Saint Seiya: Sanctuary Battle is een game gebaseerd op de Saint Seiya anime serie die midden jaren 80 bekend was in Frankrijk als Les Chevaliers du Zodiaque. Alleen is de serie in Nederland nooit uitgezonden, maakt dat deze game dan toch nog interessant genoeg om te spelen ?Het verhaal van Saint Seiya is volledig gebaseerd op de Griekse mythologie waar de godin Athena centraal staat als beschermgodin van de aarde. De godin wordt omringd door haar trouwe Saints (ridders) welke allemaal leven op één centrale plaats namelijk de Sanctuary (het heiligdom) van Athena. Het is jouw taak als Saint om godin Athena te beschermen.

De serie wordt beschouwd als de eerste succesvolle anime in Europa en had (zeker midden jaren 80) veel fans in vooral Frankrijk. En met deze gedachte heeft Bandai Namco games de game waarschijnlijk ook in Europa uitgebracht, de game is uiteraard origineel Japans. Dit is helaas alleen nog maar goed te merken aan de slechte/cheesy vertalingen. Het lijkt het meest op dialogen uit een slechte B-film. Helaas ben ik niet bekend met het originele verhaal maar volgens de fans is de vertaling zo slecht dat het hele verhaal niet goed te herkennen is.Gelukkig is er zonder verhaal ook wat van de game te maken, het is namelijk een lekkere actie game waarbij je flink wat vijanden te lijf kunt gaan. En dat is ook eigenlijk het enige wat je doet, telkens bakken met vijanden verslaan om bij de stage boss uit te komen. En als daar nou iets van een uitdaging in zou zitten zou het nog boeiend blijven maar de vijanden lijken weinig terug te doen en zo met bosjes neer te vallen. En de stage bosses zijn nou ook niet bepaald moeilijk. Ik bleef ook maar Trophies krijgen aan de lopende band!

Wat ook direct al tegenviel waren de graphics, het leek alsof ik een eerste generatie PlayStation 2 game aan het spelen was. De special moves zien er nog wel leuk uit maar niet meer dan dat. De bewegingen van de karakters zijn ook vrij houterig en de vijanden zien er bijna allemaal hetzelfde uit. Ook zijn alle levels eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde kwa design.De normale vijanden en zelfs de stage bosses hebben daarbij ook een repetitieve techniek waardoor de uitdaging van de game ver te zoeken is. Voor deze game is eigenlijk maar één woord nodig; repetitief.Wat de game dan nog iets van toevoeging geeft zijn de kleine RPG elementen die verwerkt zijn. Tijdens het neermaaien van vijanden verdien je XP punten welke je na het voltooien van een level kunt inwisselen voor extra skills. Heb je genoeg XP punten verzameld zal je Saint een level omhoog gaan. Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik de Saint niet anders vond reageren. De game heeft ook een twee speler mogelijkheid maar dit voegt helemaal niets toe, alleen dat je je dan met twee man gaat vervelen door constant hetzelfde te doen.

Saint Seiya: Sanctuary Battle is een game die je na een half uur spelen eigenlijk wel al gezien hebt. Je blijft constant hetzelfde doen in een omgeving die eruit ziet alsof je een game van 10 jaar geleden aan het spelen bent. Misschien is de game voor de die hard fans nog leuk maar ben je niet bekend met deze serie hoef je ook niet bekend te worden met de game.

Gameplay 5/10Fun 4/10Levensduur 4/10Graphics 5/10Originaliteit 6/10Totaal 4,8