Het spelen van Youda Beaver wisselde ik af met de game Gu Morning. De hoofdrolspeler in deze game is echt een onwijs schattig kuikentje met een stuk eierbast op zijn hoofd.

De heren onder ons zullen nu misschien wel iets hebben van ‘pff, weer zo’n meidengame’, maar dat is helemaal niet waar. Het kuikentje zal meiden misschien iets meer aanspreken door de geluidjes, maar het is gewoon Tetris op een andere manier. Het kuikentje is namelijk helemaal idolaat van de haan uit de game en is tevens het eindstation van elk level. Je begint heel makkelijk, maar uiteindelijk zie je de haan bijvoorbeeld ergens in een vierkant boven de grond. Door middel van verschillende vormen blokjes en bommen kun je een weg creëren voor het kuikentje. Er zijn zeker drie belangrijke dingen waar je op moet letten:

– Pas op waar je een blok plaatst. Als je het te snel wilt doen en het kuikentje zit er net onder, dan ben je toch echt af.- Er is een tijdslimiet van 2 minuten- Wanneer delen van de vloer niet bezaaid zijn met blokken en/of iets van hooi en het kuikentje loopt er naar toe, dan valt je kuikentje in een diep zwart gat…Dat laatste kan nog aardig lastig zijn. Het is namelijk niet zo dat je met een paar blokjes even snel het gat dicht kan maken. Blokjes en bommen vallen er zelf ook gewoon keihard doorheen. Je zult dus een aansluiting moeten maken op de bestaande blokjes van hooi en van daaruit kan je verder bouwen. Het kan natuurlijk zijn dat je een paar keer achter elkaar blokjes krijgt waar je niks mee kunt, maar bij latere levels is vooral de tijd de grootste boosdoener!

De besturing is heel simpel. Jij bemoeit je alleen met de blokjes en dat doe je door ze te slepen over je scherm. Als je van vorm wilt veranderen moet je alleen even op je scherm tikken. Ook de bom sleep je naar de plek waar je hem wilt hebben. Mocht je aan een blokje niks hebben en je hebt nog een ‘gat in de vloer’, dan kun je ze altijd laten verdwijnen in het gat. Je kuikentje loopt ondertussen vrolijk verder en dat is ook precies de reden dat je goed moet kijken hoe je alle blokjes plaatst. Dan heb je net de perfecte route gemaakt tot een bepaald punt, loopt je kuikentje daarover heen en valt vervolgens in het gat dat je net even was vergeten… Geloof me, het overkomt je heus wel vaker dan één keer.Elk level sluit je af met een bepaald aantal sterren. Heb je het heel goed en snel gedaan, dan verdien je er drie. Heb je het juist heel langzaam gedaan, dan krijg je maar één ster. Uiteraard is er dan ook nog de middenmoot met twee sterren.

De ‘achtergrondmuziek’ is niet echt muziek, maar wat geluiden die je op een boerderij ook hoort. Daarnaast maakt je kuikentje bij elke sprong een geluidje, wat voor mij eigenlijk niet eens irritant was. Meestal heb ik het niet zo op muziek en geluiden in games, maar hier vind ik het wel goed bij passen. Je speelt ook niet elk level in hetzelfde thema, wat wel een aangename bijkomstigheid is.

ConclusieTetris speelde ik ‘vroeger’ ook al, maar toch is dit weer een heel nieuwe uitdaging. Het gaat hier niet om stapelen en netjes de rijtjes wegwerken, maar je moet een route maken voor je kuikentje. Het lijkt in eerste instantie heel simpel, maar de tijd, de vloer en het kuikentje zelf maken het je soms toch nog behoorlijk lastig. Ik vind het in ieder geval een leuke game om te spelen en voor mij maken de geluidjes van het kuikentje de game helemaal af!Algemene informatie:Ontwikkelaar: GamaniaPlatform: iPhone, iPod touch, iPad en Android Gameplay: 7,5/10 Fun: 8/10 Levensduur: 8,5/10 Graphics: 7/10 Originaliteit: 7,5/10Totaalscore volgens reviewer: 7,7