De meeste gamesites publiceren regelmatig artikelen over de leukste of juist lelijkste gametatoeages. Toch zijn er praktisch geen games die gaan over het tattoeervak. De Latijns-Amerikaanse ontwikkelaar Sabarasa wil daar verandering in brengen met de DSi Ware-titel Art of Ink. Houdt deze game net zo lang stand als een tatoeage?De nummer 1 reden voor mensen om geen tatoeage te nemen, is dat het geen plakplaatje is, maar een tekening die voor altijd op je lijf staat. Voor de een is dan vooral het plaatje een probleem (‘wat als ik giraffen over een paar jaar niet meer zo leuk vind?’) terwijl een ander zich vooral zorgen maakt over schoonheid (‘ik wil niet als een oud, gerimpeld vrouwtje van die halve vlekken op mijn hangende huid hebben’). Groot gelijk natuurlijk, maar voor de mensen die verwachten dat hun plaatje nooit verveeld en hun huid nooit gerimpeld wordt, zoals mijn lieve collega Heather (MsMarvel), Saskia (Bubblegum) en ik, zijn tatoeages een fantastisch versiersel voor het lichaam. Een game die over tattoos gaat moet dan ook wel fantastisch zijn toch? Tutto RialArt of Ink kost 8 euro in de eShop en wordt gespeeld met de stylus. Je kiest eerst welke tatoeëerder je wil zijn (er zijn twee mannen en een vrouw genaamd Amber) en dan krijg je ‘les’ in een shop. Nou ja, echt les is het niet, maar je eerste klant heet -hoe toepasselijk- Tutto Rial en die heeft een heleboel advies nodig. Hij had de broer van loodgieter Mario kunnen zijn, maar is nogal een vreemde vogel die niet eens weet wat hij wil laten vereeuwigen op zijn lichaam. Lijkt mij niet echt een goed moment om dan een tattooshop in te wandelen, want je moet er toch enigszins over na hebben gedacht, maar ja, Tutto zal wel een enorme waaghals zijn.Aan jou dus allereerst de taak om te ontdekken wat zoal bij hem past. Is zijn familie belangrijk voor hem, wat doet hij voor werk en wat fascineert hem? Uiteindelijk kun je in je boek met plaatjes een geschikt voorbeeld voor hem uitzoeken. Als je dat drie keer niet naar wens doet, dan ben je game-over, maar meestal is het vrij duidelijk wat iemand wil. Als diegene blij is met je voorstel, dan kun je hem gaan tattoeren. Je ziet in verschillende kleuren het plaatje in het touchscreen staan en moet dan een van de schouderknoppen ingedrukt houden om de tattoeermachine aan te zetten.Vervolgens ga je met je stylus op de touchscreen en trek je de lijntjes over van de tattoo. Dit doe je net zo lang tot je alle gebieden op honderd procent hebt gedaan en dan is de tatoeage klaar. Klinkt als een eitje, maar je klanten maken het je niet altijd even makkelijk. Sommige mensen schijnen een enorm lage pijngrens te hebben en gillen het al uit na drie millimeter tattoeren. Dat is heel irritant en daarom moet je na elk minuscule streepje met je doekje vegen om ze gerust te stellen en de overtollige inkt weg te halen.

Argh, aanstellers!Mensen die zich echt verschrikkelijk aanstellen (en dat doen ze, want tattoeren doet niet pijn) die kun je zelfs een snoepje geven, maar dat kost wel elke keer 2 dollar. Dat wordt ingehouden op je loon, dus het is niet aan te raden om steeds snoepjes te gebruiken. Toch is het soms wel nodig, want op een gegeven moment gaat de pijnbalk niet meer omlaag en dan is een snoepje het enige dat de klant nog enigszins rustig kan krijgen.Eigenlijk is dat hartstikke irritant, want het duurt daardoor heel lang voor je je tatoeage af hebt en erg boeiend is streepjes tekenen op je 3DS niet. Bovendien kun je de hele huid onder krassen als je dat wil, als je uiteindelijk de lijntjes maar vult. Dat is misschien wel het stomste van de hele game. Tattoeren is een vak en dat moet je eerst goed leren, bijvoorbeeld hoe om te gaan met een tattoeermachine. Dat ontbreekt in de game, en bovendien is tattoeren iets wat heel secuur moet gebeuren, want je kunt het immers niet zomaar uitwissen. Eigenlijk maakt Art of Ink tattoeren een beetje belachelijk en dat is erg jammer.Maar goed, als je je werk goed hebt gedaan dan is je klant blij, krijg je betaald en kun je door naar de volgende klant. Het riedeltje begint dan weer van voor af aan, totdat er na een paar klanten een concu-lega verschijnt die het tegen je wil opnemen. Als je binnen de tijd goed werk aflevert, dan krijg je je eigen tattooshop. Nu is die opdracht helemaal niet moeilijk en prima uitvoerbaar, dus die eigen shop heb je in je zak.

Eigen tattooshopEigenlijk verschilt het werken in je eigen zaak niet van je eerste baantje als tattoeerder. Alleen kun je nu steeds meer ontwerpen kiezen en ook met kleur gaan werken. Bovendien kun je van je zuurverdiende centjes spullen kopen om de boel wat mooier aan te kleden, zoals een lederen bank of Hawaiiaanse posters. Dat is eigenlijk alles wat deze game behelst. De muziek is in de winkel ontzettend saai en tijdens het tattoeren iets opzwepender maar dan nog heel erg eentonig. Ontwikkelaar Sabarasa vindt de klanten ‘hilarisch’, maar dat vind ik niet. Sterker nog, ik vind ze eerder irritant. Er komt een arrogante stewardess voorbij die net zo goed tegen pijn kan als ik tegen dierenmishandeling (NIET dus) en een ander meisje weet maar niet wat ze wil en het duurt ook erg lang om haar te voorzien van een eeuwig plaatje op het lijf.Het slechte voorbeeldIk vind het erg jammer dat Art of Ink niet een vette tattoeergame is geworden. Het is een origineel thema, maar er wordt verder amper iets mee gedaan. Het zou leuk zijn als je meer het gevoel zou hebben het gesprek met de klant vooraf zelf in de hand te hebben en het tattoeren echt leerde zoals dat ook in een echte tattooshop gebeurt. Het is jammer dat pijn zo’n grote rol speelt in deze game, want ik kan me niet voorstellen dat er echt mensen zijn die zo zitten te kermen bij elke centimeter die de artiest verder is.
Mijn score:Gameplay 2/10Fun 2/10Levensduur 2/10Graphics 2/10Originaliteit 7/10Totaal door de reviewer: 3