Als oldskool Counterstrike Chick ben ik nog altijd van mening dat deze shooter heilig is en dat shooters op de pc thuishoren. Nu kreeg ik de game Battlefield 3 thuisgestuurd. Misschien dat het dan toch eens tijd werd een shooter te proberen op een console. Een shooter waar vele ogen op gericht waren.

Overal wordt de game de hemel ingeprezen voor zijn multiplayer. Ik ben eerst eens gestart met de singleplayer van de game. In de singleplayer speel je voornamelijk als Sergeant Blackburn die samen met zijn squat terroristische aanslagen probeert te voorkomen. Je komt terecht op een parkeerplaats waar je word aangevallen en je eerste teammember sneuvelt. Jij moet samen met je team de bad guys uitschakelen en zorgen dat snipers die op je staan te mikken uitgeschakeld worden.

Als je dit gelukt is verstoort een brute aardbeving je missie en moet je in je eentje zien te overleven tegen een 20/30-tal terroristen. Makkelijk kun je het niet noemen. Gelukkig weet je alles te overleven en kun je net op tijd met een helikopter weg van de plek des onheil. In een verder stadium blijk je ook nog eens een co-piloot te zijn in een gevechtsvliegtuig. Een ding hoop ik zeker: dat mocht ik ooit van mijn leven ga vliegen, dan ik hoop dat mijn piloot niet zo bar slecht is als deze.

Ik word zelfs misselijk door naar het beeld te kijken omdat hij de hele tijd blijft slingeren zodat ik vijanden niet eens kan raken. Beetje lastig dus. Maar te veel verklappen over de story modus zal ik niet doen. Wat ik om me heen van echte fans wel hoor is dat er een aantal bugs in de game zit. Ik zie als leek natuurlijk weinig, dus stoor me er niet zo aan.

En dan probeer ik de op internet geprezen multiplayer van de game. Hij wordt om me heen zelfs de beste shooter op dit moment genoemd. Dat moet natuurlijk iets betekenen! Je kunt als speler kiezen welke klas je wil spelen. Zo heb je in een conquest map de taak om vlaggen te veroveren. De mappen zijn behoorlijk groot, je moet een aardig stuk rennen om in het slagveld te komen. En helaas, als mij dat eindelijk gelukt is heb ik binnen een paar seconden een kogel door mijn hoofd en kan ik weer heeeelemaal terug lopen. Maar buiten rennen naar het slagveld kun je ook met tankers gaan, vliegtuigen of jeeps.

Je moet alleen snel genoeg zijn. Je speelt gelukkig per platform tegen elkaar. Tegenover pc gamers zou ik als PlayStation 3 speler kansloos zijn. Naast de multiplayer modus heb je ook nog de co-op missie. Deze kun je bijvoorbeeld met vrienden spelen die je uitnodigt in de game.

Ondanks dat de multiplayer inderdaad erg nice gemaakt is, zoals de kenners zeggen, is de besturing in mijn ogen waardeloos op een console. Het is behoorlijk lastig om te aimen bijvoorbeeld. Je bent een paar seconden bezig voordat je een doel in het vizier hebt. Gelukkig schiet je tegenstander niet zo geweldig goed en heb je daar de tijd voor in de campaign modus. Tijdens multiplayer is dit een lastiger verhaal.

Grafisch ziet de game er zeker niet slecht uit. Hoewel ik hem wel erg donker vind op sommige momenten. Je moet in het donker een trap oplopen en je ziet dus ook echt geen fluit waar je naartoe moet. Soms sta ik echt wel even te prutsen op een stuk.

Maar als je dan weer kijkt naar open plekken en multiplayer mappen ziet de game er op de PlayStation erg mooi uit. Ik heb hierop weinig aan te merken, alles is tot in de details uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor het geluid. Wat ik ook wel erg leuk vind is dat je in de filmpjes echt personages herkend die op acteurs lijken. Score:Gameplay:8,5/10Fun: 8,5/10Levensduur: 8/10Graphics: 8/10 Originaliteit: 8,5/10Totaalscore volgens reviewer: 8,3