Mijn review van UFC Undisputed 3 heeft even op zich laten wachten. Na het button bashen in Soul Calibur V is dit een heel ander verhaal. Dit spel heeft combo’s, technieken en vele knoppen die je kunt gebruiken.

Ik heb geen van de vorige UFC delen gespeeld, dus ga ik heel open beginnen. Ik ken het spel nog niet, dus laat ik eerst eens met de tutorial beginnen. Voor je begint mag je al kiezen of je amateur of professionele controles wilt gebruiken. Natuurlijk ga ik voor amateur, aangezien ik nog geen idee heb waar ik mee begin. De beweging van de amateur of prof controles hebben te maken met de manier waarop je je sticks moet bewegen voor een bepaalde slag of stoot. Alle controller knoppen worden gebruikt in UFC Undisputed 3.

Het tutorial gedeelte bestaat alleen al uit vier stages. Beginner met 17 delen, experienced met 15 delen, advanced met 25 delen en tot slot expert met nog eens 5 delen. Ieder van deze delen hebben nog verschillende slagen, stoten of schoppen die je op het einde perfect na moet doen. Halverwege advanced ben ik blijven steken. Hier werden de bewegingen voor mij al te ingewikkeld om goed na te kunnen doen. Hiervoor ben ik misschien nog niet bekend genoeg met het spel. Ook kan ik niet alles onthouden, je word overweldigd met knoppen en combinaties.

Dus ga ik maar eens lekker spelen of duurt dat nog wel even? Ik ben begonnen aan de career mode. Je moet al beginnen met je gewicht te kiezen. Ik kies iets wat lekker in het midden ligt, want er word aangegeven dat je alleen mag vechten met je eigen weight class of één eronder of boven. Je hebt de keuze uit bijnamen, je naam, geboorteplaats en zelfs je leeftijd. Wat dit gaat toevoegen, geen idee, maar ik heb wat leuke dingen gekozen en ga verder. Nu moet je ook je uiterlijk gaan kiezen. Een bodytype kiezen is wel een leuke voor ons dames. Je hebt de keuze uit een heel stel sixpacks. Ik kies wat ik er wel lekker uit vind zien. Vervolgens kun je zijn hele gezicht verbouwen. Gezicht, ogen, neus, mond, oren, hoofdvorm en contour vorm. Wat een hoop keuze voor een vechtspel. Het lijkt wel een RPG… Het gaat zelfs zo ver dat je de ooghoeken kunt draaien en hoe ver wil je de ogen eigenlijk open en hoe ver staan ze uit elkaar? Ik geef hem rode ogen, gewoon omdat het kan. Schuivende ogen zijn wel een beetje vies. Ieder onderdeel heeft nog weer gemiddeld 7 onderdelen die je kunt veranderen. Dus pas zijn mond helemaal aan, de vorm van het oor en lip dikte. Dan pas ga je aan zijn haar beginnen. Met de keuze uit 59 haarstijlen moet er iets bijzitten wat je wel bevalt. Dan heb ik het nog niet gehad over de 20 soorten bakkebaarden, 20 snorren, 30 baarden en 10 soorten borsthaar. Ga ik nu een vechtspel spelen of de ideale partner samenstellen? Op naar de volgende stap, tatoeages en littekens. Daarna kun je eindelijk op finished drukken.

Vervolgens ga je een base techniek kiezen. Boksen, karate, worstelen of liever MMA of ju-jitsu. Ook kies je een stance, deze begrijp ik minder en ik kies maar gewoon. Ben ik trouwens een links of rechtshandige vechter? Kan ik nu eindelijk gaan vechten? Ik kan kiezen, een skilltest of tutorial. Ik moet 4 delen halen voor ik weer verder mag. Aangezien ik nu wel eindelijk eens wil gaan vechten probeer ik maar een skilltest. Als je die niet haalt, dan kan ik altijd nog weer een tutorial gaan doen. Deel één red ik zonder tutorial, standard fight. Deel twee is een heel ander verhaal, ik haal nul van de drie, maar mag toch gewoon deel drie proberen. Deel drie is ground action. Omdat ik alle tutorials heb gedaan voor de career haal ik hier toch één van de drie. Na de laatste test gaan ze je moeilijkheidsgraad bepalen. Je hebt de keuze uit beginner, experienced, advanced en expert. Ultimate is locked tot je één career hebt uitgespeeld. Mijn advies is advanced omdat ik in de spartest mijn tegenstander knock out heb geslagen. Toch ga ik voor experienced. Ik ben eigenlijk een beginner in het spel en wil niet de hele career vast zitten omdat ik niet kan winnen. Ik ben intussen toch al meer dan een uur verder. Ik hoop dat ik eindelijk mag gaan vechten! Ik moet eerst gaan trainen en camps gaan volgen. Ook moet ik CRED gaan verdienen om dingen te ‘betalen’. Met tegen hogere tegenstanders vechten verdien ik meer CRED, maar heb ik ook meer kans ingemaakt te worden. Je kunt dus beter vechten met tegenstanders die van jouw niveau zijn. Er wordt nu zoveel gepraat dat ik het niet eens meer allemaal kan onthouden.

Trainen kun je auto of manual doen. Je moet op de juist momenten bewegen, slaan, schoppen of rond de zak bewegen. Kan ik eindelijk gaan vechten word ik geconfronteerd met beelden van een echt MMA gevecht. Nu vind ik vecht spellen wel leuk, maar vooral omdat ze nep zijn. Ik heb helemaal niets met half naakte mannen die elkaar in elkaar staan te beuken tot bloedens toe!Maar ik mag nu eindelijk gaan vechten. Welke na 14 seconden voorbij is want ik mep hem knock-out. De uitleg blijft maar komen en komen. Ieder knopje heeft een mega uitleg. De uitleg staat in geen enkele vergelijking tot wat je daarna mag doen. Als je alles af luistert, ben je 10 minuten verder en dan mag je 1 move doen in een camp en ben je na 10 seconden weer klaar als je het goed doet. Tussentijds duurt het laden ook steeds erg lang. Omdat ik na al dit gedoe nog steeds niet echt gevochten heb vraag ik mijn vriend zijn controller mee te brengen. Ik heb er namelijk maar één. We spelen samen 1vs1. Ook hier hebben we weer veel keuzes. Willen we UFC spelen of Pride. Ook mogen we onze eigen speler kiezen. Gewicht, rondes, moeilijkheidsgraad, regels en energie kun je zelf bepalen. Wil je dat je vechter wel of niet moe word? Omdat we beide het spel niet goed kennen is dit veel leuker om te spelen. Hij is iets beter en weet me goed knock-out te slaan. Als hij langere tijd op mijn buik staat te meppen word mijn hele buik rood en geïrriteerd. Ook split hij mijn wenkbrauw en het bloed spuit eruit. Dit heb ik in de career niet gezien, maar misschien is dat omdat ik niet bijzonder veel gevochten heb. Alles heeft zijn consequenties op het lichaam, rode plekken of bloedende lippen. Het hangt af van de manier waarop mensen meppen.

Ook heb ik de online modes geprobeerd. Slecht idee. Ik word vreselijk hard ingemaakt door mensen die alle combo’s kennen en voor ik het weet lig ik op de grond en spuit het bloed er weer uit. Online spelen draait puur om vechten met een tegenstander. Er zijn weinig extra of andere opties. Mijn MeningDit spel is te echt, te gewelddadig en te langdradig voor mijn plezier. Ik heb wel eens een WWE spel gespeeld, maar dat is niet zo echt als een echt WWE gevecht. UFC is bijzonder echt en dus niet mijn smaak. Dan heb ik liever neppe Japanse meisjes in pakjes ofzo. De laadtijden zijn vrij lang, maar de graphics zijn het op zich wel waard. Ik denk dat ik dit spel eerder aan mijn vriend zou geven. Mijn score:Gameplay: 7/10Fun: 4/10Levensduur: 7/10Graphics: 8/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 6,6