Ik ben een World of Warcraft speler. Al meer dan 5 jaar. Waarom begin ik een Guild Wars 2 review zo? Wie kent er niet de bekende World of Warcraft versus Guild Wars (2) discussie. Ik vond Guild Wars echt helemaal niks en na alle goede verhalen over Guild Wars 2 was ik zo benieuwd dat ik de kans om deze te reviewen met beide handen heb aangegrepen. Supervet om eens iets anders te proberen.

Guild Wars 2 beginnen doe je door een character aan te maken. Dat klinkt heel logisch, maar hoe kies je nu eigenlijk? Je hebt de beschikking over vijf character slots en de eerste gaan we nu invullen. Zoals gewend uit de eerste Guild Wars heb je weer oneindig veel keuze. Je begint met een ras te kiezen. Je hebt de keuze uit vijf verschillende rassen; Charr, Human, Norn, Asura en Sylvari. Ik heb echt gekozen op wat ik er vet uit vond zien, dat is de Sylvari geworden.

Sylvari worden niet geboren. Ze ontwaken onder de ‘Pale Tree’ met de kennis die ze hebben opgedaan in een pre-life droom. Zo begin je ook in de wereld, maar daarover straks meer. We zijn immers nog een character aan het maken.

Heb je een ras, dan ga je over naar je profession. Hier begreep ik helemaal niks van. Bij profession denk ik aan een ‘beroep’ in game. Maar in Guild Wars 2 is je profession je class. Dit was echt een warrig puntje voor mij. Er zijn acht professions; Elementalist, Warrior, Ranger, Necromancer, Guardian, Thief, Engineer en Mesmer. Iedere profession heeft zijn eigen ‘skills’. Maar wapens kunnen door verschillende rassen gebruikt worden en dan heb je nog het soort ‘armor’. Zo draagt mijn Elementalist Light Armor, deze deel ik met de Mesmers en de Necromancers. Je hebt ook nog Medium en Heavy. Medium armor is voor de Engineer, Ranger en Thief en Heavy armor is voor de Guardian en Warrior.

Ik ben een elementalist. Het idee van de elementen sprak me wel aan en daarom heb ik daar voor gekozen. Dan ben je er nog niet met je character maken. Je kunt je hele uiterlijk aanpassen en dan bedoel ik ook echt je hele uiterlijk. Huidskleur (mijn Sylvari is roze), de kleuren van de kleding, neus en ogen (breedte en hoogte, plaatsing in het gezicht). Na je uiterlijk ga je aan de slag met je achtergrondverhaal. Ik heb werkelijk geen idee wat ik hier aan het doen ben, maar ik kies wat ik het meest interessant vind klinken. Charm, Dignity of Ferecity. Ja, ik kan wel lezen, maar wat voor invloed het heeft begrijp ik nu nog niet. White Stag, Green Knight of Shield of the Moon. Ehm…Mij is verteld dat deze keuzes betrekking hebben op je personal storyline, maar ik heb dit dus niet heel bewust gekozen. Kies je dus White Stag, dan zul je de Green Knight niet tegen komen. De volgende vragen gaan over je profession, die dan je starters uitrusting bepalen. In mijn geval welk element (water, vuur, aarde of lucht) ik belangrijker vind. Dan gaan de vragen over je persoonlijkheid (charm, diginity of ferocity) en sluit je af met ras specifieke vragen. En daar zijn er dus heel erg veel van.

Goed, na zoveel mogelijk nuttige dingen gekozen te hebben is het aan mijn character naam. Wat moet ik hier nu toch mee, de nicknamen die ik vaak gebruik willen niet en kom ik uit bij één van mijn namen met een extra toevoeging. Als ik van te voren had geweten dat er spaties in je naam mogen zitten, was dat proces een stuk makkelijker geweest! Maar dat viel me pas later ingame op. Beginnen!!Ik word wakker uit een droom. Ik heb mijn lot gedroomd en ik ga naar mijn werkelijke ontwaking toe werken. Wat me opvalt is hoe vreselijk druk het is om mij heen. Ik zie overal verschillende karakters. Ik ben MMO’s redelijk gewend, toch is het even zoeken hoe ik hier moet beginnen. Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik volg de stroom aan karakters en herken al snel dat symbolen gewoon de weg wijzen. Ik moet praten met een NPC welke een groene ster boven haar hoofd heeft.

Na veel spelen en hulp van vrienden ben ik nu een level 10 Sylvari en heb ik al veel meer begrepen dan eerst. Je kunt je in Guild Wars 2 prima alleen vermaken. Je hebt helemaal niemand nodig om te spelen. Zo kun je je vaste questline volgen. Deze leid je van instance naar instance. Wat snel opvalt is dat je opvolgende quest vaak te hoog is. Ik wist niet wat ik verkeerd deed. Tot mij alle symbolen op de map werden uitgelegd. Zo heb je Tasks, Points of Interest, Skill Challenges en Vistas. Een instance is hier een stukje waar geen andere spelers in je verhaallijn lopen. Ik dacht oh jee dit kan ik toch niet alleen? Nou dat kan je dus wel, als je maar het juiste level bent.

Tussendoor houdt je je bezig met de symbolen en spontane World Events. Een World Event is een kleine extra opdracht die iedereen die toevallig langs loopt mag en kan doen. Het hoeft niet, maar je verdient en gold mee en karma (beide een currency die je kunt gebruiken om items te kopen). Denk aan vuurvliegen killen om de ‘glow’ te vangen of bescherm een rond rennende NPC. Deze events duren niet meer dan een minuut of vijf. Daarna ga je gewoon weer verder met wat je aan het doen was. Events zijn leuke XP verzamelaars. Hoe beter je mee doet, hoe groter de beloning. Verder naar een task, dit is een soort quest. “Help mij dit te doen, dan krijg jij dat”. Ze geven leuke XP en helpen je verder in je personal storyline. Een point of interest is alleen een kleine XP boost als je er geweest bent. Het zelfde als een Vistas. Ingame beter bekend als een viewpoint. Deze bereiken is nog een hele puzzel. Soms zie je het blad waar je op moet klikken, maar deze bereiken is een heel ander geval. Het schijnt dat je een schatkistje krijgt als je alles in een area hebt gevonden en gedaan, maar zo ver ben ik bij lange na niet gekomen.

Reizen doe je met gebruik van de waypoints. Dit zijn een soort van teleporters in grotere steden. Je vliegt niet, je gaat niet lopen, je klikt op de waypoint en je wordt geteleporteert. Het kost wel een klein beetje geld om hier gebruik van te maken.Ben je het alleen spelen beu dan kun je je hart kwijt in het PVP-en. Je hebt twee game modi; Hot Join en tournament. In een tournament heb je in verschillende smaken; Pickup, Monthly, Yearly en Player-run. Met de Hot Join kun je net als in een First Person Shooter gewoon een map binnenvallen. Gebaseerd op een map, ben je alleen of in een groep en val je gewoon een game binnen. Ik heb hier eerlijk gezegd nog weinig mee gedaan. Ik ben nog zo druk met alles wat er om me heen gebeurt. Ik val van event in event en heb op level 10 pas 2% van de World en 52% van het gebied waarin ik speel. Deze percentages kun je allemaal volgen op je World map.Ben je nu een zone vergeten? Geen probleem, beland je als level tien in een level drie zone, dan word je virtueel gede-levelt tot een level drie en kun je toch de XP vruchten plukken van de lagere zones.

World vs World (WvW) is iets nieuws. Je speelt hier met mensen van jouw server tegen twee andere servers. Gear speelt hier een grotere rol, maar je kunt er ook mee levelen. Ben je pas level één? Geen probleem, iedereen is automatisch level 80. WvW speel je op een grote aparte map die is opgedeeld in vier delen. In totaal rennen er dan 500 spelers per map rond en die proberen kastelen in te nemen met katapulten en stormrammen. Probeer eens met 30 man 50 tegenstanders af te weren. Ik moet dit echt nog gaan uitproberen, maar was zo overdondert door alle mogelijkheden van Guild Wars 2.En denk je dat je server te druk is? Ook geen probleem, als de map waarin je speelt te druk is wordt je gewoon tijdelijk overgezet naar een andere server. Zo heb je nooit een extreem overbevolkt gebied en je gaat ook automatisch weer terug naar je eigen server als het rustiger is. Dit heet overigens overflow. Het nadeel hiervan is dat je dan niet kunt meedoen aan World vs World.

GraphicsGrafisch is Guild Wars 2 wel een flinke vooruitgang tegenover bijvoorbeeld Guild Wars. Overal zie je groene velden en sprookjesachtige stadjes. Ik heb gehoord over ijspaleizen en onderwater dorpen die ik nog niet zelf heb mogen ontdekken. Je kunt het niet laten om af en toe een extra screenshot te nemen. Zo komen ook de vistas weer terug. Het is zo overdacht dat je die punten moet zien en ontdekken.

Mijn Mening:Allerlei verhalen die ik hoorde over Guild Wars 2 versus World of Warcraft, maakte dat ik deze review wilde doen. Toch heb ik absoluut niet het idee, ik stop met alle andere games en ga Guild Wars 2 spelen. Ik wil wel wat meer zien, ik denk dat er meer te beleven valt dan ik tot nu toe gezien heb, maar ik blijf een World of Warcraft girl denk ik. Het begin was heel erg puzzelen waar ik als eerste heen moest en wat de icoontjes betekenden. Het was even zoeken, maar al snel kreeg ik de smaak te pakken en kwam ik toch verder. Voor de gamers die Guild Wars gewend zijn is het misschien duidelijker om de game te starten en ermee aan de slag te gaan dan wanneer je er blanco in wordt gegooid. Het is een grote ontdekkingsreis. Grafisch gezien is dit wel echt een hele mooie game. Je karakter heeft veel details en ik vond het leuk om haar helemaal zelf te maken en te kleuren. Als je haar ziet zullen mijn vrienden ook zeggen dat is Sas. Jammer alleen dat ik onder haar rokje kan kijken als ik op een hoge vistas sta… Overal waar je kijkt zie je iets nieuws. De meeste gesprekken in de personal storyline spelen in een cinematic, je kan het verhaal zo goed en slecht volgen als je wilt. Ik ga wel nog verder spelen, ik wil wel meer zien dan de area waar nu zit. Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 7,5/10Levensduur: 9/10 Graphics: 9/10Originaliteit: 8,5/10Totaal volgens reviewer: 8,4