In de bioscoop worden we doodgegooid met superheldenfilms, maar dat valt gelukkig op de consoles wel mee. Van The Avengers wordt pas eind dit jaar een game verwacht en behalve de razend populaire Batman-games, zijn er eigenlijk maar weinig superhelden die hun geheel eigen game krijgen. Nu Spider-Man weer op het witte doek te zien is, is hij wel aan de beurt voor zo’n ego-game.

Het leukste aan deze game zal ik meteen verklappen; hij heeft weinig met de film te maken. Niet dat de film zo stom was, want ik vond hem zeer vermakelijk, maar omdat het saai kan zijn om het bekende verhaal weer opnieuw na te spelen. In The Amazing Spider-Man the Video Game werkt het dus anders. Je ben Spider-Man na alle gebeurtenissen uit de film. Dat betekent wel dat je –als je dat al van plan was- de film eerst even moet kijken, want anders krijg je behoorlijke spoilers voor je kiezen.Je raadt het al, ik ga dus niet zoveel verklappen over het verdere verhaal in de game, maar het gaat er kort gezegd om dat onze held zichzelf en Gwen Stacy redden uit een gebouw dat vol zit met half gemuteerde dieren die nogal bloeddorstig zijn. Gelukkig hoeft hij dat niet als de gewone jongen Peter Parker te doen, maar als Spider-Man. Oftewel, we gaan lekker schieten met webben om ons voort te bewegen, maar ook om vijanden letterlijk de mond te snoeren.

Een goed beginHet leuke is dat de game kleinschalig begint in Oscorp, waardoor je goed alle vaardigheden van de spinnenman kunt leren. Je kunt bijvoorbeeld ouderwets met vuisten slaan om vijanden uit te schakelen, maar ook net zoveel kleine webjes schieten tot de persoon aan de grond geplakt zit. Ontwikkelaar Beenox heeft het in deze game voor elkaar gekregen om gamers zich echt een beetje Spider-Man te laten voelen, want alle vaardigheden van de jongeman worden optimaal benut.In de game komt goed naar voren wat een vrijheid Spidey heeft door zijn webschietende armen, waarmee hij –net als in de film- van gebouw naar gebouw zwaait alsof hij Tarzan is. Dat kan niet altijd, maar alleen als je in de open wereld van New York bent, waarin je meestal verkeerd als je mensen moet redden uit gebouwen of van grote vijanden die ze duidelijk zelfs met een leger niet zelf aankonden.Op het begin lijkt dat door de stad gaan met je webben een hele klus, maar dat valt reuze mee. Je kunt Spider-Man niet met zijn snufferd tegen een gebouw laten knallen, want dat wordt door het spel vanzelf voorkomen. Ook maakt hij in de meeste gedeeltes van de game steeds zelf weer een nieuw webje, maar in de open wereld moet je wel zelf steeds opnieuw schieten. Het maakt weinig verschil, want de game heeft veel geduld met zijn spelers en je moet dus je best doen wil je Spider-Man dood laten vallen op bijvoorbeeld Broadway of een van de andere honderden New Yorkse straten.

Vrijheid blijheidMaar goed, waarom zou je deze held ook opzettelijk dood willen maken, terwijl hij juist zo’n gevoel van vrijheid bezorgt? Datzelfde vrijheidsgevoel is trouwens zelfs doorgevoerd in het vechten, want je kunt met de wandkruiper van hoogtes springen op boeven of hoge sprongen maken terwijl je ze schopt, slaat en op elkaar gooit. Wil je ze even gauw bij je vandaan krijgen, dan schiet je ze vol met webjes of voer je een ‘signature’ move uit, waarin ze voor de rest van de tijd aan de grond genageld zijn en je met rust laten. Het vechten is erg leuk en mooi uitgewerkt met slow motion-beelden als sommige aanvallen op een bijzondere manier worden afgemaakt.Je kunt je bij veel combo’s enzovoorts ook upgraden, zoals het vergroten van je aanvalsimpact of bijvoorbeeld webgerelateerde verbeteringen. Echter merk je niet zoveel van deze verbeteringen, is mijn ervaring. Ik heb ze wel steeds gebruikt, maar ik merkte niet echt de meerwaarde die het zou moeten hebben. Dat kan natuurlijk liggen aan het niveau waarop ik de game speelde, want je kunt kiezen voor drie moeilijkheidsgraden.

Je moet wel goed op de hoogte zijn van de knoppen van de Xbox 360. Ik game inmiddels best een tijd, maar had moeite om snel genoeg te bedenken of RT nu de onderste of de bovenste knop was op de schouder van de controller. Helemaal als er veel vijanden om je heen staan en je alles snel wil doen, dan kan dat wel eens lastig zijn. Gelukkig is het in de meeste gevallen niet per se nodig omdat je vijanden op verschillende wijzes een kopje kleiner kunt maken.Een nadeeltje is dat het spel er niet supermooi uitziet. Er zijn weinig kleine details in de achtergrond te ontdekken en wanneer ik het een tijdje speelde, had ik op een gegeven moment wel behoefte om even te stoppen omdat alles er redelijk hetzelfde uitziet. Het is best grauwig en grijzig, maar bovenal zijn de ruimtes allemaal heel erg blokkerig, zowel binnenin gebouwen als de straten van New York zelf. Alle daken, alle gebouwen; ze zijn allemaal rechthoekig en dat is best saai.

Een goed verhaalDe bovenstaande commentaren gelden trouwens niet voor de cutscenes, want die zijn vaak wat kleurrijker en vol met interessante, ingesproken teksten. Beenox heeft er echt voor gezorgd dat er een verhaal verteld wordt; enerzijds in de cutscenes, maar anderzijds in de korte uitlegtekstjes tijdens het spelen. Je voelt dus niet alleen de vrijheid van de spinnenman, maar je voelt je echt hem, zelfs als je eigenlijk een meisje bent.Verder eigenlijk niets dan lof over deze superheldengame. Je krijgt duidelijk en rustig uitgelegd hoe het allemaal werkt, door de hele game heen word je geholpen door tekstvlakjes en andere aanwijzingen en er zit een interessant en duidelijk verhaal in. Ik vind persoonlijk de game er niet eentje om in een ruk uit te spelen, wat mede te wijten is aan de saaie omgevingen, maar als je een paar avonden lekker speelt dan heb je hem waarschijnlijk vlug doorgespeeld. Dat vrije Spider-Man gevoel is aan de andere kant ook best verslavend en vrij uniek in een game natuurlijk.Deze game mag dan een ‘filmgame’ zijn, hij is helemaal niet slecht. De universele aantrekkingskracht van de Marvel-held wordt goed gerepresenteerd in de game en zal zowel mannen als vrouwen aanspreken. The Amazing Spider-Man biedt een prettige variatie tussen actie, gevechten, soms wat zoekwerk en nog meer varianten in gameplay. Hij stijgt absoluut ver uit boven de gemiddelde filmgame, maar is door de kubus-achtige graphics en de ietwat afgeraffelde achtergronden toch lang niet zo goed als bijvoorbeeld Arkham City.Mijn score:Gameplay: 9/10Fun: 9/10Levensduur: 8/10Graphics: 5/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 7,6