Het duurde even voordat we hem konden spelen, want op de Mac kregen we hem maar niet aan de praat. Op de PC werkt Tiny Troopers wel mee, maar moeten we daar blij mee zijn?

‘Game over, man, game over’, roept een legerman die duidelijk van een heliumballon heeft gesnoept. Hij wandelt over de vlakten van een zanderig en bergachtig gebied met een paar legermannen en journalisten om zich heen. Paf paf paf! Als er schietgeluiden klinken vanuit een hoek, opent hij het vuur om de aanvaller een kopje kleiner te maken.

Dit is ongeveer wat Tiny Troopers inhoudt. Met heel schattige legermannetjes, die enorme hoofden hebben in vergelijking met hun lijfjes, moet je steeds een specifieke missie voltooien. Dat kan, zoals hierboven beschreven, het beschermen van een journalist zijn, maar het komt regelmatig voor dat je de gebouwen en specifieke personages uit het kamp van de vijand moet stukmaken/omleggen of gegijzelde poppetjes moet bevrijden.

Voordat je begint, kies je uit drie verschillende moeilijkheidsniveaus en je kunt speciale legereenheden inzetten, zoals bijvoorbeeld iemand die veel verstand heeft van bommen, om goed voorbereid ten strijde te gaan. Ook kun je wapens kopen van te voren, maar als je dat tijdens de missie wilt doen, dan behoort dat ook tot de mogelijkheden. Je krijgt punten door de vijand uit te roeien en daarmee koop je items.Het werkt heel simpel, maar is erg verslavend. Je schiet door met je rechtermuisknop op iemand te drukken en als je wilt rondwandelen naar een bepaald punt, dan kun je op de linkermuis drukken. Soms is het nodig om wat grover geschut in te zetten, bijvoorbeeld wanneer er een tank op je af komt rijden, en dan kun je een granaat gooien of met een dikke bazooka schieten.

Zoals gezegd is Tiny Troopers erg simplistisch, maar wel erg leuk. Het werkt goed op de PC. Je voortgang wordt direct opgeslagen en als je missie faalt, oftewel, als al je soldaatjes het loodje hebben gelegd, dan kun je de missie weer opnieuw starten. Er zijn ongeveer 30 missies en het moeilijkheidsniveau wordt steeds ietsje hoger, op zeer subtiele wijze.Het is een beetje gek om iets te spelen waarin oorlog iets grappigs en schattigs wordt, maar aan de andere kant heb ik eigenlijk weinig op Tiny Troopers aan te merken. Het is typisch een klein spelletje voor tussendoor, en een beetje een guilty pleasure die je lekker tijdens het televisiekijken kunt spelen. Spijtig genoeg dus niet op een MacBook, want daarbij werkt de besturing niet.Mijn score:Gameplay:5/10Fun: 8/10Levensduur: 5/10Graphics: 6/10Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 6,2

About LadyPatries

Gamer, Moeder, Vrouw van <3

View all posts by LadyPatries