Na Dishonored ben ik weer in een game verzeild geraakt waar chaos, goed en slecht een grote rol spelen. Ditmaal stap ik in de point & click wereld van Lilli en haar vriendjes.

Lilli & Edna

In Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes, speel jij als Lilli. Lilli is een schattig klein meisje met zwarte kraaloogjes, blond haar, twee vlechtjes en een roze strik in het haar. Lilli is stil. Er komt gedurende de game niet meer uit haar mond dan ‘uhm’, ‘uhuh’, ‘mhm’ en losse letters. Deze brengt ze dan wel weer op haar eigen schattige manier. Het hoofd van Lilli draait op volle toeren. Zoveel fantasie als ze heeft, zo weinig komt er qua spraak en klanken uit haar mond. Dat maakt haar fascinerend. Fascinerend is ook het feit dat iedereen, behalve waarschijnlijk jijzelf, haar uhm’s en hmm’s wel begrijpt.

Lilli zit op een ‘Zusterschool’. Aan het hoofd van de school staat een strenge non genaamd Abbess Ignatz, maar bij de leerlingen staat ze beter bekend als ‘Mother Superior’. Je kunt wel stellen dat Mother Superior een gemene heks is. Ze heeft niet alleen een hekel aan Lilli, ze geeft het arme meisje ook nog eens constant rottige klusjes om te doen. Braaf als Lilli is, doet ze deze klusjes natuurlijk zonder te klagen. Gelukkig heeft Lilli ook nog een goede vriendin, Edna. Edna heeft lang zwart haar en uitpuilende ogen. Edna is net als Lilli vaak een doorn in het oog van Mother Superior, maar eigenlijk zijn alle kinderen (niet alleen op school) ongewenst volgens de strenge non.

Harvey

Harvey is een blauw knuffelkonijn met (in het begin) rode ogen. Hij volgt Lilli op haar avonturen, en behoud haar van de dingen die God en Mother Superior haar verboden hebben. In het begin is Harvey vooral eng. Als Lilli ook maar iets te dicht bij vuur komt, duikt Harvey vanuit het niets op om Lilli te waarschuwen vooral niet met vuur te spelen, of scherpe objecten vast te houden, of alcohol te drinken, of te liegen… Dit waarschuwen doet hij door Lilli te elektrocuteren. Dat zal je leren Lilli!

Roze

Al snel merk je dat er vreemde dingen gebeuren rondom Lilli. Ze laat altijd een spoor van roze vernieling achter zich. Ook zijn er altijd kleine aardappelmannetjes in de buurt. Lilli lijkt zich van geen kwaad bewust en gaat zorgeloos en vredig door met haar roze leventje.

Als Edna haar hulp nodig heeft staat ze meteen klaar voor haar vriendin. De taken die haar te wachten staan om haar vriendinnetje te helpen zijn wel heel wat ingewikkelder dan blaadjes aanharken en de kat van Mother Superior eten geven. De school word door de game heen steeds stiller en stiller. Waar zijn alle leerlingen toch gebleven? En dat roze spul duikt steeds vaker op!

Dokter Marcel

Als de komst van de psychiater ‘Dokter Marcel’ op school word aangekondigd krijgen veel leerlingen het benauwd. Deze Dokter heeft zo zijn, rare maar, schijnbaar effectieve methodes om mensen te genezen van hun psychische klachten. Hij schuwt niet van het gebruik van ‘een beetje’ hypnose. Als Edna hoort van de komst van de Dokter besluit ze zich te verstoppen en al het bewijs van haar verblijf op de school uit te wissen, met behulp van Lilli natuurlijk. Wanneer Edna van school wegloopt besluit ook Lilli tegen al haar braafheid in van school weg te gaan op zoek naar haar vriendin. En dat slijmerige roze spul mag mooi mee.

Droom ik nou?

De wereld van Edna, Harvey, Lilli en de mensen die ze tegenkomen is vreemd. Heel vreemd. Van de Zusterschool kom je terecht in een klein ‘stadje’ dat bestaat uit een politiebureau, bar en kerkhof. Het ene moment is het stadje in de moderne tijd, het andere moment is Lilli onder de invloed van Harvey het konijn en is het stadje veranderd in het Wilde Westen. Het ene moment zit je in de cel, het andere moment praat je met een gier, gokkende honden en aardappelmannetjes waarna je in een soort Dungeons and Dragon’s terecht komt. Heel verwarrend maar tegelijk erg leuk en afwisselend.

Puzzels

De oplossingen voor problemen zijn soms echte hersenbrekers. Hoe krijg ik dat jongetje uit die diepe put? Hoe verplaats ik die termieten? Wat moet ik met dit mes doen? De minipuzzels (ongeveer acht) zijn ook redelijk moeilijk maar kunnen allemaal overgeslagen worden zodat je verder met het verhaal kunt, (Maar dat doe je natuurlijk niet!). Hoe dan ook zijn de oplossingen vaak grappig en origineel. Tip: gewoon niet te moeilijk denken, de oplossing is vaak simpeler dan je denkt.

Conclusie

Het vervolg van de game Edna & Harvey: The Breakout, is als geen andere point & click game die ik ooit eerder gespeeld heb. Het verhaal is vreemd, de karakters zijn vreemd, de omgevingen zijn vreemd en dat alles maakt deze game tot een heel leuk en origineel avontuur waar je heel raar van gaat dromen. De puzzels zijn hersenkrakers, de humor is volwassen. Hoewel de game veel roze bevat, en de duistere kant van Lilli aan het einde pas duidelijk word, is dit zeker geen game voor de kleintjes. Er komt best wat bloed bij kijken, geweld, alcohol op jonge leeftijd, en ander ongewenst gedrag voor de kleinere medemens onder ons. Ik heb meerdere malen chagrijnig de game uitgedaan nadat ik met veel hoofdpijn de oplossing voor een probleem maar niet kon vinden, en dat maakt dit soort spelletjes leuk, want, een half uur later wil je toch wel verder, en daar gaat het om. Het gevoel van een braintraining op een leuke manier!

Heathers score:
Gameplay: 7 /10
Fun: 8 /10