Zebra Marty, nijlpaard Gloria, giraf Melman en leeuw Alex zijn terug op het witte doek in de derde film van Madagascar. De beesten zijn wederom niet in hun normale habitat (de New York Zoo), maar in Europa. In de game moet je zorgen dat het gezelschap weer veilig thuis raakt.

De dieren hebben bedacht dat ze het beste thuis kunnen komen als ze een heel succesvol circus beginnen en gedurende de hele game ben je dan ook bezig met het reizen van stad naar stad om circusoptredens te geven. Dit klinkt als een game vol met mini-games, maar dat is niet helemaal waar.Bang voor mini-gamesToen Madagascar 3 bij me op de mat viel, was ik bang dat ik met een afgeraffelde, matige mini-game-verzameling te maken zou hebben. Het hoesje laat weinig zien van de game, behalve twee screenshots waarbij beschrijvingen staan die weinig verhalend zijn. Gelukkig klopt dat niet, want er wordt door middel van de apen en de pinguïns die we zo goed kennen uit de films uitgelegd hoe het verhaal in elkaar steekt en wat er moet gebeuren.Zo begin je in Rome, waarbij je steeds tussen twee van het Madagascar-kwartet kunt wisselen. Je moet op gebouwen springen, deuren openen, kisten kapotmaken en vooral heel veel spullen verzamelen om het circus te kunnen opbouwen. Ondertussen moet je soms undercover door op X te drukken, waarbij je diertje een zonnebril op krijgt en daardoor onzichtbaar wordt voor de inspecteurs die rondlopen, op zoek naar de loslopende zoogdieren.

Wanneer je undercover bent, loop je nog langzamer dan normaal en dat is een groot nadeel aan deze game. Het lopen gaat gewoonlijk al zo traag, dat je onnodig lang met levels bezig bent. Vooral als je al meerdere malen hetzelfde hebt gedaan, dan wordt dat een beetje vervelend.Nadat je dat verzamelen een paar keer hebt gedaan en alle vier de dieren aan bod zijn gekomen, volgt er een gedeelte waarin platform skills geen onnodige luxe zijn. Het is de bedoeling om dan van plek naar plek te springen om de stad te laten weten dat er een circus te bezichtigen is. Reclame maken dus.Bananen en mango’sVervolgens is het de bedoeling dat de mensen kaartjes kopen. Dat kan, maar daarvoor moet jij wel voor elke klant bepaalde knoppencombinaties indrukken. Staat er bijvoorbeeld een banaan en drie mango’s in beeld, dan moet je een keer op A drukken en drie keer op B. Vervolgens zit het hooggeëerd publiek klaar voor de show en willen ze wat eten en drinken, dit gaat ongeveer op dezelfde manier als de kaartverkoop.De circusacts uit Madagascar zijn wel wat meer mini-games die je allemaal achter elkaar moet afwerken om een volledige circusshow weg te geven, maar dat is niet erg. Ze zijn afwisselend. Zo moet je door brandende hoepels springen met een gespierde tijger en vliegt de zebra door de lucht om ballonnen te pakken. Als het circus is afgelopen, dan ga je naar de volgende plaats en begint het bovenstaande weer helemaal van voor af aan.Soms komt Madagascar dan ook wat eentonig over. Steeds weer ren je door de straten om naar items te zoeken en te vinden waar je precies het hoofdobject kunt vinden waar de pinguïns naar op zoek zijn. In je eentje wissel je steeds tussen twee personages, maar dat is natuurlijk in multiplayervorm heel anders.

Liever niet soloIk denk dan ook dat Madagascar vooral geschikt is om met zijn tweetjes te spelen en dan het liefst met een kind van twaalf jaar of jonger. Madagascar is niet moeilijk, al moet je best wel presteren om alle achievements binnen te harken. Met zijn tweeën is het samenwerken erg leuk en bovendien merkte ik bij de uitleg van de minigames tijdens de circusshow dat de uitleg op twee personen gebaseerd was. Niet dat het in je eentje niet leuk is, maar omdat er veel herhaling zit in het rondrennen in een stadje enzovoorts en het toch echt wel een kindergame is, zul je daar als doorgewinterde gamechick niet heel lang plezier aan beleven.

Wat de game trouwens een plezierige ervaring maakt, zijn de aandoenlijke graphics die heel kleurrijk zijn en erg herkenbaar uit de animatiefilms. Melman, Gloria, Marty en Alex zien er erg knuffelbaar uit en ook King Julien weet te charmeren met zijn grappige accent en rare uitspraken. De stemmen van elk personage lijken ontzettend op de originele stemmen. Tenminste, in de Engelstalige versie die ik speelde. Je merkt niet echt dat het niet de echte stemacteurs David Schwimmer, Chris Rock, Jada Pinkett Smith en Ben Stiller zijn en dat is in een filmgame een grote plus.

Deze filmgame is net als zijn voorgangers van Madagascar een vermakelijke, kinderlijke en soms wat te veel in herhaling vallende ervaring. Het is niet nodig om de film te hebben gezien om het verhaal te begrijpen, de game ziet er aandoenlijk en goed uit plus de stemmen van de dieren lijken zo goed op die van de echte acteurs uit de film, dat deze filmgame een gemiddelde score van 6,4 zeker verdient.
Mijn score:Gameplay 7/10Fun 8/10Levensduur 3/10Graphics 8/10Originaliteit 6/10Totaal door de reviewer: 6,4