Baldren wordt door zijn aartsrivaal door een portaal geduwd en komt terecht in de kleurrijke wereld van Rainbow Moon. Helaas is door zijn komst Rainbow Moon overspoeld met monsters die uit andere portalen komen. Je gaat dus als Baldren stukje bij beetje de wereld beter maken door de vijanden te verslaan en de bewoners te helpen.

De wondere wereld van Rainbow Moon bestaat uit grotten, groene vlaktes, bossen, moerassen die elk op een simpele en kleurrijke manier zijn weergegeven. Als je rondloopt kom je monsters tegen, maar soms zie je ook een schatkist of een zak staan waar items in zitten. Meestal moet je om bij een schatkist te komen, eerst een sterker monster verslaan (of meerdere monsters). Naast dat je gewoon door de omgeving kunt lopen, kun je na het begin van de game toegang krijgen tot een bootje waarmee je door de ondiepe wateren kunt varen. Je kunt hiermee dus aparte locaties bezoeken en naar andere eilanden/continenten gaan.

Om het verhaal te volgen moet je de main quests gaan doen, die voornamelijk er op gericht zijn om de monsters op Rainbow Moon zo veel mogelijk te verslaan en natuurlijk de weg terug te vinden naar je thuisplaneet. Naast deze main quests heb je ook sidequests, deze kun je gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe equipment te krijgen en meer experience en Rainbow Coins.

Rainbow Coins is op Rainbow Moon wat de Euro is voor ons; we betalen er alles mee. Zo kun je bij verschillende winkels spullen zoals potions en andere items kopen. Als je health (HP)/mana points (MP) laag zijn of als je bijvoorbeeld vergiftigd bent kun je langs een genezer gaan die dit herstelt, maar deze vraagt hier redelijk hoge prijzen voor. Tijdens je reis door Rainbow Moon kom je verschillende materialen tegen; deze kun je bij een crafter in je wapens/armor laten zetten waardoor deze verbeterd.Ready, steady… FIGHT!Om je reis te kunnen voltooien ga je dus tegen monsters vechten. Dit gebeurt in een afgesloten omgeving waarin je verschillende keuzes kunt maken.

Zoals je kunt zien werken de gevechten met beurten. Als het jouw beurt is dan heb je verschillende mogelijkheden:

• Attack – Hierbij ga je een monster aanvallen dat op een aangrenzend vlak staat
  • Move – Met deze keuze kun je een vak opschuiven
  • Skill – Als je dit kiest dan kom je in een scherm terecht waar al je skills staan opgenoemd. Skills zijn speciale en meestal sterkere aanvallen die mana points kosten. Nieuwe skills leer je door zogenaamde ‘scrolls’ die je in winkels kunt kopen maar soms ook in een schatkist vind.
  • Item – een item gebruiken zoals een potion of iets dergelijks.
  • Defend – je verdedigen tegen de aanvallen die komen tot je weer aan de beurt bent, dit beëindigd je beurt ook.
  • Leave – Weggaan uit het huidige gevecht; je krijgt geen experience of items.

Elk van deze keuzes (behalve Defend en Leave) gebruiken een subturn. Als je nog maar net begint met spelen heb je maar 1 subturn; op level 225 kun je er al een stuk of 7 hebben. Zodra je alle monsters verslagen hebt krijg je een overzichtsscherm met daarop je karakters en hoeveel experience ze krijgen. Voor elk monster dat een bepaalde karakter de laatste slag op doet (en deze dus dood) krijg je een Rainbow Pearl. Bij een Savant kun je deze Rainbow Pearls inwisselen om je stats beter te maken. Zo kun je ze gebruiken om meer strength (sterkere aanvallen), HP/MP, snelheid (sneller aan de beurt) en luck (meer kans op een kritieke aanval die meer schade doet) te krijgen.

MenuHet menu is ook heel erg uitgebreid. Hier heb je verschillende tabs zoals status, equip, item, skill, group, book en system. De meeste van deze lijst spreken wel voor zichzelf maar een paar wil ik toch verder toelichten.

Bij equip zie je dus je huidige equipment, als je dit wil wisselen dan moet je kiezen welk item je wil wisselen en vervolgens komt er een lijst met alle andere equipment die je kan dragen in plaats van je huidige. Ook zie je dan direct welke stats beter (groen) en welke slechter (rood) worden ten opzichte van je huidige item.

Het tabje van item geeft een duidelijk overzicht van alle items dat je bezit. Deze zijn opgedeeld in verschillende categorieën. In Recovery Items vind je al je potions, items die je stats tijdelijk verbeteren en items die er voor kunnen zorgen dat je niet meer vergiftigd bent of een lid van je groep weer tot leven kan brengen. Misc items bevat alles wat dat je vind zoals eten (want je moet blijven eten, als je food bar rood is ga je dood) en items voor sidequests zoals copper; al deze spullen vallen niet onder een van de andere categorieën. Weapons en Armor spreken voor zichzelf, de laatste categorie is Key Items waar je bijvoorbeeld kaarten en sleutels en andere items in terug vind voor je main quest.De group-tab is een heel interessante. Hier vind je welke karakters er in je groep zitten en wie de leider is (het karakter waarmee je rond loopt). Ook kun je hier je battle stance aanpassen, dit is de positie waarin je karakters staan aan het begin van een gevecht.

Bij book vind je een overzicht van alle monsters die je bent tegengekomen en ook al je quests. Bij system kun je verschillende dingen instellen en natuurlijk je game opslaan. Wat wel enorm goed gedaan is in deze game is dat je op elk moment (behalve in een gevecht) de game kunt opslaan en niet afhankelijk bent van een bepaald punt.

Mijn meningHet spel is goed opgebouwd met duidelijke uitleg, want elke keer als je iets nieuws leert wordt het gedemonstreerd. De graphics zijn leuk gedaan, een beetje retro maar dat zorgt er alleen maar voor dat het iets anders is dan de bijna levensechte RPG’s zoals Final Fantasy XIII. Qua gameplay kan het met beurten werken vervelend zijn voor sommige spelers maar mij bleef het nog boeien, zelfs na heel wat uur gespeeld te hebben. Ik weet in elk geval waar mijn vrije tijd naar toe gaat!Mijn score:Gameplay: 9/10Fun: 8/10Levensduur: 8/10Graphics: 7/10Originaliteit: 8/10Totaal volgens reviewer: 8