Dansen met Dora en Diego. Het gaat in Nickelodeon Dance niet om toffe Nickelodeon-figuren als SpongeBob en Jimmy Neutron, maar om Nick Jr-poppetjes. Het moge duidelijk zijn: dit is een game voor kinderen. Lukt het deze Kinect-game om de spreekwoordelijke kinderhand te vullen?In deze DanceCentral voor kinderen neemt Dora je aan de hand mee. Eerst legt ze uit hoe Kinect werkt; waar moet je staan en hoe je in het menu kunt navigeren. Dit alles is Nederlandstalig en erg duidelijk, dus in principe kun je de kamer met een gerust hart verlaten als je kind/zusje/broertje met Nickelodeon Dance aan de slag is.Dichterbij, paarse speler!!!Sterker nog, je moet de kamer wel verlaten. Zodra je door het beeld heenloopt of op een andere manier zichtbaar bent voor Kinect, dan merkt Dora je op alsof ze een eersteklas spionne is en blijft ze net zo lang “dichterbij, paarse speler!” naar je roepen tot je er gillend gek van wordt. Het haalde in ieder geval het bloed onder mijn nagels vandaan toen mijn vriend in het bereik van Kinect op de PC ging gamen. Ik had immers de console in gebruik, dus wat moest hij anders? Meedansen zat er niet in, vrees ik.Maar goed; even op de bank naar je dansende kind kijken zit er dus niet in. Ontwikkelaar 2K Games had er goed aan gedaan om Dora na twintig seconden te laten stoppen of alleen een tweede speler te registreren als deze zijn rechterhand opstak, maar niets is minder waar. Het hele nummer lang zegt het kleine animatiemeisje letterlijk om de twee seconden dat de tweede speler dichterbij moet komen.

Dat is niet het enige probleem aan het spelen met Kinect in deze game. De camera moet je gezicht namelijk goed zien en scannen om op je Xbox-profiel te kunnen en daarmee de voortgang op te slaan en daarbij behorende achievements. Ik heb het drie keer geprobeerd en omdat het niet afdoende is om zelf met de hand op je naam te klikken, was ik genoodzaakt de game dan maar niet op te slaan. Gelukkig zit er geen enkel verhaal in, dus dat is geen ramp, maar het is natuurlijk een beetje ironisch dat Kinect steeds elk kleine beweginkje om de speler heen lijkt te registreren, maar vervolgens geen fatsoenlijke scan lijkt te kunnen maken van Player 1.Vrolijk voetenwerk?Dan maar niet opslaan. Er zijn verschillende modi te kiezen, maar er is werkelijk geen enkel verschil tussen die modi te merken. Waar je in reguliere dansgames voor ‘fitnessmodus’ kiest als je wil weten hoeveel calorieën je al dansend uitschakelt, is bij Nickelodeon Dance de fitnessmodus precies hetzelfde als de dansmodus. Binnen het dansgedeelte zijn drie niveaus te kiezen: eerste stapjes, soepel swingen en vrolijk voetenwerk. Dat hoef je niet te doen, want er zit behalve de nummers geen verschil tussen de niveaus. Als je trouwens de kans al krijgt om te kiezen…Dat beslissen van welk niveau er gespeeld wordt, is namelijk tergend. Het menu werkt verschrikkelijk slecht. Zelfs als ik gefrustreerd op de bank neerplofte, dan wist het menu uit het niets te registreren welk niveau en liedje er gespeeld moest worden. Zelfs als ik helemaal niet bewoog, dan koos hij iets voor me. En als ik juist bewust een keuze wilde maken met overdreven gebaren, dan koos de game nog dingen die ik niet aanwees. Het was zelfs een hele klus om jullie te kunnen vertellen welke niveaus er te spelen zijn, want de game liet me steeds in de steek en koos alweer iets anders voor ik ze kon opschrijven.Shaun het SchaapAls het dansen eenmaal begint, dan is het teleurstellend om te zien dat er een soort Barbie- en Ken-figuurtjes in de game meedansen. Ze zijn naar mijn weten niet bekend van Nickelodeon. Er wordt door de titel gesuggereerd dat er allerlei figuren uit televisieseries van Nickelodeon voorbij komen, maar op het eerste gezicht zijn de bekenden alleen Dora, haar aapje Boots en Diego. Erg jammer. Shaun het Schaap en Thomas de Trein zijn ook razend populaire figuurtjes van de televisiezender, maar die hebben schijnbaar andere prioriteiten.Wat ook jammer is, is dat de liedjes in het Engels zijn. Nu is het Dora eigen om af en toe een term in een andere taal door haar zinnen heen te gooien wat natuurlijk fantastisch is. Echter, geheel Engelstalige nummers zijn voor een kind dat gewend is om Dora’s liedjes in het Nederlands mee te zingen natuurlijk een teleurstelling. Een kind kan zich dan niet verplaatsen in de tekst, niet meezingen en daarbij zijn de meeste liedjes ontzettend vals gezongen en dus ook voor meeluisteraars geen pretje.

Tijdens het dansen wordt de score simpel maar redelijk goed bijgehouden. Je moet drie sterren vullen door de dansbewegingen goed na te doen. De moves komen op kaartjes langsschuiven en zijn duidelijk getekend. Helaas is het 2K Games niet gelukt om helder te laten zien hoe de pasjes precies moeten, waardoor je meestal de eerste keer even naar Diego of Dora moet kijken om de beweging te leren.Vogeltjesdans als inspiratieDe danspasjes zijn wel erg leuk. Er is een goede afwisseling tussen rustige, simpele pasjes en iets moeilijkere en snellere moves. Armen, benen; je ledematen worden goed gebruikt. Het zijn geen sexy moves zoals je die in bijvoorbeeld Just Dance tegenkomt, maar vrolijke bewegingen die zeer geschikt zijn voor de allerkleinsten. Sommige pasjes lijken bijvoorbeeld geïnspireerd op de Vogeltjesdans.Naast de dans zijn ook de liedjes soms een beetje ‘gejat’, maar dat is wederom een positieve opmerking. Ondanks het valse gezang is het leuk dat kinderen zo toch bekend worden met klassieke nummers, zij het in een soort kiddy remix. Zo zit er een variant van popsong Loco-Motion uit 1962 in en een nieuwe versie van leeuwensong The Lion Sleeps Tonight.Nickelodeon Dance ziet er niet slecht uit; de animaties van de poppetjes zitten goed in elkaar. Daarnaast zijn de achtergronden steeds anders, enorm kleurrijk en tegelijkertijd ook weer niet zo opvallend dat ze afleiden. Er worden terwijl je danst ook fotootjes gemaakt. Aan het einde van elk dansje zie je je eigen lichaam op de foto’s dan ook op de achtergrond geprojecteerd waar Dora en Diego net nog voor stonden. Dat is een grappige feature, maar ook niet meer dan dat.Dansgame met niveauHet grote verschil met andere dansgames is dat niet hetzelfde liedje op meerdere niveaus te dansen is. Het zou leuk zijn als een liedje in alle drie de niveaus voorkwam, waarbij eerst alleen de voetbewegingen gedaan moesten worden,vervolgens alleen de handen, waarbij in het derde niveau de voet- en handbewegingen dan samenkomen. Nee, er is in Nickelodeon Dance maar een choreografie en mede daardoor zie je geen verschil in niveaus.

Helaas voor deze game hebben zelfs de kleinste kinderen al een eigen willetje en die zullen het niet pikken als ze een liedje van Diego moeten dansen, terwijl ze fan zijn van Dora. Ook moet er niemand in het gezichtsveld van Kinect langslopen (inclusief katten en honden) zolang er gespeeld wordt, anders begint het frustrerende gekakel van Dora omdat ze iemand gezien denkt te hebben die natuurlijk mee moet dansen. Nickelodeon Dance is door deze dingen (waarschijnlijk onbedoeld) dwingend. Door het slechte menu kiest de game wat jij danst en eigenlijk ook met wie je danst zolang Kinect een andere beweging registreert. Er zitten weinig voor ons bekende Nickelodeon-figuren in, de liedjes zijn Engelstalig en er is geen verschil tussen de niveaus op te merken.Al met al lijkt deze game me zelfs voor kinderen niet erg leuk. Ik vind het bewonderenswaardig hoe gemakkelijk Dora Kinect uitlegt en dit zou wat dat betreft de ideale uitleg zijn van Kinect voor de allerkleinsten. Echter kunnen zij zich beter op de Sesamstraatgame op de Wii richten, die veel beter in elkaar zit. Iets grotere kinders kunnen op Kinect beter aan de slag met Disneyland Kinect, wat in mijn ogen nog steeds een van de beste Kinect-games voor kinderen is. In dit spel ligt de focus misschien niet op dansen, maar door de actieve besturing zal je kind alsnog voldoende beweging krijgen. Dora en Diego kunnen zich ondertussen beter op hun televisiecarrière richten..Mijn score:Gameplay 3/10Fun 2/10Levensduur 2/10Graphics 9/10Originaliteit 3/10Totaal door de reviewer: 3,5