Ben jij een diva die regelmatig spottend ‘koningin’ naar haar hoofd geworpen krijgt? Misschien moet je de mensen die dat roepen eens New Little King’s Story laten spelen, want ze zullen geheid voor een ander plaagwoordje kiezen. Koning(in) zijn is erg tof, bewijst King Corobo in deze PlayStation Vita-game.

Een slechterik genaamd The Nightmare heeft al het land van King Corobo geclaimd en hierdoor moet de jonge koning ten strijden trekken om al zijn kostbare grond weer op te eisen. Het is ongeveer hetzelfde als de Wii-game Little King’s Story, maar er zit net even een andere twist in en bijvoorbeeld de mogelijkheid om ook onderweg af en toe op te kunnen slaan. Zeker als je verder in de game bent, is dat erg handig want dan ben je best een eindje aan het wandelen voor je weer in je kasteeltje bent.Maar goed, laat ik bij het begin beginnen. New Little King’s Story is een RPG voor PlayStation Vita. Je kunt hem besturen met de touchscreen, maar als je liever met knoppen werkt, dan is dat ook goed. Je kunt je helemaal wanen in de rol van koning, want het is de bedoeling dat je burgers rekruteert die voor jou het werk gaan doen.

Dit is wat in mijn ogen het allerleukst is aan deze game, want het spel wordt zo heel anders dan andere spellen. In de meeste RPG’s zit je in turn-based gevechten die ik persoonlijk ontzettend saai vind en in de Zelda-achtigen van deze wereld ben je als Link vooral op jezelf aangewezen om al die bosjes aan stukken te hakken. Als King Corobo moet je je minions op gaten, vijanden, boomstronken en zelfs beesten afsturen. Zij ruimen deze dingen voor je op, zodat jij verder kunt lopen.Gelukkig hoef je niet zo’n slavendrijver te zijn als je dat niet wilt. Je kunt er ook alleen op uit gaan of zelfs als je wel burgers bij je hebt, alsnog zelf het vuile werk opknappen met je zwaard. Dat is erg handig, want ook als koning kun je in niveau omhoog gaan en steeds beter worden. Bovendien ben je als koning net even wat handiger, al kan ik dat ook vinden omdat ik een ontzettende controlfreak ben.

Hoe dan ook, hoe meer vijanden, boomstronken en andere objecten stuk worden gemaakt, hoe meer spulletjes je krijgt. Soms is dat geld, soms zijn dat groenten en als je op je troon gaat zitten, dan wordt dat allemaal omgezet in geld. Met dat geld koop je upgrades. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor de upgrade waarmee je meer burgers achter je aan kunt hebben lopen of eentje waardoor er een houthakkershuisje in je dorpje wordt gebouwd.Dat laatste is vooral belangrijk, want elke burger kan zo een beroep worden toegewezen. Er zijn onder andere soldaatjes, jagers, timmerlui en die hebben allemaal hun specialiteit. Zo zijn de timmermannen de enigen die trappen kunnen aanleggen waardoor je verder kunt en zijn de houthakkers de enigen die grote bomen tot kleine stukjes kunnen zagen om te zorgen dat de koning zijn weg kan vervolgen.

Steeds als je weer op een stukje nieuw land komt, dan zijn er allerlei vijanden die je het leven zuur maken, maar er is altijd een oppervijand. Na enkele van die oppervijanden te hebben verslagen, volgt een grote eindbaas van dat gedeelte van het koninkrijk. Dat is als allereerst bijvoorbeeld de Onii King, die een van je prinsessen gevangen houdt. Je moet die op slinke wijze weten te verslaan en zo handig mogelijk gebruik maken van de verschillende burgers die je bij je hebt.Deze game speelt goed in op de menselijke behoefte om altijd maar meer en meer te willen en dat maakt New Little King’s Story heerlijk verslavend. Je kunt spulletjes verzamelen, vechten en uplevellen en dat wordt niet zo ingewikkeld gedaan als je dat van RPG’s gewend bent. Misschien is dat voor RPG-fans een afknapper, maar ik vind het heel prettig dat je niet met veel te veel menu’s wordt overspoeld en steeds moet bedenken welk wapen beter is enzovoorts.Bovendien ziet de game er ook prachtig uit. Of ik het nu heb over het rondlopen in de game of de dialoogvakjes die daar soms voor verschijnen, New Little King’s Story is dat HD-scherm absoluut waardig. De game is kleurrijk, schattig en er zit leuke humor in. Zo kun je bijvoorbeeld als koning aan je burgers opdragen om alleen nog maar in formele kledij de straat op te gaan, of juist in hemd en onderbroek.

Ik zou New Little King’s Story absoluut aanraden. Ik weet niet zeker hoe een die-hard RPG-fan op de game zal reageren, maar verder worden alle types gamers op hun wenken bediend. Ik vind het leuk dat New Little King’s Story de drempel om op het RPG-genre over te stappen zo laag maakt en ik heb erg veel plezier in de game. Spelen dus, omdat ik, Koningin Laura, dat zeg.Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 8/10Levensduur: 8,5/10Graphics: 8/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 8