Voor jullie heb ik BANG! The Spaghetti-Western Boardgame mogen testen. In eerste instantie moest ik denken, na het zien van plaatjes, aan een cartoon-achtige Western shooter. Maar dat klopt niet helemaal.

Het gaat om een kaartspel waarbij de cartoon-achtige karakters in een Western stijl zijn gekleed. Voor mij was de game helemaal nieuw en wist ik niet wat ik moest verwachten. Gelukkig bevat de game voor beginnelingen een hele handige tutorial waar het spel in uitgelegd wordt. In de tutorial is al vrij snel duidelijk dat er verschillende rollen zijn aan de kaarttafel. Zo heb je een Sheriff, Deputy, Renegade en Outlaws. Het is bij elke ronde duidelijk wie de Sheriff is, je weet wie je zelf bent, maar de rest is geheim. De Sheriff krijgt hulp van de Deputy, maar kan ook geholpen worden door de Renegade. Maar deze laatst genoemde heeft het uiteindelijk voorzien op de Sheriff. De Outlaws gaan meteen op jacht naar de Deputy en de Sheriff. Wie, wie is zal in de loop van het spel duidelijk worden.

Je hebt niet als bij een potje Poker de ‘normale kaarten’ maar speciale BANG! kaarten. Alle kaarten hebben een verschillende uitwerking. In de tutorial maak je al kennis met een aantal van deze. Zo heb je BANG! waar je meteen een aanval mee opent, degene die deze kaart ontvangt kan hem ontwijken met een Missed kaart, waardoor je ‘mis schiet’. Maar dan moet je wel de juiste kaarten in handen hebben. Het is soms ook flink tactisch denken en hopen dat je met de juiste speler samenspeelt om de Sheriff te pakken te nemen of juist helpt te verdedigen. Er zijn verschillende kleuren kaarten. Zo heb je bruine kaarten, blauwe kaarten en groene kaarten. De groene kaarten speel je in je beurt, net als de blauwe kaarten komen ze zichtbaar op tafel te liggen. Maar verdwijnen na je beurt weer op de stapel, net als de bruine kaarten die je in je handen hebt en gespeeld hebt. Een uitleg van al deze kaarten kan je in de menu opties vinden op het startscherm van de game. Hier kan je ook altijd de regels nog even nalezen.

BANG! bevat een Singleplayer modes en een Multiplayer modes. In de Singleplayer neem je het op tegen de computer en kan je kiezen om een spel te spelen met 3, 4, 5, 6, 7 of 8 spelers. Je kan aangeven of je een bepaalde rol wilt spelen als Sheriff, Deputy, Outlaw of Renegade. Maar je kan ook het systeem random een rol voor je laten kiezen.Voor de Multiplayer moet je even een account aanmaken, maar dat is zo gedaan. Je kan kiezen uit verschillende games; Quick, Custom of New, het aantal spelers en je karakter. Toen ik de Multiplayer speelde moest ik even wachten op mensen die mee zouden doen. Al snel kwam er maar liefst 1 iemand en werd gelukkig de rest opgevuld met CPU’s. Het spel is op dat gebied wellicht minder populair.

Er zijn verschillende karakters die je kan spelen. Elk karakter heeft unieke mogelijkheden die je kan gebruiken in het spel. Een extra drankje drinken in de Saloon om je health weer op te krikken of tijdens je beurt zoveel BANG! kaarten naar je tegenstander te spelen. Er zijn 13 karakters om uit te kiezen, waarvan je er drie vrij moet spelen.Het achtergrond muziekje is best irritant. De typische Saloon Western melodietjes kan je ze ook noemen. Je hebt maar een paar verschillende deuntjes, dus die ben je vrij snel zat. Gelukkig kan je met de volumeknop spelen en hem lekker zacht zetten! Het spel ziet er verder wel leuk uit, simpel. Maar meer heb je ook niet echt nodig bij een kaartspel. Je kan wel de kleur van de speeltafel instellen. Ook kan je inzoomen op het spel, of uitzoomen. Dat is maar net wat je prettiger vindt spelen. Je kan er ook voor kiezen om het spel volledig op je scherm weer te geven of in een windowed versie.

Ook zijn verschillende achievements die je vrij kan spelen in BANG! Het is leuk om deze vrij te spelen, voor zover dat lukt, het geeft toch altijd een extra stukje uitdaging. Maar het potje kaarten is ook telkens een uitdaging. Ondanks dat ik dacht dat het om een heel ander spel zou gaan moet ik zeggen dat het wel telkens uitdagend is om te spelen. De Multiplayer is wel leuk, maar ik ga zelf liever voor de Singleplayer. Misschien omdat ik het kaartspel nog niet heel erg goed onder de knie heb, al heb ik wel een paar potjes gewonnen. Het spel hoeft niet lang te duren, dat ligt ook aan de hoeveelheid spelers waar je mee bent. Soms ben je zo uitgeschakeld, een andere keer is het een langslepend spel om de Sheriff of de bandieten uit te schakelen. Je kan BANG! aanschaffen via de officiële website: bangvideogame.com. De game is onder andere beschikbaar voor de iPhone, iPad en de PC. De prijs voor de PC variant is €8.99.BANG! Kom maar op met die tonnen om achter te schuilen, biertjes om je health mee op te krikken, een paard om uit het vizier te blijven en een sniper om in te zoomen op de tegenstanders!Score:Gameplay: 7/10Fun: 7,5/10Levensduur: 8/10Graphics: 7,5/10Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 7,5

About LadyPatries

Gamer, Moeder, Vrouw van <3

View all posts by LadyPatries