Welkom op Pandora! Ik ben Vault Hunter ‘Zero’ en mijn doel is niet The Vault vinden, maar Handsome Jack vermoorden. Ga gezellig met mij mee in mijn zoektocht naar de beste man. We gaan natuurlijk niet alleen! We nemen oude en nieuwe vrienden mee.
Vijf jaar na de gebeurtenissen in Borderlands zijn we terug op Pandora in Borderlands 2. Mordecai, Roland, Lillith en Brick zijn vervangen door de karakters Zero, Axton, Maya en Salvador. Aan jou de keuze met wie je het liefst speelt. Ik ging voor Zero, The Assassin. Met zijn holografische afleiding voor vijanden en coole looks was mijn keuze snel gemaakt.

De mensen waar Handsome Jack een hekel aan heeft

Voor de mensen die nog benieuwd zijn naar de skills van de andere karakters: Axton kan een turret summonen die bij hem in de buurt staat zoals Roland in Borderlands. Maya is de nieuwe versie van Lillith en kan vijanden in een bubbel vangen en ze zo in de lucht laten zweven, Salvador is de nieuwe versie van Brick, hij gebruikt wapens als een verlengstuk van zijn lichaam en Zero is de nieuwe Mordecai, zonder pet maar met de skill om onzichtbaar te worden en een hologram van zichzelf te projecteren. Overigens is er ook nog het karakter Gaige, die als downloadable content te verkrijgen is. Zij is Mechromancer en kan een krachtige robot tevoorschijn halen om samen met haar te vechten. De helden uit Borderlands keren ook terug, je zult samen met ze gaan vechten en ze helpen je op weg. Mijn favoriet blijft Claptrap (cl4p-TP). Het robotje waar de meeste spelers en NPC’s een haat-liefde relatie mee hebben. Ik heb vaak wel medelijden met hem, zo kwam er bijvoorbeeld niemand behalve ik op zijn verjaardagsfeestje. Hij had leuke muziek, pizza en toeters waar ik op moest blazen omdat hij geen longen heeft. Aan de andere kant houd hij z’n klep niet dicht en heb je misschien de neiging hem op een schroothoop te gooien. Toch heeft hij epic beatbox en dansskills en bedoelt hij het goed.

Twee andere karakters die ik fijn vond om te ontmoeten waren Ellie en Tiny Tina. Een heerlijk gestoord kind met leuke missions. Ze heeft twee explosieve konijnen genaamd Mushy Snugglebites en Felicia Sexopants. En dat omschrijft haar wel genoeg denk ik.

Een ander terugkerend karakter is (Guardian) Angel. Via het communicatie netwerk, ECHOnet, helpt zij de Vault Hunters. Angel is iemand die niet weet wat ze wil, of juist heel goed weet wat ze wil en daardoor zijn haar motieven net als in Borderlands, ook in Borderlands 2 onduidelijk.

This aint no place for no hero

In Borderlands hadden we Cage the Elephant- Ain’t No Rest For The Wicked als introsong, in Borderlands 2 is dit The Heavy – Short Change Hero. Ook weer een heerlijk nummer om een game mee te beginnen.

Over het algemeen is de game behoorlijk stil op wat zachte achtergrond geluiden na. Zoals bij veel games moet je op je hoede zijn als er een luidere tune begint. Zodra die stopt kun je vaak weer ademen en zo werkt het ook in Borderlands 2.

Theres no place like home

Pandora zit vol met vijanden en aparte flora en fauna. In het begin bevindt je je voornamelijk in ijzige, besneeuwde gebieden en later in vreemde bossen vol Varkids en andere vijanden. Caustic Caverns is een plek waar ik niet graag naar terugkeer met zijn groene gifmeren en Crystalisks. In de lucht hangt constant het ‘H-vormige’ station van Handsome Jack voor de maan. Sanctuary is de ‘hoofdstad’ voor je Vault Hunter. Het is geen gezellige plek om lang te blijven hangen, hoewel Moxxi’s bar nog redelijk gezellig kan zijn. Doe eens een poging je zuurverdiende centen in de gokkasten te gooien in de hoop op vette wapens! Pas wel op voor bepaalde fruitkast uitkomsten, die kunnen nog wel eens granaten gooien…

Ergernis triggers

Persoonlijk vond ik Stalkers en Treshers de meest vervelende vijanden om te doden. Veel vijanden hebben hun eigen zwakte, schieten tussen de ogen, aan de zijkant van hun lichaam of op de ledematen. Wapendealer Marcus ‘No refunds’ Kincaid in Sanctuary zal je alles vertellen over wapens die speciale voordelen hebben bij verschillende vijanden. Sommige wapens hebben Elemental damage, dit kan van de soorten: Fire, Shock, Explosive of Corrosive zijn. Bepaalde vijanden hebben een zwakte voor één van die Elements en wapens die Element damage van de goede soort bevatten zijn dan ook in je voordeel bij sommige vijanden. Vijanden zijn onderverdeelt in Humanoids, Creatures, Machines en Bosses. In totaal kun je je uitleven op meer dan 150 vijanden en bazen. En dan bedoel ik ook echt uitleven. Je bent ongeveer om de tien minuten bezig met het upgraden van je wapens, granaten, gear, skins, etcetera. In Borderlands waren er volgens Gearbox al meer dan 17,750,000 wapenvarianten. Je kunt alleen maar gissen naar de aantallen in Borderlands 2. Genoeg keuze hoe je je vijanden vermoord dus! Wapens kun je kopen, vinden op vermoorde vijanden of in treasure chests. Zelfde geldt voor ammunitie en health. In de verschillende gebieden staan ook nog eens ‘vending machines’. Deze verkopen wapens, ammunitie, health, shields en andere dingen die je nodig zou kunnen hebben. De wapens en shields die deze machines verkopen zijn vaak van slechtere kwaliteit dan de wapens en shields die je vind in chests en op vijanden, maar soms kun je mazzel hebben en zit er een goeie tussen.

Carpoolen

Je kunt kiezen om Borderlands 2 met een vriend of vriendin te gaan ontdekken of in je eentje. Vrienden kunnen overal in de game ‘instappen’. Ik moet toegeven dat Pandora in je eentje soms een beetje eenzaam kan zijn. Mijn voorkeur gaat dus ook uit naar rondrennen en rijden met een maatje! Zo maak je ook nog beter gebruik van bijvoorbeeld de gunnerseat, je kunt namelijk wel rijden en schieten tegelijk, maar een vriend in de gunnerseat zorgt voor nog meer schade en lol. Overal in Pandora vindt je Catch-A-Ride punten. Hier kun je een gewenst voertuig naar teleporteren. Voertuigen kun je pimpen met kleuren en skins die je vindt in de game.

Borderlands 2 is fijn. Heel fijn zelfs! Met zijn 127 missions (217 met 4 dlc’s), 48 in de main story en 79 side missions ben je uren zoet. Tel daar de enorme hoeveelheid wapens, vijanden en interessante karakters bij op en je hebt een bijna perfecte game! Okay, soms erger je je misschien dood als een bepaalde missie maar niet lukt, of wanneer je niet uit de game kan in een missie zonder opnieuw te moeten beginnen, maar dan doe je het nog een keer, so what? Dat hoort ook bij games. De graphics zijn zoals je gewend bent van Borderlands en de humor ook. Handsome Jack is een eikel van het niveau Bill Lumbergh en die wil iedereen natuurlijk wel dood hebben, een aanrader dus!

Heathers score:
Gameplay: 9 /10
Fun: 9 /10