Het duurt nog een paar dagen maar dan kunnen ook de Europeanen spelen met de nieuwe handheld, de PlayStation Vita. Op Valentijnsdag was de grote lancering en wij waren erbij.

Waarom is het toch dat games en afgelegen oude fabrieken zo’n goede match blijken te zijn? Ik denk dat acht van de tien feestjes of lanceringen plaats vinden in oude fabrieken of loodsen. En niet dat ik dit erg vind want het zijn meestal de meest interessante plekken om te zien, maar het is een drama om er te komen. Of je nu met het openbaar vervoer komt of met de auto, je moet altijd zoeken.

De Vita werd gelanceerd in De Fabrique, iets wat ooit een mengvoeder fabriek was maar die nu is omgebouwd voor de meest uiteenlopende evenementen. Om de ingang van het event te vinden was er een blauwe loper uitgerold helemaal in PlayStation stijl natuurlijk. Om van de garderobe naar de zaal te lopen moest je door een oude ruimte die meer weg had van een grot met spiegels, hier was een pad gemaakt door middel van rode laser strepen die extra zichtbaar werden gemaakt door de grote hoeveelheid rook die geproduceerd werd. Ik vond dat dit weinig te maken had met de Vita maar leuk was het in ieder geval wel.

In de zaal stonden tientallen pods met Vita’s waarop een aantal verschillende launch titels draaiden. Ik vond het niet erg belangrijke welke games je kon spelen maar de grootste vraag was hoe ligt de Vita in de hand. Dus ben ik naar een van de Vita’s gelopen en hij was groter dan ik had verwacht. Waar ik de PlayStation Portable al aan de lompe kant vond is de Vita nog groter, maar het beeld was waanzinnig. Het voordeel dat het niet uitmaakt vanuit welke hoek je kijkt is zo handig voor luie mensen zoals mij die graag onderuitgezakt op de bank een spelletje spelen. Het besturen van de Vita is even wennen, ook in het menu moet je even je draai vinden maar dat zal voor de doorgewinterde gamers onder ons geen probleem zijn. In het begin lijkt het alsof je vingers te kort komt met alle knopjes en touchscreens aan de voor en achterkant. Gelukkig hoef je niet alles tegelijk te gebruiken en word het later duidelijk hoe je het beste met je handen de Vita onder controle kan krijgen.

Om nog meer vragen over de Vita te beantwoorden werd er een presentatie gehouden door verschillende mensen van PlayStation. De presentatie was een beetje aan de lange kant, maar er werd wel goed uitgelegd voor welke doelgroep hij bedoelt is en hoe de Vita pakketten eruit zien. De PlayStation Vita richt zich op kinderen vanaf 13 jaar en gaat er vanuit dat je vanaf 16 intensief gebruik maakt van het internet en de 3G functie. Ik denk echter dat de kinderen onder deze leeftijd ook graag een Vita zouden willen hebben, nu maar hopen dat er ook wat meer geweldloze games uitkomen voor de jongere onder ons. De launch was namelijk niet alleen voor de pers maar ook voor de verkopers van onder andere de GameMania, Free Record Shop, Dixons en de Media Markt. Dit zijn natuurlijk de mensen die dit product aan de man moeten brengen. Door hun alle informatie te geven die ze nodig hebben om het product te verkopen zou de PS Vita toch erg goed moeten gaan lopen. Helaas miste ik ook een aantal antwoorden. Hoelang gaat bijvoorbeeld de batterij mee van de Vita of kun je meerdere PSN accounts koppelen aan de Vita.

Na de lange presentatie was het tijd om met iedereen een babbeltje te maken en kwamen de obers met verschillende lekkernijen langs voor de hongerigen onder ons. Frietjes met blauwe en roze mayonaise of ijsjes in dezelfde kleuren. We hadden al een paar keer de Vita babes voorbij zien komen op rolschaatsen maar toen alle dames samen kwamen op de dansvloer wisten we dat we nog een leuk showtje kregen. De Vita is een leuke handheld en ik kan niet wachten tot dat hij te koop is zodat we kunnen zien hoe hij het in de markt doet met betrekking tot de concurrentie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.