Op de E3 kreeg deze game een enorme hoeveelheid aandacht. Wreckateer was al aangekondigd in maart en werd al meteen vergeleken met de mobiele app Angry Birds. Inderdaad, je moet kogels schieten op gebouwen waar groene slechteriken in schuilen. Nu zijn het hier goblins in plaats van varkentjes, maar is Wreckateer verder een kopie van Angry Birds?De game, ontwikkeld door Iron Galaxy, is voor 800 MicrosoftPoints te downloaden op Xbox Live Arcade. Het spel werkt met Kinect en het is niet zittend te spelen. Dat betekent voor mij dat ik mijn salontafeltje even aan de kant moet schuiven voor ik begin. Aangezien ik niet de meest grote huiskamer van de wereld heb, sta ik meestal bijna in mijn bank te Kinecten. Dat kan wel eens een probleem opleveren bij deze game, dacht ik aan het begin.

Speelruimte instellenGelukkig verscheen er toen een schermpje waarin je min of meer kunt instellen hoe groot je speelruimte is. Mijn zorgen waren meteen even weggenomen, want ik kon nu toch genieten van deze katapult-game. Laat die zestig kastelen die deze game telt maar komen!De setting van Wreckateer is een beetje Brave-achtig. Je bent in de Middeleeuwen terecht gekomen en moet met een ballista (zo’n ding die ze ook in Monthy Python gebruiken om van kastelen ruïnes te maken) kogels afvuren op met goblins gevulde kastelen. Je hebt een paar van die Viking-achtige figuren om je heen die je wel even vertellen hoe het moet, maar verder gaat de game eigenlijk meteen al van start. Om een kogel af te vuren moet je eerst naar voren, je handen tegen elkaar doen, een stap naar achteren doen en dan je armen uit elkaar spreiden. Vervolgens hangt het van het type kogel af wat je vervolgactie is. Zo zijn er –heel Angry Birds- kogels die je in meerdere stukken kunt laten exploderen waardoor ze gespreider schade aanbrengen. Ook zijn er kogels die een soort vleugels hebben, dus moet je je armen spreiden en als een soort vogel zorgen dat die kogel op de plek komt waar jij hem wilt. Er zijn ook gewone kogels, die gewoon afvuren en verder geen speciale vaardigheden hebben. Naarmate de game vordert krijg je er steeds meer bij, want ja, ook in de Middeleeuwen ging men blijkbaar met zijn tijd mee.

Power-upsEr zijn ook power-ups, zoals extra punten, een extra grote explosie of extra snelheid te verdienen. Deze krijg je door bepaalde iconen te raken met je kogel. Het aantal punten is belangrijk, want je hebt voor elk level een bepaald aantal punten nodig om het verplichte brons te halen. Lukt dat niet, dan moet je weer opnieuw aan de slinger. Dat bleek voor mij op een gegeven moment een vervelend karwei te worden, want ondanks mijn eerdere, geruststelling dat ik kon instellen hoe mijn speelveld eruit zag, kon ik toch niet verder naar achteren. Dat betekende dat ik de kogels minder ver en hoog kon schieten en op een gegeven moment gewoon niet meer verder kon met het spel. Balen.Ik vond dat extra balen, want er zit wel grappige humor in Wreckateer. Zo wordt er bij het eerste achievement dat je behaald gezegd: “An achievement? For that?” Ik denk dat Iron Galaxy dat heel goed heeft aangepakt. Ondanks dat er geen verhaal zit in deze game, heb je toch het gevoel dat je deel uitmaakt van een team slopers, omdat die steeds tips geven, met nieuwe kogels aankomen en grappige opmerkingen maken. Aan de andere kant is Wreckateer geen spel om lang achter elkaar te doen. Hoewel het stukmaken van kastelen leuk is –als je dus genoeg ruimte in je huis hebt om dat fatsoenlijk te kunnen doen-, sta je toch redelijk veel te wachten. Het laden tussen je laatste kogel en je volgende reeks kan soms erg lang duren, zelfs als je de voorfilmpjes waarin je alvast je nieuwe kasteel ziet, overslaat. Dat haalt een beetje de vaart uit het spel en dat is jammer, want het heeft in principe diezelfde potentie om verslavend te zijn als Angry Birds.

TeleurstellingHelaas is dit een beetje een korte recensie, wat te wijten is aan het feit dat ik niet verder kon spelen omdat de kastelen steeds verder weg staan en ik door mijn kleine woonkamer simpelweg niet verder naar achter kan om mijn kogel verder te kunnen schieten. Ik denk dat als je die ruimte wel hebt, Wreckateer een heel leuke game is. Vooral om met zijn allen te doen (wat mogelijk is) is het een grappig spelletje, maar dankzij je middeleeuwse, virtuele kornuiten kan het ook prima solo worden gespeeld. Wel een beetje geduld hebben dus, want de laadtijden zijn ook een beetje middeleeuws.Mijn score:Mijn score:Gameplay: 7/10Fun: 7/10Levensduur: 7/10Graphics: 6/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 6,8