ditmaal een Dragon Slayer of eigenlijk een bijna officiële Dragon Slayer gezien je midden in het Dragon Slayer ritueel zit aan het begin van de game. Na een twist eindig je niet als Dragon Slayer maar als Dragon Knight en kun je in een draak veranderen. Leuk voor jou maar dit vinden je ex Dragon Slayer vrienden minder. Dus naast alle vijanden die je sowieso al tegen zou zijn gekomen, krijg je de Dragon Slayers ook nog eens achter je aan.


Je kunt vijanden te lijf gaan als draak of met swords, bows, shields, maces, warhammers… Deze komen in de varianten normal, rare, magical, heroic, legendary, elder en epic. Met Charms en Enchantments kun je deze wapens weer verbeteren en upgraden. Net als in de andere twee games kun je ook weer armor sets vinden.


De bekende speachboxen zijn terug en je krijgt dus de keuze zelf te beslissen wat je wilt vragen of hoe je wilt reageren. De interface lay-out in deze game is wat speler vriendelijker dan bij de vorige twee games. Hoewel de omgevingen (Aleroth, Broken Valley, Farglow) allemaal erg uitgebreid en er bijzonder uit zien, zijn de graphics mooi maar niet super top. Dit is onlangs opgelost met Divinity II: Dragon Knight Saga, een geremasterde versie van de versie in deze box.

Mijn score:
Gameplay: 7 /10
Fun: 7 /10
Levensduur: 8 /10
Graphics: 7 /10
Originaliteit: 7 /10
Totaal volgens reviewer: 7,2


Conclusie Divnity AnthologyEn hoe beoordeel je nou een Special Edition met drie games die, allemaal anders zijn? Ik heb in elk geval elke game apart beoordeeld maar ik zal de box ook nog op zijn totaal beoordelen. De box in totaal bestaat uit:

  • Divine Divinity
  • Beyond Divinity
  • Divinity II The Director’s Cut
  • 2 soundtracks
  • Een 130 pagina tellende Story Book
  • Een stickerset en 4 posters
  • 2 codes: The Golden Jetpack en The Golden Grail

Alle games als Steamcodes. Helaas krijgt de game geen punten voor de box of extra’s, maar Larian Studios heeft duidelijk hun best gedaan op de Divinity Anthology box. We nemen dus maar het gemiddelde van alle drie de games in de box. En zo komen we uit op:

Totaal volgens reviewer: 7,4

About MsMarvel

Woont in Groningen en heeft 4 ratjes (Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael) en 2 katten Loki & Dunya. Heather is 'in charge of the news' en helpt ook mee in de eindredactie. Is dol op de Marvel comics. Favoriete consoles zijn de PC, Wii U en Xbox360.

View all posts by MsMarvel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.