Dit keer mocht ik voor jullie Soul Calibur V reviewen. Soul Calibur is het zesde deel in de Soul serie van Namco Bandai. Ik heb geen van de voorgaande delen gespeeld en mijn speelervaring in fight games beperkt zich tot Dead or Alive 4 en WWE All Stars. Welke de enige vechtspellen zijn die ik op een Xbox gespeeld heb. Dit word dus een interessante review voor mij.

Story modeIk ben aan de story mode begonnen. Hoewel ik er vanuit ging dat ik iets van een tutorial zou krijgen werd ik onmiddellijk in een verhaal en gevecht gegooid. Je bent Patroklos Alexander. Een holy warrior die zijn moeder verloren is aan de Malfested. Zijn zusje is nog vermist en hij gaat haar zoeken. Malfested is de term die gebruikt wordt om deze te beschrijven, die besmet zijn met de shards van de Soul Edge of the Evil Seed. Zo ook zijn zusje kom ik later achter.

In de meeste gevechten speel je met Patroklos. Wat vrij snel toch wel saai word. Hij verandert niet. Hij leert geen nieuwe aanvallen, krijgt geen andere wapens (pas na episode 12) en alles blijft een beetje het zelfde. Soms mag je met andere characters spelen. Zo mag je met zijn zusje Pyrrha vechten en met een helper genaamd Z.W.E.J., maar voor het grootste deel blijft het hetzelfde.

Voor mij, als niet Soul Calibur speler, verbaas is me af en toe over de grote aanvallen die tegenstanders soms doen. Ik heb werkelijk geen idee wat voor combo ik zou moeten drukken hiervoor en vind het toch een beetje jammer dat er geen mogelijkheid is in het spel om deze te leren.

Er zijn 20 episodes in de story mode. Deze bestaan uit gevechten van 3 of 5 ronden. Ik heb als noob vechter ongeveer drie uur gedaan over de hele story mode. Waarbij ik alle episodes op normaal heb uitgespeeld behalve de laatste 3. Daar vlogen de combo’s me om de oren en kon ik het niet helemaal op normaal redden. Tussendoor krijg je stukjes verhaal met getekende beelden, tot je na episode 11 verschillende cinematics krijgt. Deze vond ik wel een toegevoegde waarde hebben tegenover te tekeningen. 1v1Ik heb mijn vriend zijn controller laten meebrengen, aangezien ik er zelf maar eentje heb en samen zijn we elkaar flink in elkaar gaan lopen beuken. Je hebt de keuze uit verschillende characters. Ik heb er nog diversen locked en die staan hier nu ook nog niet vermeld.

Vrouwelijke characters: Leixia Natsu Amy Pyrrha Hildegard von Krone Isabella “Ivy” Valentine Tira Elysium Pyrrha Ω, de duistere versie van de lieve Pyrrha

Mannelijke characters: Patroklos Z.W.E.J. Ezio Auditore, bekand van Asasins Creed II Raphael Sorel Siegried Schtauffen Xiba Cervantes de Leon Heishiro Mitsurugi Maxi Yoshimitsu Voldo Astaroth α Patroklos, de duistere versie van Patroklos Edge MAsterOnzijdige characters: Aeon Calcos, Een “lizardman” Nightmare, host in de weilder van de Soul Edge In 8 potten hebben we elkaar flink in elkaar gebeukt, tegen de tv geschreeuwd en tegen elkaar. We zijn dan ook gestopt op het moment dat het 4 tegen 4 was. We hebben iedere pot een andere character gekozen wat wel eens leid tot frustratie als de knoppencombo van die dikke aanval van het vorige character niet werkt op deze. Eigenlijk hebben we gewoon samen vreselijk veel lol gehad en kan mijn vriend er heerlijk niet tegen als ik hem inmaak. Wat het voor mij natuurlijk nog leuker maakt. Al deze potten kunnen gespeeld worden in 20 verschillende omgevingen. Sommige hebben verschillende verdiepingen, dan kun je iemand dus echt gruwelijk hard van een trap af donderen. Wat niet maakt dat hij gelijk verliest, maar het doet wel pijn.

Dit zijn de verschillende stages, waarbij stages met een sterretje meerdere verdiepingen hebben. In deze stages kun je mensen ergens vanaf, naar beneden gooien. Ancient Citadel: Under Siege Ancient Citadel: Peacetime Astral Chaos Astral Chaos: Crossing Points Conqueror’s Colisseum Conqueror’s Colisseum: Underground Cavern of Light and Darkness Denevér Castle: Assault Denevér Castle: Eye of Chaos Free Imperial City Center Free Imperial City: Old Quarter Fu-Ma No Sato: Mechanical Spider House of Valentine’s Prague Residence Last Rites on the Battlefield Luoyang: Grand Festival of Guandi Temple Mt. Fuji the Holy: Hidden Dragon Penitentiary of Destiny * Shrine of the Snake God Palgaea * Sinking Merchant Ship * The Adrian Tower of Glory: Good and Evil Tower of Glory: Spiral Torture Chamber Tranquil Wasteland Unknown Forest Unknown Forest: Dark Night Utopia of the Blessed *OnlineOnline spelen vond ik niks aan. Of ik vond geen tegenstander of ik kreeg iemand die zoveel combo’s op me af vuurde dat ik geen kant op kon. Voor vele vaste spelers zal dit een veel leuker onderdeel zijn dan dit voor mij was. Maar ik werd echt afgemaakt door mensen die volgens de ranking al veel hoger stonden dan ik zelf. CreationCreation is als spelen met barbies. Je kan ze kleertjes aandoen en veranderen helemaal zoals jij wilt. Hierbij komt mijn grote nadeel toch weer kijken. Namelijk dat overal mijn lettertjes zo vreselijk klein zijn dat ik ze niet of nauwelijks kan lezen. Dit komt waarschijnlijk door onze analoge tv, maar toch, ik had graag willen lezen wat er allemaal staat.

Je hebt de keuze uit van alles en nog wat. Bestaande characters of wil je helemaal vanaf 0 beginnen. Je kan het gezicht aanpassen, het lichaam, de kleding, de wapens, kleuren patronen en stickers. Je kan er foto’s van maken en ze opslaan om mee te vechten. Mijn MeningIk heb me echt wel vermaakt met dit spel. Ik vond beginnen niet echt makkelijk omdat ik nog niet veel wist van de vorige delen, maar met een beetje button bashen kom je al een heel eind. Zo heb je redelijk snel door dat je met A moet verdedigen en dus met andere knoppen slaat en countert. Het verhaal was niet echt interessant en het voegt weinig toe aan de gevechten die veel het zelfde lijken in de story mode, maar tegen iemand vechten die in je eigen huiskamer zit vond ik echt vele malen leuker. Wat dat betreft spaar ik niemand zijn gevoelens en wil ik perse winnen. De klein lettertjes op mijn analoge tv waren niet echt handig, maar ik vond het echt heel leuk om Soul Calibur V te spelen. Score:Gameplay: 7/10Fun: 8/10Levensduur: 7/10Graphics: 8/10Originaliteit: 6/10Totaal: 7,2