Na zijn tweetal voorgangers heeft Ubisoft een nieuwe Just Dance uitgebracht. Ik mocht deze game voor jullie uitproberen met de Xbox Kinect. Swing je mee?

Vroeger danste ik als sport en dansgames kunnen er bij mij altijd wel in. Voor de Wii en de PlayStation 3 heb je de controller nodig van deze console om de game te spelen. Voor de Xbox 360 / Kinect helemaal niets! Je hebt de sensor nodig om de game te kunnen spelen, deze registreert al je bewegingen en kijkt of je alle moves goed doet. De besturing in de menu’s is wel wat lastig, je hebt veel geduld nodig want het is allemaal behoorlijk gevoelig. Maar als je eenmaal iets gekozen hebt wat je wil en je moet het bevestigen, dan moet je weer rare fratsen uithalen om te laten zien aan je sensor dat je het zeker weten weet.

Eigenlijk kan ik de review heel kort houden, behalve dat de Kinect voor mij een nieuwe leuke extra is, is de game vrijwel hetzelfde als Just Dance 2 die ik eerder heb mogen reviewen. Het menu lijkt iets te zijn veranderd ten opzichte van de vorige keer. Je kunt kiezen uit verschillende modi. Je kunt in je eentje dansen, de moves die je maakt worden beoordeeld, hoe beter je ze doet hoe meer punten je krijgt. Met deze punten kun je extra’s vrijspelen zoals onder andere minigames. Voor de Kinect kent Just Dance 3 een Just Create modus, deze is er enkel alleen voor de Kinect. Samen met een coach kun je vrij bewegen op muziek. Maar je coach is er wel voor je als je de moves niet meer weet en zet je weer op de rit. Verder is er een soort Dance Off modus in Just Create waarbij je op bepaalde momenten jouw moves laat zien en Freestyle moet dansen. Dit is dansen zonder coach, je kunt dus helemaal los gaan op een swingend nummer.

Ubisoft heeft de mogelijkheid toegevoegd om filmpjes te maken van je danstalenten. Deze kun je dan uploaden naar deze website. Een voordeel is wel dat je redelijk anoniem blijft. Bij de filmpjes zie je wel je gehele lichaam maar geen details.

Grafisch vind ik de game niet erg bijzonder. Ze hebben wel geprobeerd soms wat gelijkenissen met de zangers te maken bij de dansers, maar over het algemeen krijg je de moves te zien door een danser. De game heeft wel weer zijn vrolijke kleurtjes wat de game lekker aantrekkelijk maakt. De playlist is wel weer lekker uitgebreid en variërend. • 2 Unlimited – “No Limit”• African Ladies – “Pata Pata”• a-ha – “Take On Me”• Anja – “Dance All Nite”• Bananarama – “Venus”• Bollywood Rainbow – “Kurio ko uddah le jana”• Brahms by Just Dance Classical Orchestra – “Hungarian Dance No. 5″• Cee Lo Green – “Forget You”• Countdown Mix Masters – “Beautiful Liar”• Daft Punk – “Da Funk”• Danny Elfman – “This is Halloween”• Donna Summer – “I Feel Love”• Dr. Creole – “Baby Zouk”• Duck Sauce – “Barbra Streisand”• Girls Aloud – “Jump (For My Love)”• Groove Century – “Boogie Wonderland”• Gwen Stefani – “What You Waiting For?”• Inspector Marceau – “The Master Blaster”• Janelle Monae – “Tightrope (Solo Version)”• Jessie J featuring B.o.B – “Price Tag”• Katy Perry featuring Snoop Dogg – “California Gurls”• Kiss – “I Was Made For Lovin’ You”• Konshens – “Jamaican Dance”• Latino Sunset – “Mamasita”• Laura Bell Bundy – “Giddy On Up (Giddy On Out)”• Lena Meyer-Landrut – Satellite• Lenny Kravitz – Are You Gonna Go My Way• LMFAO featuring Lauren Bennett and GoonRock – “Party Rock Anthem”• Madness – “Night Boat To Cairo”• MIKA – “Lollipop”• Nelly Furtado featuring Timbaland – “Promiscuous”• Pointer Sisters – “I’m So Excited”• Queen – “Crazy Little Thing Called Love”• Reggaeton Storm – “Boom”• Rita Mitsouko – Marcia Baila• Robbie Williams and Nicole Kidman – “Somethin’ Stupid”• Robin Sparkles – Let’s Go To The Mall• Scissor Sisters – “I Don’t Feel Like Dancin'”• Sentai Express – Spectronizer• Sweat Invaders – “Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now)”• Taio Cruz – “Dynamite”• The Black Eyed Peas – “Pump It”• The Buggles – “Video Killed The Radio Star”• The Chemical Brothers – “Hey Boy Hey Girl”• The Girly Team – “Baby One More Time”• The London Theatre Orchestra & Cast – “Think”• The Sugarhill Gang – “Apache (Jump On It)”• Tommy Sparks – “She’s Got Me Dancing”• Wilson Pickett – “Land of 1000 Dances”

De muziekkeuze is weer net zoals bij zijn 2 voorgangers heel uitgebreid. Wat ik erg grappig vind is dat het nummer This is Halloween uit de film Nightmare before Christmas ertussen staat. Wat dit ertussen moet? Hij is wel erg leuk voor een multiplayer modus.

De game is een leuke aanwinst op de danscollecties. Wat ik wel weer een nadeel vind is dat je de moves pas te laat door hebt. Als je als streber wil gamen dan moet je een nummer echt een aantal keren doen om echt je ultieme highscore te halen. De moves zie je namelijk net te laat veranderen. Jammer vind ik wel weer dat de game zo extreem op zijn voorgangers lijkt. Hoewel hij voor de Kinect wel een heel stuk leuker is dan op de Wii of PlayStation 3 vanwege de sensor.

Score:Gameplay: 8/10Fun: 8 /10Levensduur: 7/10Graphics: 6,5/10 Originaliteit: 6/10Totaalscore volgens reviewer: 7,1