Toen ik hoorde dat er een Dragonball Z Kinect game zou komen wilde ik deze zo snel mogelijk hebben. Ik ken Dragonball Z al jaren. Ik ben de verhaallijnen een beetje vergeten, maar veel van de karakters ken ik nog wel. Het was voor mij dan ook niet gek dat ik keihard Piccoloooooo riep toen ik aan de tutorial van deze game begon.

Tijdens het spelen van de tutorial word het me al snel duidelijk dat dit geen ontspannen spelletje wordt. Ik had ook niet anders verwacht, maar een Tae Bo work-out is er niets bij. Gelukkig is mijn game wel Engels, dat vind ik wel beter bij Dragonball horen. Ik had niet anders gewild. Ik ga de tutorial behoorlijk uitgebreid vertellen omdat de hele game gebaseerd is op deze moves.

Je begint met je Melee. Dit is de ‘close combat’. Wat dus letterlijk schoppen en slaan is. Vooruit slaan, upper-cuts en hoeken. Natuurlijk moet je ook leren verdedigen. Wat overigens niet meer is dan je handen voor je gezicht houden en je kunt natuurlijk ook weg duiken. Door je lichaam naar de zijkant of achterkant te bewegen kun je een aanval helemaal ontwijken.

Vervolgens ga je door naar Blast Range. In Dragonball Z is het niet vreemd dat je tegenstander weg vliegt. Dus heb je ook een afstand aanval nodig. Je schiet uit je handen en kunt je aanval opladen door je arm in te trekken. Dit is een beetje de basis. Ik vind het vooral heel erg leuk om te snel te doen. Deze move vond ik wel heel vergelijkbaar met het gebruiken van ‘The Force’ in Star Wars Kinect. Ook hier leer je een ‘left- right sway’ om te ontwijken in de lucht. Door naar links of rechts te gaan hangen.

Op naar de combo’s. Zo heb je Knockback Combo’s. Een Knockback Combo is goed naar je scherm kijken. Op het moment dat een combo mogelijk is, moet je één van de vier afbeeldingen in het scherm nadoen. Op deze manier maak je een flinke combo. Soms is één van de vier afbeeldingen rood, dan mag je deze move niet doen. Ook leer je een move zo blokken, dat er een counter-attack uit voort komt. (Intussen sta ik al flink te zweten. Beetje te fanatiek?)

Assault is de volgende stap. Je krijgt hiervoor een meter onder in beeld. Deze vul je door als een malle te schoppen en te slaan, als de meter vol is krijg je een dikkere aanval. Lekkere korte tutorial.

Escape and Approach. Oh nee hier was ik al bang voor. Ik moet weer gaan springen. Als je zichtbare meter vol is moet je springen. Dan gaat de aanval vanzelf. Als je tegenstander een dikke aanval doet, komen er twee iconen in je beeld. Je moet dan de move doen die niet rood doorstreept is. Zo ontwijk je de aanval. Hier gaat het om doen wat er op je scherm staat.

Nu de aanval waar ik op zat te wachten! Super Attacks. Ik kan eindelijk Kamehameha leren!!!! Ook hier moet je een meter flink voor opladen. Dat opladen is de enige move die ik heel slecht kan. Je staat met je benen een beetje uit elkaar, knieën buigen en je ellebogen naar achteren. (Zie je het al voor je?). Deze houding moet je vasthouden tot je meter opgeladen is. Is je meter vol dan komt hij, de Kamehameha of Kaio-Ken. Overigens ligt het slechte laden aan mij, niet aan de Kinect, mijn vriend kan het namelijk wel. Maar die heeft nog meer Dragonball en Dragonball Z gekeken als ik vroeger en weet nog uit de serie hoe je moet staan.

Natuurlijk moet ik per se als eerste Kamehameha doen. Dit is de aanval die ik me herinner uit de serie. Dit gaat de eerste keer helemaal mis. Ik snap het icoon niet en herinner me de serie te slecht. Ik doe de aanval lekker verkeerd. Ik baal als een stekker, want dit was de move waar ik op zat te wachten. Na goed kijken nog een keer. Kamehamehaaaaaaaaa ik roep het nog net niet mee als ik de move helemaal goed doe en mijn tegenstander naar de grond werk. Kijk goed als er icoontjes op je scherm verschijnen. Deze moet je nadoen voor een perfecte move. Ook kun je je aanval extra kracht geven door je meter weer te vullen met veel schoppen en slaan. Woohooooo op naar de Story Mode. Voor het eerst in de Dragonball Serie speel je vanuit een First Person Perspective. Je speelt de bekende verhaallijnen van Dragonball door. Van de Saiyan Saga (incl. Great Ape Vegeta), Frieza Saga, Android Saga en de Maijn Buu Saga. Je gaat steeds een duel aan en moet je tegenstander verslaan om verder te mogen. Dit is vrij duidelijk en niet anders te omschrijven. Vecht je een weg door alle bekende serie tegenstanders. In Score Attack ga je duels aan voor de hoogste score. Je mag zelf weten met wie en tegen wie je speelt (afhankelijk van welke karakters je al hebt vrij gespeeld).

Er zijn meer dan vijftig speelbare karakters vrij te spelen en er zijn extra karakters en power-up’s te verkrijgen door middel van QR cards. Maar het idee is dat je de QR code kunt scannen en je de karakters of power-up’s op deze manier ontvangt. Onder deze karakters bevinden zich alle vier de versies van Goku, vier versies van zoon Gohan en ook Vegeta en Trunks hebben meerdere versies. Denk hierbij aan Goku Base, Goku Super Saiyan, Goku Super Saiyan 2 en Goku Super Saiyan 3. Deze versies hebben te maken met de fase van training waarin Goku zich bevindt. Super is een transformatie waarin het karakter krachtiger wordt. Saiyan is het ras van deze karakters.

Speelbare karakters: – Goku (Base, Super Saiyan, Super Saiyan 2 en Super Saiyan 3)- Kid Gohan- Teen Gohan (Super Saiyan en Super Saiyan 2)- Ultimate Gohan- Piccolo- Vegeta (Base, Super Saiyan en Ascended Super Saiyan)- Krillin- Yamcha- Tien Shinhan- Future Trunks (Base, Super Saiyan)- Gotenks (Super Saiyan, Super Saiyan 3)- Super Vegito- Super Gogeta – Super Saiyan Bardock- Bardock (Base, Super Saiyan)- Raditz- Saibamen- Nappa- Vegeta (Scouter)- Zarbon (Base, Post-Transformation)- Dodoria- Cui- Captain Ginyu (Base, Goku’s body)- Recoome- Burter- Jeice- Frieza (1st Form, 2nd Form, 3rd Form, Final Form, 100% Power)- Dr. Gero- Android 19 – Android 18- Android 17- Android 16- Cell (Imperfect Form, Semi-Perfect Form, Perfect Form, Super Perfect Form)- Cell Jr.- Majin Vegeta- Majin Buu- Super Buu (Base, Gohan absorbed)- Kid Buu Grote boss:Great Ape VegetaStory Karakters (niet speelbare)– King Kai- Play-By-Play Announcer- Mr. Satan- Trunks- Kibito KaiMijn Mening:SPIERPIJN! Oké, dat is alvast duidelijk. Als je net zo fanatiek speelt als ik, ga je flinke spierpijn over houden aan deze vecht work-out. Ik weet niet of het spel extreem interessant is voor de Dragonball Z Noobies onder ons, maar ik heb genoeg van de series gezien om dit echt heel leuk te vinden. Het kan eentonig worden als je veel duels speelt, maar ik ga zeker door tot ik alle saga’s heb vrij gespeeld. Ik kan niet wachten om tegen de Androids te spelen. Ik vond die verhaallijn best leuk om te kijken. De controles werken erg goed en ik heb nog niet gefrustreerd staan meppen terwijl niks aan kwam. De Kinect reageert goed en mijn klappen komen goed aan. Ook grafisch is er niets mis met de game. De karakters zijn zoals ik ze gewend ben van de tv-serie en ik voel me snel thuis tussen Goku en zijn tegenstanders. Mijn score:Gameplay: 7 /10Fun: 8 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 7 /10Originaliteit: 7 /10Totaal volgens reviewer: 7,4